قم؛ میزبان هفتاد و یکمین اجلاس رؤسای شورای استان‌ها
کد خبر: 4212240
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷

قم؛ میزبان هفتاد و یکمین اجلاس رؤسای شورای استان‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: شورای اسلامی شهر قم، 26 و 27 اردیبهشت‌ماه، همزمان با دهه کرامت میزبان هفتاد و یکمین اجلاس رؤسای شورای استان‌ها خواهد بود.

نشست خبری شورای اسلامی شهر قممحسن محرری، رئیس شورای اسلامی شهر قم، در نشست خبری رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که امروز 5 اردیبهشت 1403 در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر قم در شش دوره فعال با ترکیب نیروهای متعهد، انقلابی و متخصص در راستای رضایت شهروندان تلاش کرده تا عملکرد شایسته‌ای داشته باشد. در این دوره نیز نیروهای متعهد و باتجربه و متخصص با حضور در ۷ کمیسیون تخصصی، توانسته‌اند عملکرد خوبی از خود برجای بگذارند.

وی ارتباط بیشتر با رسانه‌ها و مردم را یکی از رویکردهای شورای اسلامی شهر دانست و گفت: تلاش شده است تا در عرصه‌های مختلفی چون مساجد، مجامع عمومی، مجالس و هیئت‌ها و همچنین ملاقات‌های مردمی این ارتباط چهره به چهره حفظ شود و اعضای شورا نیز متعهد و موظف به ارتباط با رسانه‌ها هستند، از طریق سامانه 135 نیز به طور مستمر به درخواست‌ها و شکایات شهروندان رسیدگی می‌شود.

محرری، حاکم بودن نگاه برنامه‌ای در شورای اسلامی شهر را یکی دیگر از رویکردهای شورای قم دانست و افزود: توجه به هدف گذاری بودجه همواره مورد تأکید بوده به طوری که در این دوره تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام به اتمام رسیده و یا در حال اتمام است، هم‌چنین توازن و توزیع درآمد در مناطق شهری متناسب با نیاز هر محله با توجه به درآمد کلی شهرداری به شکل مناسب و متوازن انجام می‌شود تا فاصله بین مناطق کم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: دقت در تنظیم بودجه به طوری که بودجه ضمن رعایت روند رشد منطقی تعرفه، از تورم عقب نماند و فشاری هم به مردم وارد نشود همواره مدنظر بوده و در این سال‌ها عملکرد بودجه منطبق با بودجه مصوب است.

محرری با بیان اینکه ۱۲۴ جلسه رسمی در دوره ششم برگزار شده است، بیان کرد: در طول این مدت ۸۲۰ مورد لایحه و ۷۸ طرح تنظیم و توسط شهرداری رسیدگی شده است. هم‌چنین شورای اسلامی شهر قم، 26 و 27 اردیبهشت‌ماه، همزمان با دهه کرامت میزبان هفتاد و یکمین اجلاس رؤسای شورای استان‌ها خواهد بود.

تقویت مجموعه‌های فرهنگی در بوستان‌های قم

در ادامه این نشست سیدمجتبی سبحانی‌ثابت، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم با بیان اینکه سیاست‌ها و اهداف در سال اول دوره ششم در کمیسیون مطرح شد و طبق این اهداف تا به امروز حرکت کرده‌ایم، گفت: در بحث آتش نشانی و سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری این حوزه پیگیری‌های خوبی به عمل آمده و اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه کیفی‌سازی و ابنیه‌سازی فضای سبز در دستور کار کمسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم قرار دارد، تصریح کرد: سیستم آبیاری و کاشت درختان مثمر در بوستان‌های سطح شهر در حال پیگیری است و بودجه لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در بوستان‌ها مثل تقویت مجموعه‌های فرهنگی که فعالیت دارند، تعریف و پیش‌بینی شده است.

سبحانی به اهمیت حراست از باغ‌های شهر قم اشاره کرد و گفت: در راستای حفظ باغ‌های سطح شهر، درخواست تدوین شناسنامه داده شده است. هم‌چنین به ‌منظور حفظ هویت فرهنگی شهر در بوستان‌ها، پنج نقطه از سطح شهر شناسایی و شهیدان گمنام در این پنج نقطه دفن شدند که این امر بسیار در سطح شهر تأثیرگذار بوده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم درخصوص رفع آبگرفتگی‌های سطح شهر، اظهار کرد: در ابتدای آغاز طرح، بیش از ۲۵ نقطه در هر منطقه شهر، درگیر این معضل آب‌گرفتگی بودند که پس از شناسایی ،۸۰ درصد از این نقاط رفع شد. هم‌چنین سیاست‌گذاری‌های خوبی در سازمان میادین و تره‌بار شهرداری قم انجام شده است تا در جهت کمک به معیشت مردم بتوانیم در تنظیم بازار وارد شویم.

لزوم تبیین و حمایت از طرح نور نیروی انتظامی

در ادامه مصطفی ملایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح نور نیروی انتظامی اظهار کرد: ما و رسانه‌ها باید در امر حمایت از طرح نور و تبیین این امر برای شهروندان بکوشیم و از اینجا از سایر گروه‌های مرجع برای همراهی با نیروی انتظامی دعوت می‌کنیم.

