برنامه دانشگاه فردوسی برای بالا بردن توان علمی فلسطین
کد خبر: 4209033
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
مسعود میرزائی شهرابی بیان کرد:

برنامه دانشگاه فردوسی برای بالا بردن توان علمی فلسطین

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ما به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران قصد داریم برای بالا بردن توان علمی فلسطین بتوانیم به اندازه خودمان نقش آفرینی کنیم.

مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مسعود میرزائی شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در دیدار نوروزی با دانشگاهیان برای بیان اهداف و راهبرد دانشگاه و زمینه‌های مشارکت دانشگاهیان در آن و تبیین نقش خانواده دانشگاه در تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم که امروز ۱۸ فروردین در محل سازمان مركزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد، هیمنه پوشالی رژیم ضحاک‌گونه اسرائیل را با تمام ادعاهایی که در حوزه امنیتی و اطلاعاتی داشت، فرو ریخت و نشان داد همان طور که امامین انقلاب بارها و بارها فرمایش داشتند، به زودی این رژیم ستمگر و کودک‌کش به زانو در خواهد آمد.

وی بیان کرد: عرض تسلیت داریم به مردم شریف ایران بابت شهادت ۷ تن از پاسداران رشید اسلام، به‌ویژه سردار زاهدی و سردار حاجی‌رحیمی. ان شاء الله با اربابمان اباعبدالله الحسین(ع) محشور باشند. دانشگاه فردوسی مشهد برای همدردی با مردم فلسطین پرچم فلسطین را در رسمی‌ترین مکان دانشگاه فردوسی به اهتزار درآورده است و ان شاء الله قرار است با بررسی‌هایی که در هیئت رئیسه داریم برای بورسیه شدن دانشجویان فلسطینی ترتیبی را اتخاذ کنیم، زیرا اسرائیل قصد دارد با کنار گذاشتن و از بین بردن نخبگان فلسطینی هرچه سریعتر به اهداف شوم خود نائل شود. به همین دلیل ما به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران قصد داریم برای بالا بردن توان علمی فلسطین بتوانیم به اندازه خودمان نقش آفرینی کنیم. به زودی در مورد بورسیه شدن دانشجویان فلسطینی خبرهای خوبی را به اطلاع شما خواهیم رساند.

میرزائی شهرابی ضمن خدا قوت به احد ضابط، رئیس پیشین دانشگاه گفت: از هنگامی که این مسئولیت به ما سپرده شد، سعی کردیم حقوق یکی از مهم‌ترین رکن‌های موفقیت، یعنی نیروی انسانی را تأمین کنیم. آیین‌نامه رفاهیات تمام و کمال انجام دادیم و تنها موضوع بدی آب‌وهوا مانده است که به زودی به ذی نفعان تقدیم خواهد شد.

وی درباره خدماتی که در معاونت‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اعطای 717 پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی، اعطای 230 پایه تشویقی به اعضای هیئت علمی ایثارگر دانشگاه، بررسی و اعطای 720 پایه ترفیع سالیانه به اعضای هیئت علمی، بررسی تمام پرونده‌های مربوط به ارتقا که از سوی کمیته‌ها به هیئت ممیزه رسیده‌اند، بررسی تمامی پرونده‌ جذب هیئت علمی دانشگاه آموزشی از اهم کارهایی است که به همت امین خندقی در معاونت آموزشی دانشگاه صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه فردوسی ادامه داد: در معاونت فرهنگی اولویت دادن به موضوع اشتغال‌آفرینی و مهارت‌افزایی در قالب تأسیس کانون کارآفرینی و برگزاری جشنواره حرکت با مشارکت بیش از 25 شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه فناوری و نوآوری، راه‌اندازی بازارچه دانشجویی، افزایش کمی و کیفی کلاس‌های آموزشی در جهت مهارت‌افزایی دانشجویان، ارتقای تشکل‌های دانشجویی و افزایش مخاطبان، بسیج تمامی امکانات دانشگاه اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای افزایش مشارکت اجتماعی در انتخابات اسفندماه، برگزاری جشن‌های مناسبتی برای بالا بردن نشاط اجتماعی، مسابقات و جشن‌های خوابگاهی، حمایت و توجه ویژه به ازدواج دانشجویی و برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی 100 زوج از جمله این اقدامات بوده است.  

