حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند تغییر سبک زندگی مردم است
کد خبر: 1403438
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
‌شعبانعلی رمضانیان:

حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند تغییر سبک زندگی مردم است

گروه اجتماعی: رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور گفت: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی کشور تمام شود، باید سبک زندگی ما تغییر کند و رفتار اقتصادی ما مبتنی بر فرهنگ و شرایط خودمان باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از خراسان رضوی، شعبانعلی رمضانی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور، در همایش گرامیداشت هفته مقام معلم و شهید آیت‌الله مطهری که روز گذشته، 15 اردیبهشت در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، گفت: از ابتدا، حرکت انقلاب اسلامی ایران بر مبنای حاکمیت اسلام و قرآن بوده است و امروز دشمن قصد دارد که با فشار آوردن در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی، ما اصولمان را فراموش کنیم.

رمضانی با اشاره به اینکه توجه به شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، مختص به امسال نیست، اظهار کرد: پاسخ به همه موضوعات از منظر اقتصاد ممکن نیست بلکه بخش اعظم مسائل اقتصادی ما فرهنگی است، ما فرهنگ تولید و مصرفمان دچار اشکال است و به جایش فرهنگ توزیع دلالی عرصه اقتصادی را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: امسال با کنار هم آمدن این دو مفهوم، یک اطمنیان خاطر را پیدا می‌کنیم که حتماً به مقوله اقتصاد باید از منظر فرهنگ نگریسته شود البته اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی کشور تمام شود، باید سبک زندگی ما تغییر کند و رفتار اقتصادی ما مبتنی بر فرهنگ و شرایط خودمان باشد.

استفاده بدون دقت از الگوهای غربی؛ علت اصلی مشکلات ما در عرصه‌های مختلف

رئیس بسیج فرهنگیان کشور افزود: علت مشکلات ما در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... آن است که ما در این عرصه‌ها بدون دقت از الگوهای ناکارآمد غربی استفاده کرده‌ایم و از طرف دیگر ما الگوهای داخلی را به‌درستی استخراج نکرده‌ایم که در این راستا جامعه فرهنگی کشور باید همت بگمارد.

وی با بیان اینکه حل مقوله‌های اقتصادی و فرهنگی یک شبه رخ نمی‌دهد، ابراز کرد: همانند جنگ هشت ساله دوران دفاع مقدس، در این دو عرصه ما نیاز به صبر، همت و عزمی همه‌گیر داریم که این موضوع محقق نمی‌شود مگر با حضور مردم.

رمضانی با اشاره به مبحث مدیریت جهادی گفت: این سبک مدیریتی مدعی است که با مدیریت بوروکراتیک نمی‌توان در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی به دستاوردهای قابل‌توجهی دست یافت، فرهنگیان در این عرصه، میدان‌دار هستند و باید نسبت به گذشته متفاوت عمل کنند تا منشأ تغییر و اثر در جامعه باشند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه صنعتی مپنا که «رشد اقتصادی بدون توجه به فرهنگ نه ممکن است و نه مفید» گفت: الگوهای موجود فرهنگی و اقتصادی نه تنها پاسخگوی نیازهای کشور نیستند بلکه در جاهایی باعث هجمه‌ها و امیدواری دشمن در این دو عرصه می‌شوند لذا اگر بخواهیم نواقص جامعه اسلامی را برطرف کنیم چاره‌ای جز فعال شدن و استفاده از الگوهای بومی و داخلی را نداریم زیرا انسان متعالی در این جامعه از مسیر دیگری به نام فرهنگ اسلامی عبور می‌کند.

لزوم داشتن نگاه نرم‌افزاری به عرصه تعلیم و تربیت

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور با بیان اینکه در عرصه تعلیم و تربیت باید از نگاه سخت‌افزاری فاصله گرفته و به نگاه نرم‌افزاری توجهی ویژه داشته باشیم، ابراز کرد: اگر در این زمینه‌ها قصوری از ما سر بزند جامعه دچار مشکل می‌شود و ما نیز خودمان را نمی‌توانیم به‌خاطر این کوتاهی ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگیان هم در کلاس درس و مدرسه و هم در جامعه یک معلم هستند و هرگاه می‌بینند که موضوعی با فرهنگ مغایرت دارد باید برای رفع و حلش اقدام کنند، یادآور شد: ما می‌توانیم قسمتی از کارها را به‌صورت سازمان یافته خودمان انجام دهیم همانند ایام جنگ تحمیلی از همین رو در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی هم باید همه آحاد مردم وارد عمل شوند.

captcha