انتقاد بایدن از طرح ممنوعیت سفر مسلمانان از سوی ترامپ
کد خبر: 4186570
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

انتقاد بایدن از طرح ممنوعیت سفر مسلمانان از سوی ترامپ

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای از طرح ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا که مجددا از سوی ترامپ مطرح شده است، انتقاد کرد و آن را شرم‌آور دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از هیل، در هشتمین سالگرد روزی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای نخستین بار پیشنهاد ممنوعیت سفر مسلمانان را مطرح کرد، جو بایدن، بیانیه‌ای صادر کرد.

وی این فرمان بحث‌برانگیز را که اخیرا ترامپ احیای مجدد آن را درخواست کرده است، محکوم کرد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: وقتی ترامپ به پیشنهاد خود عمل کرد و فرمان اجرایی ممنوعیت اتباع کشورهای عمدتاً مسلمان را امضا کرد، وجدان ملی ما را لکه‌دار کرد. این بی‌رحمانه بود.

وی افزود: این فرمان، عزیزان را از هم جدا کرد و درد بیهوده‌ای را به آنها تحمیل کرد. ترامپ با به خطر انداختن اتحادها و مشارکت‌های ما در سراسر جهان، امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرد. شرم‌آور است، او اکنون خواستار ازسرگیری ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکاست.

بایدن در بیانیه خود اظهار کرد که در نخستین روز حضورش در مقام ریاست‌جمهوری، در ژانویه 2021 فرمان اجرایی را امضا کرد که در آن اقدام دوران ترامپ که در سال 2017 اجرایی شد را لغو کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ماه گذشته گفت که در صورت انتخاب شدن در سال ۲۰۲۴، ممنوعیت سفر مسلمانان را باز خواهد گرداند.

ترامپ به حامیانش در ایالت آیووا گفت: در دولت خود، بازرسی شدید و ممنوعیت سختی را برای دور نگه داشتن تروریست‌ها و جهادی‌های افراطی از آمریکا اعمال کردیم. وقتی من به دفتر بازگردم، ممنوعیت سفر حتی شدیدتر از گذشته و بسیار قوی‌تر از قبل باز خواهد گشت.

وی مدعی شد: نمی‌خواهیم مراکز خرید ما را منفجر کنند. نمی‌خواهیم آنها شهرهای ما را منفجر کنند و ما نمی‌خواهیم آنها مزارع ما را بدزدند. پس، این اتفاق نخواهد افتاد.

ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا یک دغدغه طولانی‌مدت برای ترامپ بوده است. این امر به زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری او در سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد، زمانی که او خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده شد. او تنها چند روز پس از آغاز به کار در سال ۲۰۱۷، فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن ورود اتباع هفت کشور با اکثریت مسلمان به مدت ۹۰ روز ممنوع شد. این ممنوعیت با هرج و مرج و سردرگمی در فرودگاه‌ها و بنادر ورودی این کشور مواجه شد.

 انتقاد بایدن از ترامپ در حالی صورت می‌گیرد که مسلمانان آمریکا به خاطر حمایت‌های اخیر دولت این کشور از جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم بی‌گناه غزه از بایدن بسیار خشمگین هستند. بسیاری از آنها اعلام کرده‌اند در انتخابات 2024 از وی مجددا حمایت نخواهند کرد. رأی مسلمانان در انتخاب بایدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 میلادی بسیار تاثیرگذار بود. 

انتهای پیام
captcha