وی بیان کرد: در بخش دانشجویی حضور مستمر در خوابگاه‌ها را داشتیم، زیرا اعتقاد داریم فضای خوابگاه‌ها باید فضای باطراوتی باشد و برای دانشجو نشاط روحی بیاورد تا بتواند منجر به نقش‌آفرینی‌های خوبی در حوزه علم و دانش شود. کلنگ زنی خوابگاه متاهلی که فاز اول آن به زودی ایجاد خواهد شد که خود عایدات خوبی از حیث فرهنگی، اجتماعی و علمی به بار خواهد آورد.  

میرزائی شهرابی درباره حوزه ریاست، اظهار کرد: برگزاری اجلاسیه با شرکت ۲۳۰ تن از روسای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌ها که بازخوردهای بسیار خوبی را به همراه داشت، پیگیری برگزاری جلسه با حضور وزیر علوم و مجمع نمایندگان خراسان رضوی، برگزاری جلسات متعدد و مهم برای ارتقای بودجه دانشگاه فردوسی و تأمین اعتبار برای پرداخت بدهی دانشگاه، برگزاری منظم جلسات جهاد تبیین با تأکید بر انتخابات، برگزاری ۱۰ جلسه نقد و مناظره در انتخابات اسفندماه، راه‌ا‌ندازی جلسات هیئت اندیشه‌ورز و آمایش استان، برگزاری منظم جلسات شورای دانشگاه، ملاقات حضوری با 150 تن از اعضای هیئت علمی، برگزاری جلسات با حضور هیئت رئیسه در دانشکده‌های مختلف در ارتباط با مسائل و اهداف دانشکده و برنامه تحولی مدیران جدید دانشکده‌ها همراه با تکریم و معارفه روسا که تاکنون در دانشکده‌های علوم، مهندسی، دامپزشکی، تربیت‌بدنی از اهم اقدامات این حوزه بوده است.

تأمین 14 میلیارد تومان اعتبار در معاونت پژوهشی

وی گفت: در معاونت پژوهشی پرداخت پاداش بخشی از مقالات سال‌های گذشته، تخصیص اعتبار برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی صورت گرفته است. آزمایشگاه‌های تجربی در دانشکده‌ها وضعیت خوبی ندارد و اگر قرار است دانشگاه فردوسی مشهد در ارتقای علم، دانش و فناوری ایران نقش‌آوری کند، باید زیرساخت‌ها، آزمایشگاه‌‌ها و تسهیلاتی که به محققان‌مان می‌‎دهیم، چشم‌گیر باشد، تا در ازای آن بتوانیم یک آورده خوبی را برای کشور داشته باشیم. تخصیص اعتبار وزارت علوم برای نشریات دارای نمایه بین‌المللی به زبان فارسی و انگلیسی برای دانشکده‌‎ها، اقدام برای احیای گرنت‌های سوخته 1400 و 1401 برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، تهیه اسناد کلیه تعهدات و دیون حوزه پژوهشی شامل آخرین گرنت 1402، پاداش مقالات، گرنت‌های دانشمندان پر اسناد یک و دو درصد، استادیاران جوان که روی هم رفته 14 میلیارد تومان اعتبار لازم داشت که تامین شده و به زودی به حساب ذی نفعان واریز خواهد شد. همچنین اقدام برای تخصیص اعتبار و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی برای تمامی آزمایشگاه‌های آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ها که حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه واریز خواهد شد.

رئیس دانشگاه فردوسی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) در 16 خرداد 1358 درباره دانشگاه و بیان کرد: «دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می‌کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می‌زند». همچنین مقام معظم رهبری بارها و بارها درباره اهمیت دانشگاه طراز انقلاب اسلامی که قرار است برای ما آورده فرهنگی، دینی و اقتصادی داشته باشد، سخن گفته‌اند.  

