پرویز پروانه، کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی گیلانغرب در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، گفت: دوران زندگی امام سجاد(ع) دوران تحریف همه ارزشهاست، بهگونهای که این دوران همه ارزشهای دینی دستخوش تحریف و تغییر قرار گرفته بود و امام(ع) آن را احیا کرد.
وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) پیامرسان حادثه کربلاست، افزود: بعد از واقعه کربلا شیعیان در بدترین شرایط از لحاظ کمی و کیفی و نیز موقعیت سیاسی و اعتقادی قرار داشتند و کوفه که مرکز گرایش های شیعی بود تبدیل به یک مرکز برای سرکوبی تشیع گردید در چنین شرایطی که تصور نابودی اساس تشیع وجود داشت امام سجاد(ع) توانست شیعه را حیاتی نوبخشد و زمینه را برای فعالیت های آینده امام باقر و امام صادق(ع) فراهم کند تاریخ گواه است که امام سجاد(ع) در طول سی و چهار سال فعالیت خویش شیعه را از یکی از سخت ترین دوران های حیات خویش عبور داد دورانی که جز سرکوبی شیعه به وسیله زبیریان و امویان نشان روشنی ندارد.
پروانه تصریح کرد: از دلایل مهم شهرت امام(ع) و محبت او در میان مردم انتشار جملات زیبای امام سجاد(ع) در قالب دعا بود که همه را به خود جذب می کرد هنگامی که جامعه دچار انحراف شده، روحیه رفاه طلبی و دنیازدگی بر آن غلبه و فساد سیاسی، اخلاقی و اجتماعی آن را در محاصره قرار داده و از نظر سیاسی هیچ روزنه ای برای تنفس وجود نداشت امام سجاد(ع) توانست از دعا برای بیان بخشی از عقاید خود استفاده کند و بار دیگر تحرکی در جامعه برای توجه به معرفت و عبادت و بندگی خداوند ایجاد کند اگرچه ظاهرا مقصود اصلی در این دعا همان معرفت و عبادت بوده اما با توجه به تعابیری که وجود دارد می توان گفت که مردم می توانستند از لابه لای این تعبیرات با مفاهیم سیاسی مورد نظر امام سجاد(ع) آشنا شوند.
کارشناس امور قرآنی تبلیغات اسلامی گیلانغرب در پایان افزود: کتاب صحیفه سجادیه اندکی بیش از پنجاه دعا را در بردارد و تنها بخشی از دعاهای امام سجاد(ع) است که گردآوری شده است و در میان دعاها تعبیری وجود دارد که بسیار تکرار شده و کمتر دعایی است که از این تعبیر خالی باشد این تعبیر صلوات برمحمد و آل محمد است زمانی که حتی قراردادن نام علی(ع) بر فرزندان تقبیح می شد و افراد بدین دلیل مورد تهدید قرار می گرفتند.