پرداخت هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزان سمپادی دهک‌های 1 تا 4
کد خبر: 4171230
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
رضامراد صحرایی اعلام کرد؛

پرداخت هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزان سمپادی دهک‌های 1 تا 4

وزیر آموزش و پرورش در مراسم جشن عاطفه‌ها گفت: یکی از افتخارات وزارتخانه این است که هزینه تحصیلی دانش‌آموزان ۴ دهک اول که در مدارس استعداد‌های درخشان قبول می‌شوند را عهده‌دار شده است؛ به اینکه در دولت حامی محرومان باشیم، افتخار می‌کنیم.

حمایت از محرومان افتخار دولت استبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم جشن عاطفه‌ها امروز چهارم مهرماه با حضور رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، سیدابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران و علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش تهران در دبیرستان دخترانه شهید عاصمی برگزار شد.

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش تهران در این مراسم گفت: کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) در جشن عاطفه‌ها و در راستای محرومیت‌زدایی از دانش‌آموزان به عنوان شریک کار خیر در کنار آموزش و پرورش بوده است. این جشن هر سال، در آغازین روز‌های سال تحصیلی اتفاق می‌افتد و همه دانش‌آموزان در کنار معلمان و مدیران کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به دانش‌آموزان محروم تقدیم می‌کنند.

وی افزود: این اقدام، علاوه بر اینکه یک توصیه و سفارش دینی است، یک اقدام تربیتی نیز محسوب می‌شود و ما به تربیت اجتماعی دانش‌آموزان می‌پردازیم و این مسئله در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

کریمیان ادامه داد: جشن عاطفه‌ها در سراسر کشور اتفاق می‌افتد و سال گذشته نزدیک به یک میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری و بین دانش‌آموزان محروم و بی‌بضاعت شهر تهران توزیع شد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه خدا را شکر می‌کنم که در نخستین روز‌های سال تحصیلی در بین دانش‌آموزان هستم، گفت: مهر امسال چندین تفاوت با مهر سال‌های گذشته دارد و مهمترین تفاوت این است که آغاز مهر همزمان با جشن‌های مهدوی شده است و تلاقی مهر مهدوی و تحصیلی پیام‌های زیادی دارد و این دولت با وجود فضاسازی‌های رسانه‌ای، تمام تلاش خود را بر رفع کمبود‌ها و محرومیت‌ها بکار گرفته است.  

جمع‌آوری مدارس کانکسی

وی ادامه داد: یکی از افتخارات ما این است که در دو سال گذشته ۵۰ هزار کلاس درس در کشور را به نام شهید عجمیان که این روزها، سالگرد شهادتش نزدیک است، شاداب‌سازی کردیم. بیش از سه و نیم میلیون متر مربع فضاسازی مدرسه انجام شده است. ۲ هزار مدرسه که شامل بیش از ۹۴۰۰ کلاس درس است، به جهت رفع محرومیت‌ها در مناطق محروم ساخته شده است. همچنین همه همت ما این است که مدارس کانکسی جمع‌آوری شود. در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی جمع‌آوری شد و بنیاد برکت نیز بنا دارد بیش از ۱۰۰ مدرسه در مناطق محروم بسازد.

صحرایی در ادامه گفت: برنامه «همکلاسی مهربان» که از سوی بسیج دانش‌آموزی اجرا شد، ۵۰۰ هزار نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان نیازمند جمع‌آوری و در میان آن‌ها توزیع شد. از سوی دیگر یکی از افتخاراتمان این بود که دانش‌آموزان ۴ دهک اول که در مدارس استعداد‌های درخشان قبول می‌شوند، هزینه کامل تحصیلی آن‌ها را عهده‌دار شدیم و از اینکه در دولت حامی محرومان فعال هستیم، افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه براساس آنچه در سند تحول بنیادین آمده است، مهرورزی وظیفه دانش‌آموزان است، گفت: امیدوارم خداوند در این زمینه به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم از محرومان دستگیری کنیم و این مراسم را گرامی بداریم، چون الگوسازی می‌کند و زمانی که این جشن شکل گرفت، بسیاری از کشور‌ها از آن الگو گرفتند.  

تحقق عدالت آموزشی

صحرایی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر تأثیر قطعی امتحانات نهایی در دانشگاه‌هاست که نشان داد دانش‌آموزان مناطق محروم هم می‌توانند به دانشگاه‌های خوب راه یابند. برگرداندن بازماندگان به تحصیل نیز از افتخارات ماست؛ بنابراین این عدالت آموزشی است که محور مرکزی همه برنامه‌ریزی‌های ما در آموزش و پرورش و در همه ساحت‌ها قرار گرفته است.

 وی تصریح کرد: سال گذشته تعداد دانش‌آموزان وابسته به کمیته امداد که به سمپاد راه یافتند، جهش بزرگی داشت. امسال هم خواهیم دید که چه جهشی در تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری در مناطق محروم به دلیل مصوبه ضریب تأثیر قطعی سوابق تحصیلی خواهیم داشت و این مسئله را در دانشگاه‌ها خواهیم دید.

ارتباط والدین با مدرسه

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به پیوند خانواده و مدرسه تأکید کرد و گفت: کمک خانواده‌ها برای دستیابی به هدف تعلیم و تربیت ضروری است و پیوند خانواده و مدرسه از اصولی است که باید جدی گرفته شود و در برنامه‌ریزی برای فرزندان به آن‌ها نیاز است، بنابراین نباید خود را از فرآیند تربیت حذف کنند و مدرسه جایگزین تربیتی خانواده نیست. والدین باید هفته‌ای چند ساعت در مدرسه حضور یابند و مسائل جدی فرزندان خود را پیگیری کنند.  

صحرایی در پایان گفت: کمیته امداد از یادگاران امام خمینی(ره) است و کار خیری که دنبال می‌کند قابل قیاس با هیچ کار دیگری نیست.

در پایان این مراسم وزیر آموزش و پرورش و هیئت همراه هدیه خود را به دانش‌آموزان نیازمند تقدیم کردند.

صحرایی در ادامه این مراسم و در جمع خبرنگاران نیز درباره راه‌اندازی مراکز نیکوکاری در مدارس گفت: برای ایجاد مراکز نیکوکاری از کمیته امداد مجوز دریافت کرده‌ایم و این مراکز در سه استان اردبیل، زنجان و خراسان رضوی راه‌اندازی خواهد شد، اما امر خیر و کار خیر در مدرسه‌ها جاری است و مدیران مدارس الگو‌هایی از این کار هستند و امیدوارم سازمان دانش‌آموزی به زودی بتواند مجوز راه‌اندازی مراکز نیکوکاری در همه استان‌ها را دریافت کند.

وی افزود: همواره یکی از ویژگی‌های ایرانیان در طول تاریخ این بوده است که دیگران را در مهربانی خود شریک کنند و این مسئله در مدرسه‌ها جلوه زیباتری دارد و خواهد داشت. ما می‌خواهیم دخالت دولتی را کاهش دهیم تا این موضوع دانش‌آموزی بماند. از این رو سازمان دانش‌آموزی محور این فعالیت خواهد بود. تا کنون سه استان مجوز گرفته‌‍‌اند و سایر استان‌ها نیز مجوز خواهند گرفت و در این زمینه باید با کمیته امداد هماهنگ باشیم.

انتهای پیام
captcha