چهره‎ای فرهنگی از مشهد در سال ۲۰۱۷ ارائه شود/ لزوم توجه به همه ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) در این خصوص
کد خبر: 3332378
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
متناسب با افکار عمومی جهان اسلام؛

چهره‎ای فرهنگی از مشهد در سال ۲۰۱۷ ارائه شود/ لزوم توجه به همه ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) در این خصوص

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه باید یک چهره فرهنگی از مشهد در سال ۲۰۱۷ به نمایش بگذاریم که افکار عمومی جهان اسلام طالب آن باشد، گفت: تحقق این امر در مشهد ۲۰۱۷ به چند زیرساخت نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدجواد رنجکش، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی در کارگاه آموزشی دیپلماسی شهری و رسانه که اول مرداد ماه در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه دیپلماسی با سیاست خارجی متفاوت است، گفت: دیپلماسی نحوه مدیریت واحدهای سیاسی در جهان است اما سیاست خارجی علم راهبردها و استراتژی دولت‌ها در سطح بین‌المللی است.

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه مشهد و خراسان سه لایه هویتی باستانی، اسلامی و مدرنیته دارد، ادامه داد: عنوان پایتخت فرهنگی یک دیپلماسی نوینی است که به مشهد اطلاق شده است.

وی با بیان اینکه باید یک چهره فرهنگی از مشهد در سال 2017 به نمایش بگذاریم که افکار عمومی جهان اسلام طالب آن باشد، گفت: تحقق این امر در مشهد 2017 به چند زیرساخت نیاز دارد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه سرباز فرهنگی بودن را مقدمه سرباز اقتصادی بودن عنوان کرد و افزود: در این صورت است که ما می‌توانیم بهره‌وری اقتصادی داشته باشیم.

ضرورت برندسازی درباره مشهد

وی برجسته‌سازی، برندسازی یعنی دادن مفهوم خاص، توجه به همه جوانب شخصیتی امام رضا(ع) و تصویرسازی از واقعیت‌ها با مدیریت واحد برای ایجاد همدلی را از جمله اقدامات ضروری جهت برندسازی مشهد عنوان کرد.

رنجکش با بیان اینکه دیگر دوران رئال به اتمام رسیده است، اظهار کرد: از آن جهت که امروز دنیای هایپر رئال و فرا واقعیت است، نیازمند یک هماهنگی و همدلی میان مدیریت شهری با رسانه‌ها برای تحقق برند شدن مشهد هستیم.

وی با بیان اینکه برندسازی یک مدیریت واحد می‌خواهد، لذا باید زیرساخت‌های دیپلماسی برای شهر مشهد در این راستا فراهم شود، اضافه کرد: به عنوان مثال کشور چین جهت میزبانی المپیک 2008 چندین سال به هشت میلیون دانش‌آموز چینی، آموزش زبان انگلیسی را برای ارتباط مناسب با توریست‌ها ارائه داد.

رنجکش در پاسخ به این سؤال که جایگاه دین به عنوان آیتم فراموش شده در مباحث فرهنگی و دیپلماسی چیست، اظهار کرد: فرهنگ دایره گسترده‌ای دارد و در تعاریف فرهنگی، دین، یکی از عناصر فرهنگی به شمار می‌رود، لذا دین، بخشی از هنجارهای یک ملت است که می‌تواند به دیگر ملت‌ها منتقل شود.

مذهب هم می‌تواند در بحث دیپلماسی فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه مذهب هم می‌تواند در بحث دیپلماسی فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد، ادامه داد: در این زمینه ما با دیپلماسی مذهبی روبه رو هستیم که اقدامات دولت مراکش در سیاست خارجه جدید خود برای مقابله با تروریسم و در جهت ارتباط با دولت‌های همجوار نمونه ای از این نوع است.

وی گفت: بررسی نقاط ضعف و قوت مشهد در بحث دیپلماسی عمومی شهری و فرهنگی در کنار تمهیداتی که در این حوزه وجود دارد، از جمله مباحث مورد نیازی است که باید رسانه‌ها به آن بپردازند.

رنجکش عنوان کرد: مطبوعات و رسانه‌ها باید کار برجسته‌سازی، برندسازی، معرفی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های شهر مشهد و در نهایت تصویرسازی مناسب از این شهر را در راستای پایتخت فرهنگی جهان اسلام انجام دهند.

captcha