لازمه بهره‌مندی صحیح از علم، بلاغ در حقایق دینی است
کد خبر: 3323479
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
آیت‌الله رمضانی:

لازمه بهره‌مندی صحیح از علم، بلاغ در حقایق دینی است

گروه اجتماعی: نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه لازمه بهره‌مندی درست از علم، بلاغ در حقایق دینی است، افزود: قرآن در این خصوص می‌فرماید «کسی که خواهان قرارگیری در وادی تعلیم و تربیت است پیش از تربیت دیگران، باید خود را بشناسد، مدیریت و تربیت کند».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیت‌الله رضا رمضانی، نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری روز گذشته، 13 تیر در مراسم سومین روز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالعظیم یکتا، امام جمعه اسبق صومعه‌سرا که در مصلی این شهرستان برگزار شد، ضمن تسلیت درگذشت این عالم ربانی به نقش ایشان به عنوان یک فرد مبارز و انقلابی اشاره و اظهار کرد: این روحانی خدوم با تبلیغات گسترده خود نسبت به جنایات رژیم پهلوی روشنگری می‌کرد.

وی با بیان اینکه ایشان اولین امام جمعه صومعه‌سرا از جانب امام راحل بودند، افزود: آنچه حائز اهمیت است حفظ شان و جایگاه انسان است که مرحوم یکتا تا پایان عمر 88 ساله خود آن را حفظ کرد و لحظه‌ای از دفاع و تبعیت از امام، رهبری، انقلاب و آرمان‌های ملت فاصله نگرفت.

آیت‌الله رمضانی به جایگاه و انتظار مردم از روحانیت اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه آیات و روایات در باب علم و عالم، روحانیون دارای جایگاهی رفیع، صاحب درجه و خود را از وارثان به حق الهی می‌دانند و زمانی که در عرصه ایفای نقش شروع به عمل می‌کنند فقط از خداوند الهی هراس دارند.

این کارشناس دینی تفقه در دین را یکی از انتظارات مردم از یکی عالم و روحانی دانست و عنوان کرد: تفقه به معنای تعمق، ژرف‌نگری، فهم عمیق از دین و توجه به همه ابعاد دین از لحاظ ظاهری، باطنی، فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تفقه در دین به این معناست که عالم، دانش دین را خود فرا گیرد و آنگاه به جامعه بشری و جامعه دیندار عرضه کند.

وی تقوا، ورع و هدایت را از دیگر انتظارات برشمرد و اضافه کرد: اگر تقوا و ورع در کنار و توام با دانش دین و علم نباشد تاثیر عمیق خود را بر خود و دیگران نخواهد گذاشت.

آیت‌الله رمضانی متذکر شد: لازمه بهره‌مندی درست از علم، بلاغ در حقایق دینی است و قرآن در این خصوص می‌فرماید «کسی که خواهان قرارگیری در وادی تعلیم و تربیت است پیش از تربیت دیگران، باید خود را بشناسد، مدیریت و تربیت کند».

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ به فرموده امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: بهترین امیر آن کسی است که بر خود و جان خود بندگی کند، عبد خدا و تابع محض دستورات الهی باشد و این یکی از اهداف آفرینش انسان است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حقیقت دین کثرت تعلیم و تعلم نیست بلکه از مقوله وجود و نور است که در جان عالمی نقش ایفا می‌کند و علم را باید برای ماندگار برای او بیاموزیم؛ چرا که چیزی غیر از حق بر وجه حق  ماندگار نیست.

وی گفت: زمانی که انسان به دانسته‌های خود عمل کند با صریح به این روایت که مرحوم آیت‌لله بهجت(ره) می‌فرمود «علم سرازیر می‌شود بر جان آدمی دست خواهد یافت».

آیت‌الله رمضانی اضافه کرد: با عدم نگاه سطحی به دین، فراگیری دانش دین و عمل به آن انسان می‌تواند زندگی را معنا کند و در راس این مفاهیم دینی، مفهوم خدا قرار دارد، یقیناً اگر خدا جزء باورهای انسان باشد تاثیر عمیقی بر وجود انسان خواهد گذاشت.

