اختصاص ردیف بودجه‌ای ۱۵۰ میلیاردی برای تشکیل صندوق حمایت از زوج‌های نابارور
کد خبر: 1443606
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
هاشمی خبر داد:

اختصاص ردیف بودجه‌ای ۱۵۰ میلیاردی برای تشکیل صندوق حمایت از زوج‌های نابارور

گروه سلامت: وزیر بهداشت گفت: مجلس به منظور افزایش جمعیت رقمی در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان را پیش بینی کرده است که در تلاش برای تشکیل صندوق حمایت از زوج‌های نابارور با بهره‌مندی از این ردیف بودجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح عملکرد حوزه سلامت در یک سال اخیر پرداخت و افزود: بحمدالله در مدت زمان آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون شاهد اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور بوده‌ایم، طرحی که یکی از اهداف اصلی آن کاهش میزان پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های درمانی بوده است.
میزان پرداختی از جیب مردم به طور میانگین به 8 درصد رسیده است
هاشمی با تاکید بر اینکه هم اکنون میزان پرداختی مردم در شهرها به 10 درصد و برای دارندگان بیمه‌ روستایی به پنج درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: بحمدالله میزان پرداختی از جیب مردم به طور میانگین به هشت درصد رسیده است که در مقایسه با اعداد و ارقام پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت به ویژه در خصوص انجام اقدامات پرهزینه‌ همچون عمل‌های جراحی بسیار قابل توجه است.
هیچ نگرانی برای اجرای طرح تحول سلامت در سال جاری نداریم
وی با بیان اینکه شماره تماس‌های 1490 و 1590 آماده رسیدگی به شکایات و تخلفات موجود در این حوزه است، ادامه داد: برخی نگران این هستند که این طرح نیز همچون برخی از برنامه‌های قبلی حوزه سلامت که به خوبی شروع شده بود به یک باره بر زمین نماند ولی بحمدالله برای امسال هیچ نگرانی نداریم و با توجه به رضایت مردم از طرح یاد شده امیدواریم در سال 94 حتی شاهد افزایش بودجه این حوزه نیز باشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به موضوع انجام سزارین در کشور و برنامه‌های وزارت بهداشت برای افزایش زایمان طبیعی اشاره کرد و گفت: سزارین هم برای مادر و هم برای نوزاد دارای عوارضی است بنابراین دولت در تلاش برای افزایش میزان زایمان طبیعی در کشور است.
کاهش 5 درصدی میزان سزارین در کشور
هاشمی افزود: بدین منظور طبق برنامه ریزی صورت گرفته همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام سزارین به صورت رایگان درآمده است و در چند ماه اخیر، میزان سزارین نیز کاهش پنج درصدی داشته است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تا پایان سال در پی کاهش 10 درصدی میزان سزارین در کشور است، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی این حوزه مربوط به کمبود فضاهای مختص به انجام زایمان طبیعی است که بدین منظور اعتبارات قابل توجهی به منظور تغییر چهره چنین مراکزی در دستور کار قرار گرفته است.
اختصاص ردیف بودجه‌ای 150 میلیاردی برای تشکیل صندوق حمایت از زوج‌های نابارور
وی همچنین از برنامه‌های وزارت بهداشت برای حمایت از هزینه‌های بالای درمان ناباروری نیز سخن به میان آورد و افزود: مجلس شورای اسلامی به منظور افزایش جمعیت رقمی در حدود 150 میلیارد تومان را پیش بینی کرده است که در تلاش برای تشکیل صندوق حمایت از زوج‌های نابارور با بهره‌مندی از این ردیف بودجه تا بتوانیم برای حمایت از این افراد به ارائه تسهیلات مورد نیاز بپردازیم.
هاشمی خاطرنشان کرد: اما اجرای چنین امری نیازمند آن است سازمان مدیریت این اعتبار را در اختیار ما قرار بدهد البته مکتوب با این موضوع موافقت شده است اما امیدواریم در عمل هم شاهد تحقق این موضوع باشیم. از سوی دیگر اجرای چنین طرحی کار راحتی نیست چرا که متقاضیان زیادی در این زمینه وجود دارند.
وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در تلاش برای دست یابی به 44 پایگاه اورژانس هوایی است، ادامه داد: در حوزه هتلینگ بیمارستانی نیز شکل ظاهری بیمارستان‌ها و تجهیزات مرتبط با بیماران در استان‌های مختلف در حال تغییر است و طبق برآورد صورت گرفته در این حوزه نیز شاهد تحقق 21 درصد اهداف خود بوده‌ایم.
اجرای طرح‌های به منظور عدم حضور اجباری پزشکان و متخصصان در مناطق محروم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار اجرای طرح‌های به منظور عدم حضور اجباری پزشکان و متخصصان در مناطق محروم شد و افزود: هدف گیری ما باید به سمتی باشد که کمبود نیروی مناطق محروم توسط افراد همان مناطق تامین شود.
هاشمی اضافه کرد: بین 90 تا 100 درصد هزینه‌ داروی چهار گروه از بیماران خاص از سوی دولت پرداخت می‌شود ولی برای برخی امکان پرداخت همین 10 درصد نیز دشوار است و بیمه‌ها نیز توان حمایت بیشتر از این را ندارند بنابراین اگر ما مطمئن شویم که کسری اعتبار پیدا نکنیم، برنامه‌های مناسبی را برای بیماران نیازمند در دستور کار قرار خواهیم داد.
کمبود شدید پرستار در کشور
وی در پایان با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم میزان بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها به کمتر از سه ماه کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: ما امروزه با کمبود شدید پرستار در کشور مواجه هستیم و همین موضوع باعث شده تا میزان رضایت مندی بیماران و مردم از این گروه متوسط باشد از طرفی تاکنون هم هیچ اقدامی برای اینکه رضایت مندی پرستاران را به همراه داشته باشد انجام نشده است بنابراین با برنامه ریزی مناسب در تلاش برای رفع مشکلات این گروه هستیم.

captcha