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم، هر سال سیاست‌هایی تعیین و ابلاغ می‌شود که مهمترین آن پرداختن به بحث هویت شهری است، امروزه مسئله اصلی قم هویت است. هم‌چنین پرداختن به امر کودک و نوجوان به خصوص دختران به عنوان یک راهبرد در کمیسیون فرهنگی مورد توجه است.

ملایی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت کنشگران و فعالان و گروه‌های مرجع در امور فرهنگی شهر تأکید کرد و گفت: ما متأسفانه در امور شهری با رسیدن به حد مطلوب پیوست فرهنگی فاصله داریم و در مدیریت شهری به آن پرداخته نشده است.

سرانه عمرانی ۱۰ میلیون تومانی برای هر شهروند قمی

مجید اخوان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست با بیان اینکه این کمیسیون وظیفه نظارت بر تدوین و اجرای بودجه را برعهده دارد، گفت: رویکرد شورا از ادوار گذشته این است که هزینه‌های ضروری نسبت به هزینه‌های جاری شهرداری اعم از پرسنل و هزینه‌های اداری و تشکیلاتی در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: با وجود اینکه بودجه شهرداری قم در نیازهای شهری و مباحث توسعه و عمران شهری جوابگو نیست، اما شاهد رشد مناسبی هستیم و همه تلاش مجموعه شورای اسلامی شهر بر این است دریافت عوارض با رشد معتدلی انجام شده و فشاری بر شهروندان وارد نشود.

اخوان با بیان اینکه بخشی از بودجه، نقدی و بخشی غیرنقدی است، تصریح کرد: از ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد، 2500 میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری قم است که شامل حقوق و دستمزد کارکنان و پرسنل سازمان‌هایی چون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی توسط شهرداری قم می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: هزینه نگهداری شهر هزار میلیارد تومان است که روزانه ۳ میلیارد تومان هزینه رفت و روب سطح شهر فضای سبز است و سرانه عمرانی برای هر نفر نیز ۱۰ میلیون تومان بوده که در مجموع ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای امور عمرانی شهر صرف می‌شود.

مسائل حقوقی دلیل عدم تحقق صدور پروانه یک هفته‌ای

همچنین در این نشست روح‌اله امراللهی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در بحث تملکات در ۱۶ خیابان قم تقریباً به طور کامل بازگشایی‌ها انجام شده که این تعداد بازگشایی در 7 سال در کشور تقریباً بی‌سابقه است.

وی افزود: در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم یکی از بحث‌های مطرح، شهرسازی الکترونیک است که اقدامات ما در کشور کم نظیر است اما تا رسیدن به هدف فاصله داریم و به دلیل برخی موضوعات حقوقی هنوز به صدور پروانه یک هفته‌ای نرسیدیم.

ادامه تکمیل مونوریل قم پس از ده سال وقفه

سید محمدحسین دهناد، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: دولت از ابتدای تصویب مونوریل اراضی ۷۴ هکتاری را در پردیسان به‌عنوان پشتوانه اجرای این طرح تصویب کرده تا هزینه چندانی بر بودجه عمومی شهرداری در تکمیل آن، تحمیل نشود.

وی با تأکید بر اینکه ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه‌پذیر است، گفت: طبق قوانین علمی در کنار این مسیر می‌توان جذابیت سفر را با صدور پروانه‌های مختلف برای کاربری‌های متعدد ایجاد کرد که قدم اول در این مسیر می‌تواند احداث پارکسوار و اتصال آن به خطوط مترو و تاکسیرانی بر اساس حمل نقل انبوه بر باشد.

دهناد با تأکید بر اینکه ادامه مونوریل می‌تواند زمینه‌های جذابیت و رونق مسافرپذیری آن را افزایش دهد، گفت: ادامه این طرح تا پردیسان و در نهایت تا فرودگاه قم از سناریوهایی است که قابلیت اجرا دارد و مونوریل را به یک شبکه انبوه بر و باصرفه تبدیل می‌کند.

حمایت از محافل قرآنی در سطح شهر

در پایان این نشست نیز نرجس نیازمند، رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم اظهار کرد: امسال اولین سال تشکیل کمیسیون زنان و خانواده در شورا است و  از آنجایی که هیچ ساختار متناسب با حوزه زنان در شهرداری وجود نداشت، تصمیم بر تشکیل کمیته و در ادامه کمیسیون زنان شد.

وی گفت: این کمیسیون در طول این یک سال اقدامات مختلفی را انجام داده که یکی از این موارد، بحث جوانی جمعیت و نظارت بر اجرای قوانین مصوبی است که اجرا نمی‌شوند. هم‌چنین اقدامات مختلفی در راستای حمایت از محافل قرآنی در سطح شهر، حمایت از مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواده انجام شده که بودجه مورد نیاز آن نیز در ۱۴۰۳ به خوبی پیش بینی شده است، هم‌چنین افزایش تعداد بوستان‌های بانوان در مناطق مختلف شهری و نیز احداث بوستان جامع بانوان به تصویب این کمیسیون رسیده است.

انتهای پیام
captcha