هدایت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت تقاضا محور
کد خبر: 4181530
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

هدایت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سمت تقاضا محور

مدیرکل فنی‌ و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بیشتر به سمت آموزش‌های تقاضا محور هدایت کرده‌ایم، گفت: متناسب با تقاضای بازار آموزش‌های مهارتی را ارائه می‌دهیم.

علی مشایخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی،

علی مشایخی، مدیرکل فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در راستای تسهیل کسب و کار موظف هستیم طول یک هفته فرایند تعیین صلاحیت حرفه‌ای را به اتمام برسانیم، اظهار کرد: این اتفاق قبل از افتتاح مرکز سنجش بالغ بر ۴۰ روز طول می‌کشید و افراد باید برای کسب پروانه چند روز پشت در مرکز فنی و حرفه‌ای منتظر می‌ماندند تا نوبت آزمون برسد اما اکنون فرایند آزمون به ۴۸ساعت و فرایند صدور گواهینامه به هفت روز کاهش پیدا کرده‌ است.

وی با بیان اینکه رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تربیت نیروی انسانی ماهر، متعهد، متخصص و کارآمد جهت تأمین نیاز بازار و بنگاه‌های اقتصادی است، افزود: بخش خصوصی محوریت و توسعه استان را بر عهده دارد و در ارتقای بهره‌وری و رشد هشت درصدی نقش محوری دارد که این رشد، مستلزم نیروی انسانی است که بر مرتفع شدن نیاز بازار کار کمک شایانی می‌کند.

مشایخی ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بیشتر به سمت آموزش‌های تقاضا محور هدایت کرده‌ایم و متناسب با تقاضای بازار آموزش‌های مهارتی را ارائه می‌دهیم و در این راستا یک سری الزامات وجود دارد اولین مورد مربی است که این مربی‌ها بتوانند علوم تکنولوژی خود را به روز نگه دارند.

مدیر کل فنی‌ و حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی ادامه داد: دومین مورد تجهیزات است که اگر بخواهیم با تجهیزات چند سال‌ گذشته نیاز اقتصاد استان را مرتفع کنیم نیروی ماهر و متخصص مدنظر پرورش داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه برای حل این مسئله ایجاد مراکز جوار کارگاهی و مراکز بین کارگاهی در دل بنگاه‌های اقتصادی راه‌گشا خواهد بود، اظهار کرد: یک بنگاه اقتصادی طبق ماده ۱۱۰ قانون کار و بند ج تبصره ۸ قانون بودجه سال‌جاری موظف است که نسبت به آموزش و ارتقای مهارت کارگران اقدام کند.

مشایخی یادآور شد: به علاوه اگر نیروی انسانی اعلام کرد که قصد ورود به خط تولید و بنگاه اقتصادی دارد آن مرکز جوار کارگاهی که مجوز خود را از فنی  و حرفه‌ای دریافت کرده موظف است بنا به نیاز در راستای آموزش، بازآموزی و ارتقای مهارت قدم بردارد.

مدیر کل فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان‌شرقی، از راه‌اندازی این مراکز در ۵۱ بنگاه اقتصادی طی یکسال گذشته در استان خبر داد و گفت: بنگاه‌های مثل تراکتور سازی، ماشین سازی، شیرین عسل، پتروشیمی، پالایشگاه، شرکت مس سونگون از جمله شرکت‌هایی است که مراکز آموزشی را در محیط واقعی کار ایجاد کرده‌اند.

مشایخی با اشاره به اینکه در بحث نظارت بر فرآیند آموزش‌ها و تعیین صلاحیت این بنگاه‌های اقتصادی ضعیف عمل می‌کنیم، تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی نسبت به اعطای حقوق کارگران به درستی عمل نمی‌کنند کارگری که از نظر مهارتی درجه یک است با کارگر درجه سه در نظام پرداخت باید تفاوت قائل شود. از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم این مسئله را از بنگاه‌های اقتصادی پیگیری کنند. 

وی افزود: بنگاه‌های اقتصادی اکثراً نسبت به آموزش کارگران اقدام می‌کنند اما چون حقی برای کارگر ایجاد می‌شود از صدور گواهینامه و درجه بندی مهارت استنکاف می‌کنند.

مشایخی، با بیان اینکه این مسئله در بیکاری از جنس فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را نشان می‌دهد، اظهار کرد: زمانی که یک فارغ التحصیل فوق لیسانس که مهارت درجه یک از فنی حرفه‌ای دریافت کرده و باید حداقل ۱۳ میلیون حقوق در خط تولید داشته باشد وقتی با رقم هفت میلیونی مواجه می‌شود مسلماً وارد بنگاه اقتصادی نخواهد شد.

انتهای پیام
captcha