مشهد، پیشگام استفاده از سبک معماری اسلامی ـ ایرانی باشد
کد خبر: 1472901
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۹
صلاحی:

مشهد، پیشگام استفاده از سبک معماری اسلامی ـ ایرانی باشد

گروه اجتماعی: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: دنیا از معماری ایران استقبال می کند و مشهد می‌تواند پیشگام استفاده از معماری اسلامی ـ ایرانی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران‌ عصر روز گذشته، 22 آبان ‌در مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه دنیا از معماری ایران استقبال می‌کند، گفت: بسیاری از مردم دنیا به ایران می‌آیند تا معماری کشور ما را ببینند که نه اینکه معماری کپی شده کشور خودشان را تماشا کنند.

صلاحی ادامه داد: دنیا از معماری ما استقبال می‌کند و شهر مشهد یکی از بهترین مکان‌هایی است که می تواند در استفاده از سبک معماری اسلامی ـ ایرانی، پیشتاز باشد و معماری شهر امام رضا(ع) را به نمایش بگذارد.

وی با بیان این که هم اکنون چیزی به‌عنوان معماری اسلامی ـ ایرانی در کشور وجود ندارد، گفت: متاسفانه هم اکنون این نوع معماری در کشور به چشم نمی‌خورد و آن چه که ما به‌عنوان سبک معماری از سایر کشورها دریافت کرده‌ایم، کامل نیست.

صلاحی‌ مدیریت شهری را یکی از مباحث مطرح دنیا عنوان کرد و افزود: مسلمان‌ها از اولین گروه‌هایی بودند که شهر را به‌عنوان مدینه پایه‌گذاری کردند اما در ادامه فراموش کرده‌ایم که یک شهر را چگونه باید ساخته و اداره کنیم.

وی تأکید کرد: هم اکنون باید به مدیریت یکپارچه شهری بیندیشیم یعنی مسئولان شهری، مدیر شهر را محور تمامی فعالیت‌های خود قرار دهند البته شوراهای اسلامی شهر نیز باید در این زمینه فعالیت کرده و ویژگی‌های واقعی یک شورا را پیدا کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به وجود مشکل در ساختار مدیریت شهری گفت: هنوز مشکلات زیادی در ساختار مدیریت شهری وجود دارد. اگر ساختار مدیریت یک پارچه شهری اعمال نشود، بسیاری از همایش‌ها از جمله کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، به اهداف خود نمی‌رسند.

صلاحی یادآور شد: از هر راهی پول به‌دست آوردن برای مدیریت شهر، به ساختار شهر آسیب می‌زند بنابراین لازم است دولت و مجلس برای حل این مشکل، راهکاری بیندیشند.

استاندار سابق خراسان رضوی‌ با تأکید بر این که شهر برای شهروندان ساخته شود، گفت: اگر ساختار حمل و نقل شهری در یک شهر در مناسب و کارآمد باشد، شهر می‌تواند به خوبی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

صلاحی تصریح کرد: مدیران شهری، استان‌ها و کشور باید بدانند برای آسایش، امنیت و رفاه مردم هستند و ما باید بسیاری از مشکلات شهری همانند ترافیک را برای آرامش روان مردم حل کنیم تا بتوانیم شهروند اخلاق‌مدار داشته باشیم.

وی همچنین به ساخت ساختمان‌های مرتفع در شهرها اشاره کرد و گفت: ساختن ساختمان اسلامی تنها به این معنی نیست که نمای ساختمان اسلامی اسلامی باشد و یا ساختمان‌ها را مرتفع نسازیم.

صلاحی افزود: امروزه نمی‌شود که از ساخت ساختمان‌های مرتفع اجتناب ورزید اما یک ساختمان زمانی اسلامی است که حقوق همسایه، مالک و رهگذر در آن، رعایت شود.

captcha