رشته شیعه‌شناسی در دانشگاه یزد دایر می‌شود
کد خبر: 1447433
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹

رشته شیعه‌شناسی در دانشگاه یزد دایر می‌شود

گروه اجتماعی: مدیر گروه معارف اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد گفت: شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد دوره کارشناسی ارشد شیعه‌شناسی گرایش جامعه‌شناسی در دانشگاه یزد موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از یزد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه یزد، محمود حایری، مدیر گروه معارف اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد گفت: شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد دوره کارشناسی ارشد شیعه شناسی گرایش جامعه شناسی در دانشگاه یزد موافقت کرد.

وی اظهار کرد: شیعه شناسی رشته‌ای است که در آن  به شیعه به عنوان یک کل عینی و واقعی می نگرد و از نحوه شکل گیری آن در تاریخ، چگونگی گسترش آن در میان اقوام، اصول عقیدتی، آیین‌ها، علوم و دانش های اختصاصی آن بحث می کند. این رشته، دانشی بین رشته ای است و در میان رشته الهیات و علوم اجتماعی قرار می گیرد.

وی افزود: ایجاد رشته شیعه شناسی و مطالعات آکادمیک در زمینه جنبه های گوناگون جهان شیعی معاصر از آن جهت مفید به نظر می رسد که فراتر از مباحث نظری و انتزاعی، با واقعیت های روزمره زندگی شیعیان امروز ارتباط دارد و علاوه بر بررسی سیر تاریخی جوامع شیعه، به شناخت و بررسی زندگی شیعیان عصر حاضر می پردازد.

حایری تصریح کرد: در این رشته سرفصل هایی نطیر جنبش ها و نهضت های تاریخی شیعه، مردم شناسی شیعیان، تاریخ تمدن اسلامی( با تاکید بر نقش شیعیان)، سازمان روحانیت شیعه و جمعیت شناسی شیعیان جهان ارائه خواهد شد.همچنین جامعه شناسی شیعیان جهان و اندیشه های اجتماعی متفکران شیعه از دیگر مباحثی است که برای این دوره در نظر گرفته شده است.

captcha