فعالیت‌های شورای عالی قرآن شهرداری تهران در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 4206749
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۸
سیفی تشریح کرد:

فعالیت‌های شورای عالی قرآن شهرداری تهران در نمایشگاه قرآن

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران ضمن تشریح فعالیت‌های این نهاد در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: ما در این بخش تلاش کرده‌ایم به نیاز مردم و به خصوص نوجوانان بیشتر توجه کنیم و برای همین از موضوع فناوری روز برای انتقال مفاهیم قرآنی استفاده کرده‌ایم.

مهدی سیفی

مهدی سیفی، رئیس اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به تشریح فعالیت‌های این نهاد در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت و گفت: امسال با موضوع آیات ابراهیمی دومین جشنواره آرمان در قرارگاه شهید «آرمان علی‌وردی» تدارک دیده شده است. این کار به همت شورای عالی قرآن شهرداری و با حمایت‌های علیرضا زاکانی، شهردار انقلابی و محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران اجرا می‌شود.

وی افزود: محور فعالیت‌های ما آیات ابراهیمی است، آیاتی که سرتاسر زندگی جذاب و پر فراز و نشیب حضرت ابراهیم(ع) را شامل می‌شود. گروه پژوهش شورای عالی قرآن شهرداری تهران کتابچه‌ای 120 صفحه‌‎ای از این آیات تهیه کرده و در آن رخدادهای زندگی این پیامبر الهی ارائه شده است. 

سیفی با اشاره به اینکه شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در چند بخش برنامه‌های متنوعی را در ماه مبارک رمضان برای شهروندان تهرانی تدارک دیده است، گفت: این فعالیت‌ها علاوه بر نمایشگاه قرآن کریم که در محل مصلی امام خمینی(ره) دایر شده است، در بوستان لاله نیز برای مخاطبان و مراجعه کنندگان به این بوستان عرضه شده است. برنامه‌ریزی شده تا مخاطبان از زمان افطار تا پاسی از شب به این دو مکان مراجعه کرده و از برنامه‌های متنوع استفاده کنند.

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه نماد امسال غرفه این نهاد در نمایشگاه قرآن و بوستان لاله، نماد کعبه ابراهیمی است، گفت: امیدواریم مراجعه کنندگان به نمایشگاه قرآن و بوستان لاله بتوانند از تصویر زیبای کعبه ابراهیمی استفاده لازم را ببرند.

وی افزود: امسال برای اولین بار، اولین ترجمه تصویری یا تصویرسازی ترجمه قرآن کریم که توسط هوش مصنوعی صورت گرفته است را به نمایشگاه آورده‌ایم. این تصویرسازی از سوره مبارکه انفطار صورت گرفته و در آن ترجمه آیات این سوره به فیلم تبدیل و ارائه شده است. 

سیفی بیان کرد: اتفاق دیگری که باز هم از جنس هوش مصنوعی است، برگزاری مسابقه‌ای با عنوان «نوری در تاریکی» است. یک مسابقه تعاملی که در بستر شبکه‌های اجتماعی طراحی شده و داستان‌سرایی و تصویرسازی آن از سوی هوش مصنوعی صورت گرفته است. مخاطبان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند کد دستوری #40*1* (ستاره یک ستاره چهل مربع) را شماره‌گیری کرده و وارد این مسابقه شوند. بعد از ارسال این کدِ دستوری پیامی برای مخاطب ارسال می‌شود که از طریق آن پیامک می‌تواند وارد شبکه‌های اجتماعی مسابقه شده و به سوالات طرح شده پاسخ دهد. این مسابقه در دو بخش بزرگسال و نوجوان برگزار می‌شود. 

وی اظهار کرد: یک مسابقه دیگر که باز هم با هوش مصنوعی طراحی شده با موضوع تشخیص آیات قرآن کریم است. در این مسابقه که به صورت چهار گزینه‌ای طراحی شده، تصاویر متحرک بر اساس آیات قرآن کریم و داستان‌های قرآنی تولید شده و از طریق شبکه‌های اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، مخاطب با دیدن این تصاویر باید در زمان کوتاهی حدس بزند تصویر مربوط به کدام آیه و داستان قرآنی است. در این دو مسابقه 114 کمک هزینه سفر به کربلا، 114 کمک هزینه سفر به مشهد و جوایز دیگر در نظر گرفته شده است. 

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران اظهار کرد: اتفاق دیگری که باز هم برای اولین بار رقم خورده استفاده از عینک واقعیت مجازی یا فناوری «وی آر» برای انتقال مفاهیم قرآنی است. در این زمینه اولین بازی قرآنی با عنوان «اسماءالحسنی» طراحی شده است. در کنار این بازی دو عینک واقعیت مجازی دیگر هم عرضه شده است که یکی از آنها به موضوع معجزات خلقت و مخلوقات می‌پردازد. در این عینک اکثر حیوانات و حشراتی که نام آنها در قرآن آمده است در یک فضای کاملا جذاب به صورت 360 درجه ارائه شده است، همزمان با دیده شدن این حیوانات و حشرات آیه مربوط به آن نیز قرائت می‌شود تا مخاطب بیشتر با مفاهیم آن آیات آشنا شود.

سیفی افزود: عینک دوم هم اشاره به یکی از آیات معروف سوره مبارکه «انعام» دارد که به داستان افتادن برگ‌ها از درختان بدون اذن خداوند اشاره می‌کند. علاوه بر همه اینها چند عینک دیگر هم عرضه شده است که آیات مربوط به موضوع خلقت انسان را ارائه می‌کند. 

وی تصریح کرد: اتفاق جالب دیگری که در نمایشگاه قرآن رقم خورده است، گالری و تصاویر آیات ابراهیمی است. در این بخش مخاطبان و مراجعه کنندگان وارد نماد کعبه شده و با چندین تابلو مواجه می‌شوند، به محض نزدیک شدن به تصاویر متوجه خواهند شد تصاویر متحرک بوده و صداگذاری شده است. تمام این تصاویر از سوی هوش مصنوعی طراحی شده و هر کدام از این تصاویر پیام مربوط به آیات خود را دارد. 

رئیس اجرایی شورای عالی قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: در کنار این غرفه در نمایشگاه قرآن، محافل ابراهیمی متعددی هم در سطح شهر تهران و در مساجد تخصصی آرمان برنامه‌ریزی شده است. در این مساجد، محافل انس با قرآن به صورت زنده و با شکوه در حال برگزاری است. 

سیفی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به اینکه امسال در نمایشگاه قرآن به نیاز مخاطب توجه شده است، گفت: زیست مخاطب نوجوان ما در زندگی کنونی بیشتر با فضای دیجیتال و رسانه عجین شده است، دنیا به این سمت حرکت می‌کند و مردم و نوجوانان ما نیز در این فضا حضور دارند، در این زمینه خلاء وجود داشت و لذا سعی کردیم امسال گامی را برای رفع این خلاء برداریم. 

انتهای پیام
captcha