حق بخشش ظالم بعد از طلب عفو
کد خبر: 1367751
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
حاج علی‌اکبری تشریح کرد:

حق بخشش ظالم بعد از طلب عفو

گروه اندیشه: رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار کرد: اگر کسی به ما بدی کرد و عذر خواست، به گردن ما حقی پیدا می‌کند و آن حق، بخشش است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی سرچشمه، حجت‌الاسلام محمد‌جواد حاج علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شب گذشته، هفتم بهمنماه، در جلسه شرح و تفسیر صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد، با اشاره به فرازهایی از دعای سی و هشتم این کتاب شریف، گفت: در این بخش امام سجاد‌(ع) می‌فرمایند که «خدایا، از تو پوزش می‌خواهم اگر در حضور من بر مظلومی ستم رفته و من او را یاری نکرده‌ام، و در حقِ من احسانی صورت گرفته و سپاسگزار آن نبوده‌ام، و خطاکاری از من پوزش خواسته و من آن را نپذیرفته‌ام». این بخش از دعا نکته بسیاری مهمی دارد به این معنا که اگر انسان یاری مظلومی را ترک کرد، قدرشناسی نداشت و یا عذرخواهی او را نپذیرفت، فرصت بزرگی را از دست داده است.



به گفته وی، انسان حق ندارد مومن دیگری را در برابر ظلم و ستم تنها بگذارد، زیرا در این صورت دچار معصیت شده و حق را زیر پا گذاشته است.  اگر کسی به ما بدی کرد و عذر خواست، به گردن ما حقی پیدا می‌کند و آن حق، بخشش است.



رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر «قدرشناسی»، در توضیح بخش دیگری از این دعا اظهار کرد: شکرگزاری از خدا، قدرشناسی را در جامعه گسترش می دهد و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کرده باشد، باید به پیشگاه خداوند عذر ببرد و از دعای امام سجاد(ع) متوجه می‌شویم که حتی اگر کسی به ما بدی کرد و عذر خواست، به گردن ما حقی پیدا می‌کند و آن حق، بخشش است.



حاج علی‌اکبری همچنین در تفسیر بخش دیگری از دعای امام سجاد(ع) که می‌فرماید: «خدایا، از تو پوزش می‌خواهم که نیازمندی از من چیزی طلب کرده و من به او نبخشیده‌ام، و مؤمنی بر گردن من حقی داشته و من آن را به جا نیاورده‌ام»، گفت: خداوند به شکل طبیعی و عام، در روابط اجتماعی مردم را نیازمند یکدیگر قرار داده و مهم تر آن که این نیازها را به فرصت‌هایی برای شکفتن و رشد انسان بدل کرده است.



این کارشناس مذهبی، برآوردن حاجت مردم از هر ملت، دین، آیین و نژادی را مطلوب خداوند دانست و خاطرنشان کرد: اگر فرد نیازمند، مومن باشد، علاوه بر آن‌که برآوردن حاجتش مطلوب خداوند است، حقی نیز بر گردن ما ایجاد می کند.



خداوند برای همه مومنان عقد اخوت خوانده است



رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه سخنان خود تأکید کرد: ما همیشه به اشتباه فکر می‌کنیم عقد اخوت مسلمانان اختیاری است، درحالی که خداوند برای همه مومنان عقد اخوت خوانده و همین اخوت حقوق متقابلی را بر گردن ما گذاشته است.



حاج علی اکبری در پایان متذکر شد: اگر مومنان به آن چه خدا گفته ملتزم شوند، بهشت را در همین دنیا تجربه می‌کنند و ما می‌توانیم جلوه‌هایی از توصیه‌ها و حقوق را در روابط دو یا سه نفره یا در جمع خانواده و محله و فامیل اجرا کنیم در حالی که متاسفانه چنین چیزی را حتی در خانه خود نیز رعایت نمی‌کنیم.

captcha