اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به زیرساخت فرهنگی دارد
کد خبر: 3128945
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
سورنا ستاری:

اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به زیرساخت فرهنگی دارد

گروه اجتماعی: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان نیاز به زیرساخت فرهنگی دارد، گفت: در اقتصاد دانش‌بنیان قرار نیست فارغ‌التحصیلان پشت در اتاق استاندار ایستاده و برای اشتغال در این سیستم درخواست کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان ‎شمالی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور روز گذشته، 22 فروردین در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اظهار کرد: اجرای اقتصاد دانش‌بنیان در کشوری که 105 سال نفت داشته و به‌وسیله فروش نفت همه چیز همانند کارخانه نیز خریداری کرده است مشکل فرهنگی دارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های دولتی در کشور عملا به پول نفت متکی هستند، ادامه داد: 99 درصد دانشگاه‌های خصوصی نیز از طریق شهریه، درآمدها و هزینه‌های خود را تأمین می کنند.
ستاری با ذکر اینکه صنعت نداشتیم و صنعت را به‌وسیله نفت در کشور خریداری کردیم، افزود: با این وضعیت قرار نبود، تکنولوژی در کشور به دست بیاوریم و احتیاجی به دانشگاه نبوده،  برای اداره کارخانه‌ها فقط وجود چند تکنسین کافی بود.
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به زیرساخت فرهنگی دارد، عنوان کرد: همه سیستم اقتصادی کشور بر اساس رانت نفت بوده است.
ستاری با ذکر اینکه اشتغال در سیستم نفتی به معنای شغل دولتی است، گفت: در اقتصاد دانش‌بنیان قرار نیست فارغ‌التحصیلان پشت در اتاق استاندار ایستاده و برای اشتغال در این سیستم درخواست کنند.
وی با بیان اینکه پژوهش در سیستم دولتی مربوط به پژوهشکده‌های دولتی است که چند میلیارد حقوق به افراد آن حقوق پرداخت می‌شود، ادامه داد: در سیستم دولتی 90 درصد بودجه‌ها صرف امور جاری می‌شود.
ستاری با ذکر اینکه وزرا به پژوهش به شکل یک کار لوکس نگاه می‌کنند که از آن چیزی بیرون نمی‌آید، گفت: این نگاه موجود در حوزه پژوهش، یک نگاه غلط است.
وی با اشاره به وجود چهار میلیون دانشجو در کشور، گفت: افزایش چند برابری تعداد دانشجو در این استان و فارغ‌التحصیلان آن، برای این منطقه تهدید نیست بلکه فرصتی برای کمک به استان محسوب می‌شود.

پایه اقتصاد دانش بنیان، دانش است
ستاری با بیان اینکه پایه اقتصاد دانش بنیان، دانش است، گفت: شرکت‌های بزرگ همانند گوگل و فیس‌بوک به‌وسیله کارکرد یک مغز به فضای موجود در حوزه اشتغال‌زایی و درآمد رسیده‌اند.
وی با ذکر اینکه حوزه اقتصاد دانش‌بنیان زمین‌بازی جوانان است، افزود: این اقتصادها در زمان اوج، دارای مدیران عاملی زیر 30 هستند و این در حالیست که پایه این اقتصاد ریسک است.
ستاری با بیان این که دانشگاه‌ها محصور به دیوار نباشند و هویت شهرها و مناطق خود را تغییر دهند، گفت: باید درصدی از درآمد دانشگاه‌ها از فروش و قراردادهای ارتباط با صنعت تأمین شود.
وی با بیان اینکه باید نطفه اقتصاد شرکت‌ها در دانشگاه‌ها بسته شود، ادامه داد: بزرگترین مشکل پژوهش در کشور این است که صاحب آن معلوم نیست.

صاحب پژوهش در کشور مشخص شود
ستاری با ذکر اینکه باید بستر پژوهش عوض شود و صاحب آن مشخص گردد، افزود: به‌منظور حل مشکلات باید صاحب پژوهش در کشور مشخص شود که با تحقق این امر بیشتر مشکلات مرتفع خواهد شد.
وی با اشاره به ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها، گفت: باید فارغ‌التحصیلان از مشکلات موجود در زمینه‌های مختلف همانند آب، اشتغال، مسائل اجتماعی، صنعتی، کشاورزی و گیاهان دارویی به عنوان یک فرصت برای ایجاد نطفه‌های شروع یک اشتغال استفاده کنند؛ باید این اتفاق در فضای بخش خصوصی محقق شود، زیرا فضای دولتی، فضای مناسبی برای اشتغال نیست.
وی با ذکر اینکه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از مترقی ترین قوانین در جمهوری اسلامی است، افزود: این قانون در کشور اجرا نشده است زیر فرهنگ اجرای آن را نداریم.
ستاری با بیان اینکه باید این قانون در بطن جامعه جاری و ساری شود، گفت: همه باید برای اجرای این قانون تمرین کنیم و نخبه جذب کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر نخبه از کار خود ارضا نشود مهاجرت می‌کند، عنوان کرد: پایه اقتصاد دانش بنیان در کشور باید تقویت شود.
ستاری با ذکر اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور آمادگی کامل برای حل مشکلات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان را دارد، گفت: این معاونت از خراسان شمالی به‌منظور رفع مشکلات در حوزه‌های مورد نیاز آموزشی و پژوهشی حمایت می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه روش‌های نگرش به بحث پژوهش در کشور باید تغییر یابد، یادآور شد: باید ثابت شود که علم بهتر از ثروت است و پژوهش در آمدزا خواهد بود.
ستاری یادآور شد: بنیاد علم ایران در کشور تأسیس شده و به‌زودی ابلاغ‌های آن صادر می‌شود.

captcha