کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در جلفا» به چاپ رسید
کد خبر: 2798448
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶

کتاب «تاریخ انقلاب اسلامی در جلفا» به چاپ رسید

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان ‌شرقی ویژه‌ شهرستان جلفا به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز، 13 بهمن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وقوع انقلاب اسلامی ایران در دهه‌های پایانی قرن بیستم، ضمن برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌ فرد، آشکارا مکتبی جدید برای انقلاب به بشریت عرضه کرد.

وی افزود: یکی از فواید نگارش تاریخ‌های محلی انقلاب اسلامی، این است که آیندگان بدانند که دم مسیحایی خمینی کبیر(ره) همان اثر را که بر دل شاگردان نجف و قم می‎بخشید، بر دل‌های ساده و بی‌پیرایه‌ روستائیان و مردمان شهرهای کوچک نیز باقی می‌گذاشت.

صفی‌پور از چاپ کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در آذربایجان ‌شرقی ویژه‌ شهرستان جلفا خبر داد و گفت: پیش از این نیز از چهار کتاب تاریخ انقلاب اسلامی ویژه‌ منطقه‌ ارسباران رونمایی شده بود و این کتاب نیز در ادامه‌ طرح یاد شده و با هدف تدوین تاریخ انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی به چاپ رسیده است که برای اولین بار درکشور درحال اجراست.

وی بیان تلاش دلاورمردان و شیرزنان استان در تاریخ شکل‏گیری و پیروزی انقلاب اسلامی را از اهم اهداف نگارش و چاپ این کتاب برشمرد و خاطرنشان کرد: تاریخ نگارش انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی به‌صورت شهر به شهر و به شیوه‌ای جامع و کامل در کلیه شهرستان‎های آذربایجان شرقی به مرحله اجرا درمی‏آید که امیدواریم با تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در کلیه‌ شهرستان‌ها بستر تدوین تاریخ انقلاب اسلامی استان فراهم شود.

صفی‌پور افزود: این کار فاخر و ماندگار باید باتعمیم به کلیه شهرستان‌ها به‎‏صورت جامع و کامل برای آیندگان به یادگار گذاشته شود.

وی شهرستان جلفا را با پیشینه‌ درخشان فرهنگی و معنوی یکی از شهرهای پیشتاز در مبازات انقلابی بر علیه رژیم ستمشاهی برشمرد و اظهار کرد: شهر انقلابی جلفا به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اهمیت ژئوپولتیکی به ویژه قرار گرفتن در مرز ایرن و جمهوری آذربایجان، در طول تاریخ به ویژه سیصد سال اخیر، در رویدادهای سیاسی کشورمان نقش تعیین کننده‌ای داشته و حوادث آن همواره سرنوشت‌ساز بوده است.

وی تأکید کرد: خاستگاه دینی اعتقادی عمیق ساکنان این دیار از یک سو و روحیه‌ پرنشاط و فعال اجتماعی مردمان سختکوش آن ازسوی دیگر این شهر را جزو یکی از برجسته‌ترین مناطق کشورمان در داشتن روحیه‌ مقاومت و تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمنان و دفاع از تمامیت ارضی ایران قرار داده است.

یادآور می‌شود، کتاب انقلاب اسلامی در جلفا به قلم نویسنده‌ توانا مرضیه نوری نگارش شده است که پیش از این نیز با تدوین رساله‌ «نقش نخبگان دینی و سیاسی تبریز در پیروزی انقلاب» کارنامه‌ درخشانی از خود در عرصه‌ تاریخ پژوهی معاصر به یادگار گذاشته است.

captcha