وی ادامه داد: برای داشتن دانشگاه اسلامی خوب باید از راه و رسم آن وارد شویم و در حوزه اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید دید در کف دانشگاه‌ها چه اتفاقی افتاده است.

میرزائی شهرابی افزود: با توجه به توصیه‌های اسلامی، می‌توانیم از ۷۵۰ آیه قرآن که به بحث علم اشاره کرده است برای رفع بسیاری از پیچیدگی‌های علمی در آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیانی‌مان استفاده کنیم.

وی درباره برنامه‌های آینده اظهار کرد: در ادامه قصد داریم یک کار تحولی در دانشگاه انجام دهیم. دانشگاه فردوسی یکی از ۱۲ دانشگاه برتر در کشور است. نیاز به مرور نقش آفرینی اجتماعی دانشگاه داریم تا بدانیم چه تعداد از پروژه‌های کلان استانی و فرا استانی توسط این دانشگاه انجام می‌شود، چه تعداد از پروژه‌های کلان کشوری را می‌توانیم برعهده گیریمو  چه تعداد از روسای دانشکده‌ها در حوزه خودشان اعلامی آمادگی برای پروژه‌ها می‌کنند.

میرزائی شهرابی با اشاره به دانشگاه‌هایی که پروژه‌های استانی و ملی را بر عهده‌ دارند، تصریح کرد: چرا دانشگاه فردوسی مشهد نتوانسته با دستگاه‌های خود استان یک ارتباط پویا، سازنده و برد برد شکل دهد؟ ارتباط ما با نهادها کم است، بنابراین برایمان مهم است که در سال جاری، راه‌حل‌ها از سوی دانشکده‌ها و چگونگی مواجهه با چالش‌های اجتماعی، صنعتی و... ارائه شود. وجود مشکلات و چالش‌های صنایع پایین دستی و فرآیندها نیاز به اعلام کارسازی و برطرف کردن مشکلات از سوی دانشگاه دارد. آمادگی برای ایجاد پارک علم و فناوری و پردیس تخصصی مشترک از جمله پیشنهادات مسئولین حوزه صنعت در کشور است. در این راستا نیاز است دانشکده‌ها با یک منش و رویکرد جدید وارد مسائل در 1403 شوند.

وی گفت: در واقع ما نباید بودجه نفتی را صرف تولید تعدادی دانش‌آموخته و مقاله حتی در ژورنال‌های برتر کنیم، اگرچه تولید علم و مرجعیت علمی مهم است و شخصیت جمهوری اسلامی را نشان داده است، اما خروجی آن برای ما چه می‌شود. ما در حوزه تولید علم آنقدر مسیر را روشن تعریف کرده‌ایم که استادیار می‌داند باید به کجا برود، اما در حوزه فناوری و نوآوری ابهام داریم. مسیر مشخص نیست و پر از ابهام است، لذا خواهش می‌کنیم که رؤسای دانشکده‌ها با رویکردی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ورود کنند و برای تمام فعالیت‌ها نه تنها یک پیوست فرهنگی، بلکه پیوست دانش بنیانی داشته باشیم. پیوست فرهنگی برای آنکه در زمین دشمن بازی نکرده و پازل آنان را تکمیل نکنیم.  

میرزائی توضیح داد: ما برای آنکه یک دانشگاه مؤثر و مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران باشیم، باید دغدغه‌مان حل مسئله باشد. در تعریف پایان‌نامه‌ها و رسالات دانشجویی به شناسایی شبکه مسائل استان بپردازیم و طبق آن فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را در 1403 ترسیم کنیم.

وی افزود: قصد داریم شورای اقتصادی را تشکیل دهیم. در این شورا از تعدادی از رؤسای دانشکده‌ها به همراه دو تن از چهره‌های موفق اقتصادی دعوت خواهیم کرد تا از شمه اقتصادی خوب آن‌ها برای ظرفیت عظیمی که در دانشگاه داریم، استفاده کنیم. 

انتهای پیام
captcha