راه اندازی کارگاه «آموزش فناوری هوایی» در همدان
کد خبر: 4159756
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶

راه اندازی کارگاه «آموزش فناوری هوایی» در همدان

مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان از راه اندازی کارگاه آموزش فناوری هوایی در همدان خبر داد.

وهب مختاران مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، وهب مختاران، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان همدان، امروز امروز ۱۰ مردادماه، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کارگاه آموزشی فناوری هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی با هدف آموزش صنایع کم‌آب‌بر و آموزش استانداردهای آموزش فناوری هوایی در استان همدان در هفته دولت راه اندازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: اشتغال افراد بعد از آموزش در کارگاه فناوری هوایی تضمین شده است و این کارگاه آموزشی سازنده هواپیماهای مدل قابل پرواز بوده که فاز اول آن در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد و بعد از آن آموزش و تربیت مهماندار هواپیما در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌ عنوان پل ارتباطی واحدهای تولیدی و صنعتی با آموزش است، بیان کرد: این سازمان علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی‌ نیروها به توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

مختاران يادآور شد: در سال گذشته ۲۱۸ درصد اشتغال فنی و حرفه‌ای در سامانه رصد ثبت شده است و نظر به ظرفیت بازار و اشباع شدن برخی مشاغل، فنی و حرفه‌ای با در نظر گرفتن این موضوع و متناسب با نیاز روز جامعه، رشته‌های جدید دایر می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان از جذب بیش از ۶۰ درصدی دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای به بازار کار خبر داد و اظهار کرد: بیشتر افرادی که در دوره‌های مهارتی این اداره کل مشارکت می‌کنند، دارای مهارت کافی برای انجام کار هستند و طبق بررسی‌های صورت گرفته ۶۵ درصد دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند.

وی از مصوب شدن هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهور برای ساخت و تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای استان همدان خبر داد و گفت: استان همدان در رده پنجم تخصیص اعتبارات قرار دارد و این اعتبارات برای تجهیز و به روز رسانی کارگاه‌ها و تجهیزات، تعمیر تجهیزات مستعمل و مستهلک در نظر گرفته شد که این رقم باید در طی سه سال جذب و هزینه شود.

مختاران تأکید کرد: اختصاص این میزان اعتبار به فنی و حرفه‌ای نشان از توجه ویژه رییس جمهور به موضوع مهارت افزایی دارد که تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار جذب شده است و در حال خرید تجهیزات کارگاهی مورد نیاز هستیم.

وی از ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از ۴۳ هزار نفر در سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۱۷ هزار و ۴۶۸ نفر در ۲ بخش دولتی و خصوصی آموزش داده شده است که از این تعداد، ۶ هزار و ۲۱۸ نفر در بخش خصوصی و ۱۱ هزار و ۲۵۰ نفر در بخش دولتی آموزش دیده‌اند، ارائه آموزش‌ها در این اداره کل براساس ظرفیت‌های رقابتی در استان و فرصت‌های فضای کسب و کار صورت می‌گیرد.

مختاران اضافه کرد: ۱۵۰ مربی ۵۰۰ حرفه را به ۱۹ گروه هدف آموزش می‌دهند که فنی و حرفه‌ای در زمان ورود کارآموزان مشاوره و بعد از آموزش نیز اشتغال آنها را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف نهایی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایجاد اشتغال است، اظهار کرد: بیشتر اشتغالی که توسط سایر دستگاه‌های دولتی ایجاد می‌شود براساس گواهینامه‌هایی فنی و حرفه‌ای است و ارائه تسهیلات اشتغالزایی نیز بر اساس گواهینامه این اداره کل صورت می گیرد.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان همدان گفت: در راستای ارتقای دانش فنی و مهارتی شاغلان صنایع در این استان با همکاری شرکت‌های صنعتی مطرح استان مانند سیمان هگمتانه، سیمان نهاوند، سحر و پگاه از سال گذشته تاکنون ۵۴ مرکز فنی و مهارت آموزی مجاور کارگاهی در این استان راه‌اندازی شد.

مختاران به راه اندازی مراکز فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی  در راستای ارتقای سطح مهارت نیروهای شاغل، کارگران و کارکنان صنایع و صنوف اشاره کرد و گفت: ارائه آموزش به نیروهای تازه کار از دیگر اهداف‌ این آموزش‌ها برای توسعه و شکوفایی مهارتی کشور است.

وی از راه‌اندازی و بهره برداری کارگاه گوهر تراشی و گوهر شناسی با همکاری صمت و ایمیدرو و اتحادیه صنایع دستی خبر داد و گفت: این کارگاه در حد قابل قبولی در حوزه گوهرتراشی واقع در مرکز فنی و حرفه‌ای میدان فلسطین ایجاد شده و در حال اجراست که با توجه به ظرفیت خاص استان در خصوص سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی افرادی در ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی گوهرتراشی و تراش سنگ‌ها تربیت شده‌اند.

وی با بیان اینکه هزار و ۸۰ نفر تا پایان شهریور در زمینه آموزش فرش در استان همدان آموزش می‌بینند، اظهار کرد: هنر و صنعت فرش در لایه‌های مختلف و در بخش اشتغالزایی در استان، رونق مشاغل خانگی و صادرات نقش بی بدیلی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی(TMC) در دانشگاه‌های استان همدان در راستای اجرای طرح توانمندسازی مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی و با رویکرد اشتغال راه اندازی شده است، افزود: این مرکز به منظور ارتقا توانمندی‌های مهارتی دانشجویان و هدفمندسازی دوره‌های آموزشی شروع به کار خواهد کرد.

محتاران با بیان اینکه ۶۸۰ مجوز واحد پذیرنده محیط کار واقعی در استان همدان صادر شده افزود: بر این اساس کارآموزان میتوانند به‌صورت واقعی در محیط کار حضور یابند و از تجهیزات به‌روز کارگاه‌های بخش خصوصی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ۲۲ مرکز دولتی و ۲۱۷ مرکز آموزش خصوصی زیر نظر فنی و حرفه ای استان همدان فعالیت دارند و ۵۰۰ رشته و حرفه را آموزش می‌دهند.

انتهای پیام
captcha