طرح تعالی خانواده در اولویت ارائه در مجلس قرار گرفت
کد خبر: 1414926
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
برای مقابله با کاهش جمعیت؛

طرح تعالی خانواده در اولویت ارائه در مجلس قرار گرفت

گروه جامعه: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طرح تعالی خانواده را راهی برای مقابله با کاهش جمعیت خواند و از قرار گرفتن این طرح در اولویت ارائه در مجلس خبر داد.

لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در خصوص طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده اظهار کرد:  این طرح از 2 بخش تشکیل شده است بخش نخست که دارای4 ماده است تلاش بر رفع موانع افزایش جمعیت است که باید در اولویت و دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی افزود: در بخش دوم این طرح بسیار مبسوط و گسترده و دارای 50 ماده است و مشوق‌های بیشتری را برای تعالی خانواده ارائه کرده است و بار مالی سنگینی را در برخواهد داشت.

آسیب‌شناسی دقیق از مشکل عدم افزایش جمعیت

افتخاری به فعالیت‌های صورت گرفته برای تدوین و تصویب طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده اشاره کرد و گفت: در این طرح آسیب‌شناسی دقیقی از مشکل عدم افزایش جمعیت خانواده انجام شده است و تلاش شده است برای حل این مشکلات راهکارهایی ارائه شود.

این نماینده مجلس ابراز کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش نیافتن جمعیت، فعالیت‌های فرهنگی است که در این طرح زمینه‌ فرهنگ‌سازی و راه‌های توجه مردم به افزایش جمعیت بررسی و برنامه‌های تشویقی خوبی برای این رفع دلایل طراحی شده است.

اجرای طرح نیازمند تامین اعتبار فراوان است

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده، می‌تواند کمک زیادی به افزایش جمعیت در کشور داشته باشد، تاکید کرد: اجرای دقیق این طرح نیازمند تامین اعتبار فراوانی است اما از آنجا که اجرای سیاست‌های جمعیتی بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری است به همین دلیل باید به اجرایی شدن آن سرعت بخشید و هم‌اکنون این طرح در دستور کار مجلس در هفته جاری قرار گرفته است.

پزشکان هم پای کار بیایند

افتخاری اجرایی شدن این طرح را پس از تصویب مجلس شورای اسلامی راهی برای تحکیم خانواده و تعالی روابط اجتماعی افراد معرفی کرد و گفت: کاهش جمعیت تبعات زیادی دارد که خود مردم باید با اطلاع‌رسانی به یکدیگر تلاش کنند تا این مشکل گریبان جامعه را نگرفته و با راهنمایی پزشکان از فواید داشتن فرزندان بیشتر آشنا شوند.

موانع قانونی کاهش جمعیت برداشته می‌شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی حضور جامعه‌شناسان و مبلغین دینی را برای توسعه و تعالی خانواده موثر خواند و بیان کرد: در این طرح موانع قانونی کاهش جمعیت مانند عدم ارائه خدمات به فرزند چهارم برداشته خواهد شد و در بخش دوم با ارائه بسته‌های تشویقی فراوان خانواده‌ها را به فرزندآوری ترغیب خواهد کرد.

افتخاری گفت: اشتغال بانوان، نبود مسکن مناسب و عدم ارائه مرخصی مناسب پیش و پس از زایمان از موانعی است که باعث کاهش جمعیت کشور شده است که در این طرح راه‌های مقابله و رفع این موانع طراحی و تدوین شده است.

طرح را در اولویت تخصیص بودجه قرار دهید

وی گفت: برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیتی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، مجلس این طرح را در اولویت تخصیص بودجه قرار دهد و دولت نیز با ابلاغ این مهم به دستگاه‌های ذی‌ربط، در اجرای درست آن دقت نظر داشته باشد.

captcha