اجرایی‌شدن طرح «افق شاهد» در راستای ارتقای فعالیت‌‌های قرآنی مدارس شاهد
کد خبر: 3312623
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
کفراشی بیان کرد:

اجرایی‌شدن طرح «افق شاهد» در راستای ارتقای فعالیت‌‌های قرآنی مدارس شاهد

گروه اجتماعی: مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرایی‌شدن فاز دوم طرح «افق شاهد»، گفت: این طرح در راستای ارتقای فعالیت‌های قرآنی مدارس شاهد اجرایی می‌شود که سال گذشته فاز اول آن در مدارس ابتدائی انجام شد و فاز دوم آن در سال تحصیلی جدید در مقطع متوسطه صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدحسین کفراشی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در مراسم گردهمایی رؤسای اداره شاهد و ایثارگران آموزش و پورش سراسر کشور که صبح امروز، 19 خردادماه در مرکز رفاهی شماره یک مشهد برگزار شد، به وجود 219 هزار شهید دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: باید فرهنگ ایثار، شهادت، ایثارگری و مجاهدپروری در جامعه به‌ویژه در میان دانش‌آموزان نهادینه شود.

وی اداره شاهد و ایثارگر آموزش و پرورش را یکی از ارزشی‌ترین بخش‌های آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: این بخش آموزش و پرورش یکی از بخش‌های مهمی است که باید مورد توجه وی‍ژه قرار گیرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تمامی فعالیت‌‌های تعلیم و تربیت باید به ایثارگری ختم شود، اضافه کرد: اگر نتوانیم دانش‌آموزان را با ارزش‌‌های ایثار و شهادت آشنا کنیم، تمامی فعالیت‌های ما بیهوده خواهد بود.

وی مدارس شاهد را بهترین مکان برای فعالیت در زمینه ایثار و شهادت دانست و از فعالیت هزار و 355 مدرسه شاهد در سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: برخی مدارس شاهد و ایثارگر ساخته شده‌اند ولی در آن منطقه جامعه ایثارگری کم بوده ولی در بخشی از مناطق تعداد ایثارگران و متقاضیان زیاد است که با تراکم جامعه هدف و کمبود امکانات مواجه هستیم.

کفراشی سیاست سال آینده این وزارت خانه را ادامه کیفیت‌بخشی و توانمندسازی شاهد سراسر کشور عنوان و تأکید کرد: باید در مدارس شاهد متوازن‌سازی صورت گیرد و مدارسی که در آن‌ها تعداد فرزندان ایثارگر کم است، رعایت جوانب ثبت‌نام انجام شود.

وی، مدارس شاهد را شاه‌بیت اهداف آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در بحث آموزشی بزرگسالان ایثارگر نیز باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در همه ابعاد در دستور کار قرار گیرد که مدارس شاهد بهترین مکان برای فعالیت در زمینه ایثار و شهادت است.

فعالیت هزار و 355 مدرسه شاهد در سراسر کشور

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش وپرورش از سطح علمی مدارس شاهد سخن گفت و ابراز کرد: طبق مطالعات مرکز سنجش وزارت، مدارس شاهد با سایر مدارس قابل مقایسه نیست و مشخص شده شاگردان مدارس شاهد از لحاظ علمی در جایگاه بسیار خوب و ممتازی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین مدارس شاهد از جهت تقاضای بیش از ظرفیت، توجه ویژه به تعلیم و تربیت نسبت به سایر مدارس دولتی و غی دولتی و بالا بودن سطح علمی نسبت به سایر مدارس الگو هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف ما تحت پوشش قرار دادن جامعه حداکثری در مدارس شاهد است، عنوان کرد: برای انجام این کار سیستم ایتنرنتی سجا را ایجاد کردیم تا ثبت‌نام‌‌ها به صورت اینترنتی انجام ‌شود.

کفراشی با اعلام اینکه حدود 11 هزار و 470 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان از خانواده شاهد، جانباز و ایثارگران هستند، افزود: مدارس شاهد حدود 27 هزار نفر ظرفیت دارد اما حدود 53 هزار نفر در این مدارس ثبت‌نام کرده‌‌اند.

وی با اشاره به اینکه هیچ ثبت‌نامی خارج از سیستم سجا صورت نمی‌‌گیرد، بیان کرد: درصدد هستیم طرح سیستم سجا را در سال آینده برای تمامی مدارس از جمله دولتی اجرایی کنیم تا خانواده‌‌ها نیازی به حضور در مدرسه نداشته باشند.

اجرایی‌شدن طرح ارتقای سطح علمی مدیران در راستای توانمندسازی آنان

مدیرکل دفتر امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدیران مدارس شاهد بهترین مدیران هستند، اظهار کرد: طرح ارتقای سطح علمی مدیران طرح ارزشمندی است که در راستای توانمندسازی و ارتقای مدیران انجام می‌شود.

کفراشی با بیان اینکه در کنار این طرح نیز طرح رتبه‌بندی در 15 استان انجام شده است، ابراز کرد: ظرف مدت دو ماه آینده این طرح در 17 استان‌ دیگر نیز اجرایی می‌شود، همچنین بر این اساس تا پایان مرداد مدارس ممتاز را شناسایی می کنیم و در شهریورماه امسال نیز نتایج رتبه‌بندی اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مدارس از لحاظ رتبه‌بندی به ممتاز، موفق، پویا و کم‌تر از حد انتظار تقسیم می‌‌شود، اظهار کرد: بر اساس رتبه‌‌بندی مدارس پاداش مالی، تشویق مکتوب و اردوهایی برای آن‌‌ها در نظر گرفته شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در خصوص طرح افق شاهد سخن گفت و ابراز کرد: این طرح در راستای ارتقای فعالیت‌‌های قرآنی مدارس شاهد اجرایی می‌شود که سال گذشته فاز اول آن در مدارس ابتدائی انجام شد.

وی ادامه داد: در این طرح حدود شش هزار و 500 معلم پایه اول تا ششم ابتدایی در 32 استان توسط مؤلفان کتاب‌های قرآنی در استان‌ها آموزش دیدند که فاز دوم آن در مقطع متوسطه در سال تحصیلی جدید اجرایی می‌شود.

کفراشی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت تدبر در قرآن در کنار قرائت کلام وحی، بیان کرد: بحث قرآنی بحث ویژه‌ای است که فرزندان شاهد علاوه بر روخوانی و روان‌خوانی قرآن با تفسیر آن نیز آشنا خواهند شد.

captcha