پایگاه‌های علم به‌برکت تلاش‌های امام سجاد(ع) مستحکم شد
کد خبر: 1474920
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
حجت‌الاسلام محسنی:

پایگاه‌های علم به‌برکت تلاش‌های امام سجاد(ع) مستحکم شد

گروه اندیشه: روندی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در تشکیل و پایه‌گذاری پایگاه‌های علم در جهان طی کردند، نتیجه تلاش‌های پربرکت امام سجاد(ع) بود که حاصل آن نیز تربیت چهار هزار دانشمند زبردست مسلمان بوده است.

حجت‌الاسلام رحیم محسنی، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به اینکه شخصیت ائمه معصومین(ع) به جهت اینکه «خلیفة الله فی أرضه» هستند، بی‌نظیر است، گفت: برای این‌که وارد بحث تبیینی شخصیت هریک از ائمه اطهار(ع) شویم، باید به این نکته واقف باشیم که ایشان جانشینان پیامبر اکرم(ص) بوده و به‌تبع آن، شخصیتشان نیز جون شخصیت خاتم‌الانبیاء(ص) است.

وی افزود: همچنان که خداوند متعال در آیه 21 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا، قطعاً براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌کند»، اشخاصی از سوی خداوند سبحان به عنوان جانشینان پیامبر اکرم(ص) تعیین می‌شوند که شبیه ایشان و اسوه‌ای حسنه باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه با وجود اینکه ائمه اطهار(ع) همه از نور واحدی هستند، در عین حال می‌توان شخصیت تک‌تک این بزرگواران را به نوعی بی‌نظیر دانست، اظهار کرد: ورود به شخصیت‌شناسی ائمه اطهار(ع) مصداق این بیت است که در آن آمده است «کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست/که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم».

امام سجاد(ع)، کاروان اسرای کربلا را به شایستگی هدایت کرد

حجت‌الاسلام محسنی تصریح کرد: شخصیت سیاسی امام زین‌العابدین(ع) به‌گونه‌ای بود که تا 35 سال پس از قیام عاشورا در شرایط خفقان و ظلم عمویان و زبیریان و دوران پرتلاطم فشارهای این حکومت‌ها، با وجود این‌که داغ مصیبت کربلا بر دل ایشان بود، توانست امامت امت اسلامی و جامعه بشریت را برعهده بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه شخصیت برجسته امام سجاد(ع) حتی در دوران اسارت پس از کربلا در خطبه‌های ایشان در مجلس یزید به روشنی قابل درک است، اظهار کرد: ایشان علیرغم اسارت ظاهری خود، کاروان اسرای کربلا را به نحوی شایسته هدایت و رهبری کرده و فرمایشات آتشین این امام همام، یزیدیان را رسوا کرد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌ فقیه در جهاد کشاورزی زنجان تصریح کرد: روندی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در تشکیل و پایه‌گذاری پایگاه‌های علم در جهان طی کردند، نتیجه تلاش‌های پربرکت امام سجاد(ع) بود که حاصل آن نیز تربیت چهار هزار دانشمند زبردست مسلمان بوده است.

صحیفه سجادیه، یک دوره کامل عرفان‌آموزی است

این کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه در کربلا هر فردی که در جریان جنگ سالم بود، شرعاً و عقلاً جهاد در راه خدا بر او واجب می‌شد، عنوان کرد: خواست خداوند متعال بر این بود که امام سجاد(ع) در این جریان بیمار شود تا نسل امامت تداوم یافته و بهره‌مندی از وجود پربرکت امام عصر(عج) در عصر کنونی نیز به برکت همین خواست الهی برای امام سجاد(ع) است.

حجت‌الاسلام محسنی در پایان با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه، یادگار گران‌قیمت امام سجاد(ع) و افتخار شیعه است، یادآور شد: این کتاب ارزشمند، یک دوره کامل عرفان‌آموزی برای انسان است و شخصیت امام سجاد(ع) را نیز با مطالعه آن می‌توان شناخت.

captcha