وی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه 184نهج‌البلاغه در وصف یک پارسا می‌فرماید «خدا در نفس و جان او بزرگ جلوه می‌کند و غیر خدا در برابر حق کوچک است»؛ تفسیر از الله‌اکبر در باور خدا بزرگتر از آنست که از زبان همچون ما وصف شود و باید همواره او را تسیح گوییم و او را منزه و پاک بدانیم.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: طبق نص صریح قرآن در خصوصیت دانش دین، انسان به دانشی دست خواهد یافت که در هیچ مکان و مکتبی نمی‌تواند از این دانش بهره‌مند و برخوردار شود، معلم این دانش در حقیقت خداست و این عالمانند که باید زمینه را فراهم کنند تا انسان‌ها بتوانند از علم الهی بهره‌مند شوند.

وی با یادآوری سخن پیامبر(ص) مبنی بر اینکه من مبعوث شدم تا رحمت را به معنای واقعی به بشر منتشر کنم تا بشر از رحمت الهی بهره‌مند شود، گفت: آن کسی که سبب می‌شود دیگران اسیر پیامبر شوند در حقیقت اسیر خلق و اخلاق پیامبر شده‌اند که خدای بزرگ زمانی که به حوزه اخلاق پیامبر(ص) می‌رسد این اخلاق را ستایش می‌کند و خداوندست که انسان را به این مرحله می‌رساند.

آیت‌الله رمضانی دینداری را بعد از دو مرحله دین‌شناسی و دین‌باوری خواند و گفت: خداوند پیامبر(ص) خود را تربیت کرد و این تربیت در سه مرحله به حد کمال می‌رسد که بر این اساس باید خود را درست بشناسیم، مراقب هواهای نفسانی باشیم، خود را تربیت کنیم و حقایقی را در جان خود وارد سازیم که اگر واردات بر جان صحیح باشد صادرات جان آدمی نیز صحیح خواهد بود و همواره باید برای اثرگذاری در میدان عمل حاضر شویم.

وی جامعه ایمانی را جامعه دست یافته به آرامش و امینت ذهنی و جانی ذکر کرد و ادامه داد: اهداف و خواسته استعمار نو، فرانو و... محو دین و نام خدا از زندگی بشر بوده و حتی برخی حکم به جنگ خدا می‌دادند و تا کشتن خدا پیش می‌رفتند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: در دوران مدرنیته و پست مدرنیته گفته می‌شود باید باورهای مردم از مردم گرفته شود و اگر خواهان تزریق معنویت و عرفان در جامعه هستیم بدون دین، خدا، قرآن و نام پیامبر باشد، نگاهشان نیز نسبت به کتاب آسمانی نگاهی تاریخی است که این کتاب مانند پیامبر(ص) زمانی بوده و گذشته است.

وی تصریح کرد: وظیفه یک عالم دینی تعیین جایگاه حیات برای مردم است و او در حقیقت امین و وارث است و از علم و سیره پیامبر ارث برده است و می‌خواهد آن را منتقل و به ایفای نقش بپردازد.

آیت‌الله رمضانی گفت: حیات انسان یک حیات زودگذر، دنباله‌رو حیات مقطعی و مادی‌گرایانه نیست بلکه در قرآن تاکید شده است برای توسعه یافتن، توسعه ایمان لازمست که این توسعه، توسعه جان را در پی خواهد داشت و اگر خواستار دستیابی به حیات معقول، آرامش، امینت، سعادت، خوشبختی دنیا و آخرت هستید آن اجابت دعوت خدا و رسول خداست؛ چرا که خدا انسان را به نعمت بیکران دعوت کرده است.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با تاکید بر اینکه تنها دین می‌تواند جایگاه انسان را به او برگرداند، اظهار کرد: دنیای غرب به این حقیقت دست یافته و معتقدند تنها راهی که می‌تواند روح انسان را تربیت کند گوهر و جوهر دین است و این نگاه به دین نه نسبی بلکه باید عمیق باشد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام عبدالعظیم یکتا عربانی متولد 1306 هجری شمسی در صومعه‌سرا بوده که چهارشنبه 10 تیرماه 94 در 88 سالگی بدلیل کهولت سن بدورد حیات گفت و به دیار باقی شتافت.

وی از محضر و کلاس‌های درس آیات عظام امام خمینی(ره)، بروجردی، شهاب‌الدین مرعشی نجفی، علامه طباطبایی، دکتر بهشتی، صدوقی و... کسب فیض کرد و با هفده سال تحصیل به درجه اجتهاد متجزی نائل آمد و از سال 1339 به فعالیت‌های تبلیغی و ارشادی پرداخت.

حجت‌الاسلام یکتا در سال 1358 از جانب امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه شهرستان صومعه‌سرا معرفی و منصوب شد.

captcha