نظام مدیریت شهری مشهد باید بر اساس آموزه‌های دینی و راهکارهای جامع بنا شود
کد خبر: 1471981
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴

نظام مدیریت شهری مشهد باید بر اساس آموزه‌های دینی و راهکارهای جامع بنا شود

گروه اجتماعی: امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه باید نظام مدیریت شهری مشهد بر اساس آموزه‌های دینی و راهکارهای جامع بنا شود تا این شیوه برخورد از حالت انفعالی خارج شود، افزود: شهر مشهد با همه شهرهای کشور تفاوت دارد زیرا یک شهر پویا تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، 19 آبان‌ماه در دیدار با برگزارکنندگان ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که در دفتر وی برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین خلأ در مشهد این است که تاکنون برنامه‌ریزی جامعی برای مدیریت این شهر صورت نگرفته است.

آیت‌‌الله علم‌الهدی بیان کرد: برخوردهایی که در توسعه ساخت و ساز صورت گرفته یک برخورد انتقالی بوده است و مسئولان صرفاً تلاش می‌کردند، ببینند برای توسعه شهر در تهران و سایر شهرها چه گذشته و همان را در شهر مشهد پیاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید نظام مدیریت شهری مشهد بر اساس آموزه‌های دینی و راهکارهای جامع بنا شود تا این شیوه برخورد از حالت انفعالی خارج شود، ادامه داد: شهر مشهد با همه شهرهای کشور تفاوت دارد زیرا یک شهر پویا تلقی می‌شود؛ از ابتدای پیروزی انقلاب، شهر تهران کمتر از دو برابر توسعه داشته است، اما شهر مشهد 10 برابر توسعه شهری و شش برابر توسعه جمعیتی داشته است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: حاشیه‌نشینی مردم به این دلایل به وجود آمده است که شهرداری یا باید جلوی ساخت و سازهای نامشروع را می‌گرفت و یا اینکه در خارج از محدوده شهری ساخت و ساز نکند اما این اتفاق نیفتاد با این حال، اولین هدف در جهت ساماندهی شهری مشهد برگزاری همین کنفرانس به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری مشهد باید هویت خود شهر مشهد حفظ شود، همچنین مدیریت شهر بر مبنای مدیریت اسلامی شکل گیرد، اضافه کرد: ساخت و ساز برج‌های 18 طبقه و ساختمان‌های مرتفع در کنار حریم رضوی خود به تنهایی ضد این شهر است.

آیت‌‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در شهر مشهد ساختمان‌سازی و بلندمرتبه‌سازی اساس شهری و هویت ما را برهم می‌زند، افزود: به عنوان مثال؛ ساخت و سازهایی که در خیابان شیرازی مشهد و نواب صفوی صورت گرفته است خلاف هویت شهری ما است.

 وی عنوان کرد: با این وضعیتی که در مشهد مشاهده می‌شود، نه تنها به این شهر، شهر اسلامی خطاب نمی‌شود بلکه شهر امام رضا(ع) هم تلقی نمی‌شود لذا در این راستا شهرداری مشهد باید برای ساخت و سازهای پرزرق و برقی که در هویت شهرسازی مشهد شکل داده است، جوابگو باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جامعه‌ای را قبول داریم که مسئله هم‌زیستی در آن جامعه بر اساس دین و ارزش‌های دینی مردم شکل گرفته است، ادامه داد: در منطقه‌ای که ساخت و سازهای بلند صورت می‌گیرد، بحث عفت مردم به خصوص بانوان ما باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه جامعه مدنی اروپایی ضد اصول ماست و ما دنبال جامعه مدنی دینی هستیم، افزود: در زندگی هم‌زیستی مسلمانان، ساخت و ساز کردن صرفاً نباید برای توسعه رفاه صورت گیرد، بلکه باید با توجه به هویت شهر مشهد برنامه‌ای جامع تدوین شود تا اصول هویت شهر امام رضا(ع) پا برجا بماند و این شهر از این بی سر و سامانی رهایی پیدا کند.

آیت‌‌الله علم‌الهدی ابراز کرد: در حال حاضر مسئولان ما خود را با معیارهای غربی تطبیق داده‌اند و از هم‌اکنون تلاش می‌کنند تا مشهد را به عنوان یک شهر پرزرق و برق در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی ـ معنوی جهان اسلام به جهانیان نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه با این حال، نقشه جامع شهری مشهد مشکل‌دار و لکه‌دار است، یادآور شد: اگر بخواهیم با برگزاری این کنفرانس فقط بیاییم ترافیک و چهارراه‌ها را ساماندهی کنیم اشتباه است زیرا مدیریت شهری منهای ساخت و ساز معنا ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند ییلاق‌های تفریحی اطراف شهر مشهد را حفظ کنید، با این دیدگاه فردا پای این ییلاق‌ها چه چیزهایی می‌خواهد ساخته شود، اگر این چنین باشد، هیچ کدام از این طرح‌ها به مصلحت مردم نیست.

captcha