نهادینه‌کردن عاشورا در دامان زین العابدین(ع) شکل گرفت
کد خبر: 1475239
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
آیت‌الله علم‌الهدی:

نهادینه‌کردن عاشورا در دامان زین العابدین(ع) شکل گرفت

گروه سیاسی: امام جمعه مشهد گفت: امام سجاد(ع) در سال‌های بعد از عاشورا در عرصه احیا و زنده‌کردن دین و ارشاد نسل‌ها در طول تاریخ همان نقشی را ایفا کردند که چندین سال قبل از آن امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) به ایفای آن پرداخته بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، صبح امروز، 28 آبان‌ماه در مراسم شهادت امام سجاد(ع) که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: نقش خاصی که اراده و مشیت الهی خدا در راه هدایت به وسیله معصومین(ع) اجرا شده است، هنوز برای بشر قابل درک و تحلیل نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه افزود: با نگاهی که به سیره معصومین و امامان(ع) از نظر ظاهر داریم، نمی‌توانیم نقش‌آفرینی آن‌ها را به طور دقیق و کامل در ارشاد و هدایت انسان ارزیابی کرده و تحلیل کامل و جامعی از آن به دست آوریم.

وی با ابراز تأسف از اینکه امام سجاد(ع) در جامعه ما فردی بیمار و گوشه‌گیر شناخته می‌شود، گفت: در جامعه ما مردم امام سجاد(ع) را به عنوان فردی که در عاشورا بسیار زجر کشیده و در 40 سال عمر بعد از واقعه عاشورا گوشه‌گیر شده و از تمامی مسائل اجتماعی و سیاسی فاصله گرفته است، می‌شناسند که باید گفت، این نوع شناخت از امام زین العابدین(ع) بسیار ناپسند است.

امام جمعه مشهد با اشاره به نقش مؤثر امام سجاد(ع) در نهادینه‌کردن واقعه عاشورا گفت: این شایسته نیست که ما شهامت، شجاعت و سیاست 40 ساله زین‌العابدین(ع) برای بقای امامت و ولایت و همچنین حرکت در راه تداوم‌بخشی انقلاب کربلا را نادیده گرفته و ایشان را به علت چند ساعت بیماری در کربلا که آن هم مصلحت خداوند بوده، بیمار و گوشه‌گیر بخوانیم.

وی در ادامه گفت: علت این بدآموزی که در عرصه عدم شناخت و بی‌معرفتی نسبت به مقام ولایت معصومین و امامان(ع) وجود دارد این است که ما بعد از گذشت زمان و اجراشدن شگردهای آسمان در جهت راهیابی برای ارشاد اولیاء، انبیاء و نقش‌آفرینی آن‌ها توجهی نداریم.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر تأثیر سیاست‌های امام سجاد(ع) بر احیای دین گفت: امام سجاد(ع) در سال‌‌های بعد از عاشورا در عرصه احیا و زنده‌کردن دین و ارشاد نسل‌ها در طول تاریخ همان نقشی را ایفا کردند که چندین سال قبل از آن امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) به ایفای آن پرداخته بودند.

وی با بیان اینکه امروزه بر همه روشن است که کربلا دین اسلام را زنده کرد و نهضت عاشورا عامل بقای دین در دنیا شده است، یادآور شد: این چیزی است که تمامی مسلمانان و مذاهب اسلامی به آن اگاهند.

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان با اشاره به اینکه هدف اصلی بنی‌امیه برچیدن بساط دین و اسلام بوده است، افزود: امام حسین(ع) برای نقش برآب کردن تمامی نقشه ‌ای بنی‌امیه دست به هر کار و تلاشی زد و سرانجام با شهادتش توانست سد محکمی در برابر عمل و تفکرات بنی‌امیه باشد.

captcha