احیای رساله حقوقی امام سجاد(ع) نیاز جامعه امروز است
کد خبر: 1436504
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
معاون تهذیب حوزه علمیه ایلام:

احیای رساله حقوقی امام سجاد(ع) نیاز جامعه امروز است

گروه اندیشه: امام زین‌العابدین(ع) در رساله حقوقی خود برای تمام موضوعاتی که در عرصه اجتماع وجود دارد حقوقی تعریف کرده‌اند و جامعه امروز برای رسیدن به عدالت و رستگاری نیازمند احیای این اثر بی‌نظیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یونس گلی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از ایلام، با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه، مردم عیال خدا هستند و هرکس به عیال خدا خدمت کند حق خدا را رعایت کرده است، گفت: حقوق بشر، حقوقی جهانی، حق طبیعی و مسلم هر عضو خانواده بشری و هر فردی در هر کجا با هر نژاد، زبان، جنس یا دین که باشد، از این حقوق برخوردار است.
وی گفت: در این میان ضرورت پرداخت حقوق مؤمنان تا انداره‌ای مهم است که امام صادق(ع)، ضایع کردن برخی از آن حقوق را خروج از ولایت خدا دانسته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه از دیدگاه ادیان آسمانی، این عقیده که همه انسان‌ها آفریده خداوند هستند مشترک است، افزود: وجود اشتراک در خلقت و آفرینش انسان‌ها، سهم بسزایی در به رسمیت شناختن حداقل حقوق برای همه انسان‌ها دارد که این امر به جهانی شدن برخی حقوق که در همه ادیان به رسمیت شناخته شده است، دلالت دارد.
معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه استان با بیان اینکه اسلام و مبانی اسلامی بر رعایت حقوق دیگران تأکیدات فراوانی دارد، گفت: حقوق بشر، مجموعه‌ای از حقوق است که در دو بعد فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی بیان کرد: امام زین‌العابدین(ع) در رساله حقوقی خود برای تمام موضوعاتی که در عرصه اجتماع وجود دارد حقوقی تعریف کرده‌اند که جامعه امروز برای رسیدن به عدالت و رستگاری نیازمند احیای این اثر بی‌نظیر است.

مسلمان باید از حقوق خود و دیگران آگاه باشد
حجت‌الاسلام گلی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در رساله حقوقی خود همه جوانب در مورد حقوق همه چیز را بیان فرموده‌ است، افزود: در این کتاب از حقوق انسان‌ها به یکدیگر تا حیوانات و اعضا و جوارح و سایر موارد که حتی در ذهن نگنجد و شاید در این مورد حقوقی تعریف نشده است، اشاره و برای هر یک تعاریفی بیان شده است.

این مبلغ مذهبی با بیان اینکه یک مسلمان باید بداند که به‌عنوان یک انسان چه حقوقی را نسبت به خود و اطرافیانش رعایت کند، اظهار کرد: این یک امری بسیار مهم و خطیر است که امروزه ما انسان‌های عصر حاضر از آن غافلیم، حقوق، مفهومی عام است که شامل مجموعه مقررات، قواعد و اصولی می‌شود که روابط و مناسبات میان اجتماعات و افراد جامعه را به نحو متقابل تنظیم می‌کند.

امام سجاد(ع) ارائه‌دهنده حقوق مبتنی بر کرامت انسانی است
وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) یکی از انسان‌های شاخصی است که حقوق مبتنی بر کرامت انسانی را علمی و عملی ارائه فرموده است، تصریح کرد: این امام بزرگوار از جمله سفارشات و وصایای خود را به حقوق انسان به‌ویژه مسلمانان اختصاص می‌دهد و در هر فرصتی بر آن اصرار می‌ورزد و این نشان از میزان اهمیت مسئله حقوق بشر دارد.
معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه استان با بیان اینکه توجه به حقوق اعضا و جوارح انسان جزو بعد فردی در حقوق بشر است، افزود: در رساله حقوقی امام سجاد(ع) به حقوق اعضا و جوارح انسان اهمیت داده شده است و رعایت و توجه به آن نه تنها به سلامت روان و بهداشت فردی کمک می‌‌کند بلکه اساس جامعه سالم و پاک را پی‌‌ریزی می‌کند؛ چرا که رهنمودهای آن امام همام و همه ائمه معصوم(ع) مطابق عقل و نظرات انسان است که عمل و پیروی از آنها سلامت فردی و اجتماعی جوامع بشری را تضمین می‌کند.

غافلان از یاد خدا، متعرضان به حقوق دیگران هستند
این مقام مسئول با بیان اینکه اولین سخن امام سجاد(ع) در این کتاب «حق پرودگار» است، گفت: در این کتاب آمده است که بزرگترین حق خداوند نسبت به انسان این است که او را بندگی کنیم و هیچ چیزی را شریک او قرار ندهیم و هر گاه این اعمال را از روی اخلاص برای خداوند تبارک و تعالی انجام دادیم، خداوند عزوجل نیز امور دنیا و آخرتمان را تکفل می‌نماید و در ادامه از حق اعضا و جوارح بر انسان سخن گفته است و امام سجاد(ع) به زوایای پیدا و پنهان آن اشاره کرده و حق هر یک از این اعضا بر انسان را بر شمرده است.
وی بیان کرد: در بخش دیگری از کتاب به حقوق عمومی جامعه و قشرها و طبقات مختلف اجتماعی از جمله حاکم، استاد و آموزگار، مالک و برده، مردم و شاگرد پرداخته شده است. حق همسر، مادر، پدر، فرزند و برادر، گروه‌های دیگر اجتماعی مانند فرد احسان‌کننده، مؤذن، امام جماعت، همنشین، همسایه، دوست و همراه و شریک نیزدر این رساله برایش حقی تعریف شده است.
حجت‌الاسلام گلی با اشاره به آیه 179 سوره اعراف، «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ به‌طور مسلم گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم، آنها دل‌ها (عقلها)یی دارند که با آن (اندیشه نمی‏کنند و) نمی‏فهمند و چشمانی دارند که با آن نمی‏بینند و گوش‌هائی دارند که با آن نمی‏شنوند، آنها همچون چهار پایانند، بلکه گمراه‌تر اینان همانا غافلانند (زیرا با اینکه همه گونه امکانات هدایت دارند باز هم گمراهند)»، گفت: دلیل رعایت نکردن حقوق مردم توسط یکدیگر تبدیل شدن آنها به حیوان بلکه بدتر از حیوان است، نمونه بارز این حیوان صفتی اسرائیل جنایتکار است که با اقدامات اخیر خود و قتل عام مردم بی‌گناه غزه چهره واقعی خود را به جهانیان نشان دادند، اینان غافلانند از یاد خدا.

captcha