تأکید بر انجام وقف‌های مورد نیاز جامعه/ دارو و درمان؛ اولویت خراسان جنوبی
کد خبر: 3358523
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

تأکید بر انجام وقف‌های مورد نیاز جامعه/ دارو و درمان؛ اولویت خراسان جنوبی

گروه اجتماعی: مدیرکل اقاف خراسان جنوبی اولویت‌ها و نیازهای مهم خراسان جنوبی برای وقف را دارو، درمان، جهیزیه، توسعه علم و دانش عنوان کرد و گفت: واقفان می‌توانند اولویت نیت خود را در این مسائل قرار دهند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، از جالب‌ترین تعالیم اجتماعی اسلام که بر اساس تعاون و حس نوع‌دوستی بنا نهاده شده، مسأله وقف و صدقات جاریه است. هدف اصلی از وقف، تأمین و تثبیت محل سکونت و منبع ارتزاق و تأمین قسمتی از نیازمندی‌های عمومی و گسترش فرهنگ و تشویق به احداث بناهای علمی، بهداشتی و مذهبی است.



اسلام با این کار یک برنامه عالی انسانی را بنیانگذاری کرد که در اثر آن عواطف بشر دوستی زنده شد، اسلام با این ابتکار تا آن‌جا در روح و اخلاق مردم اثر گذاشت که از مال خود چشم می‌پوشند و با وقف کردن قسمتی از اموال خویش به نفع کسانی که باید حمایت شوند وسیله آسایش آنان را فراهم می‌کنند و نیازمندی‌های نسل‌های آینده را نیز از طریق وقف تأمین می‌کنند.



فقه اسلام در چهارده قرن قبل برای وقف اهمیت خاصی قائل شده و یک بخش مهم و تقریباً مفصل از کتب فقه و حدیث و قوانین اسلامی ویژه احکام و مقررات وقف و صدقات جاریه و کارهایی است که برای عموم مردم مفید است.



اسلام با طرح مسأله وقف و تشویق به صدقات جاریه از یک طرف اختیارات و نظرات مالک را نسبت به ملک خود (حتی سالها پس از مرگش) محترم و نافذ شمرده و از طرفی قدم اساسی را در راه گسترش علم و دانش وپرورش دانشمندان برداشته و بنای عمران و آبادی شهرها وروستاها و رفاه عموم را حتی در بیابان‌ها و جاهای دور از آبادی پایه‌ریزی نموده است.



حجت‌الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به ترویج فرهنگ وقف از سنین کودکی گفت: خانواده‌ها باید فرهنگ وقف و کار خیر را همچون بقیه احکام دینی به فرزندان خود آموزش دهند.



وی با تأکید بر اینکه صرف خواندن نماز و گرفتن روزه نمی‌تواند از فرزندان ما انسان‌های صالحی بسازد، بیان کرد: لازم است در کنار آموزش واجبات دینی به کودکان، سنت‌های با ارزش اسلامی از جمله وقف را به فرزندان خود آموزش دهیم.



مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی بیان کرد: امسال طی هماهنگی‌هایی که با آموزش و پرورش صورت گرفته مبلغان متخصص در زمینه وقف و ترویج این سنت حسنه به صورت هفتگی و ماهانه در مدرسه‌های استان حضور می‌یابند.



گرایلی با اشاره به اینکه متأسفانه دید مردم نسبت به بعضی از مسائل فرهنگی از جمله فرهنگ وقف در سطح استان دید خوبی نیست، بیان کرد:  تغییر این نگرش در سطح استان نیازمند هماهنگی و یکپارچگی دستگاه‌های فرهنگی است.



 وی در ادامه اولویت‌ها و نیازهای مهم خراسان جنوبی برای وقف را دارو، درمان، جهیزیه، توسعه علم و دانش عنوان کرد و گفت: واقفان می‌توانند اولویت نیت خود را در این مسائل قرار دهند.



مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مشاوره وقف برای کمک به واقفان در جهت انجام وقف از سال 92 کلید خورد و همچنان ادامه دارد، افزود: در این مشاوره‌ها ابتدا به واقف نیازهای روز استان بیان و سپس از وی خواسته می‌‌شود در صورت امکان مطابق با نیازها وقف کند.



گرایلی در ادامه با بیان اینکه در سال‌های 87 و 88 و 89 تعداد 23 وقف جدید در استان داشتیم، اظهار کرد: در 4 سال اخیر بیش از 470 وقف جدید در استان به ثبت رسید که میانگین ثبت وقف‌های جدید در کشور به ازای هر 8 هزار نفر یک وقف است اما در خراسان جنوبی به ازای هر 1400 نفر یک وقف جدید داریم.

captcha