سبک زندگی اسلامی، انسان را در طریق هدایت قرار می‌دهد
کد خبر: 3361640
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

سبک زندگی اسلامی، انسان را در طریق هدایت قرار می‌دهد

گروه اجتماعی: استادیار دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان گفت: سبک زندگی اسلامی، انسان را در طریق هدایت که لازمه تعالی و معنویت است، قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام علیرضا زکی‌زاده، استادیار دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: سبک زندگی به مجموع رفتارها، مدل‌ها، الگوها و کنش هر فرد در زندگی گفته می‌شود که در ذیل مفاهیم علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی قرار می‌گیرد.
وی افزود: براساس این تعریف کلی، سبک زندگی اسلامی و قرآنی نیز به معنای محتوای روابط و کنش های آحاد جامعه بر طبق موازین قرآنی، اسلامی و شرعی است.
استادیار دانشگاه معارف قرآن و عترت استان اصفهان با بیان اینکه مقام معظم رهبری برخی از مفاهیم  سبک زندگی اسلامی را مطرح کرده اند، افزود: این مفاهیم کلی شامل رفتار اجتماعی انسان در خانواده، محیط کسب وکار، با والدین، با دیگران، در محل کار، دانشگاه، مدرسه، فعالیت های سیاسی، ورزشی و در رسانه‌ها است.
زکی‌زاده با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی با دیگر سبک‌های زندگی رایج در جوامع مختلف تفاوت های قابل توجهی دارد، بیان کرد: غرب نیز سبک زندگی خاص خود را دارد،  ولی این سبک زندگی  خالی از معنویت و آرامش است و اگر آرامشی نیز در آن دیده می‌شود، نسبی و زودگذر است.
وی افزود: غربی‌ها درصدد هستند تا به هر نحو ممکن، ناهنجاری‌های سبک زندگی خویش را به‌عنوان ارزش و آرمان به کشورهای دیگر تزریق کنند تا از این طریق بتوانند برکشورهای شرقی و مسلمان سلطه فرهنگی و سیاسی پیدا کنند.
زکی‌زاده با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی، انسان را در طریق هدایت که لازمه تعالی و معنویت است قرار می‌دهد، ادامه داد: آیه های « اِهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» و «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ» و تکرار آن در نمازهای یومیّه می‌تواند به معنای الگوهای عینی جامعه در زندگی باشد.
استادیار دانشگاه معارف قرآن و عترت با بیان اینکه اکنون گسترش فضای مجازی خانواده‌ها و نظام اجتماعی را تهدید می‌کند، بیان کرد: استفاده از ماهواره و اعتیاد پیدا کردن به آن و اینترنت در بلندمدت سبب به خطر افتادن حریم خصوصی افراد و از هم  پاشیده شدن کانون خانواده‌ها می‌شود.
وی گفت: راهکار مقابله با آسیب‌های ناشی از فضاهای مجازی و وسائل ارتباط جمعی نظارت، کنترل و آگاهی‌بخشی به جامعه است که علاوه بر مسئولین مربوطه، باید مورد توجه و اهتمام جدی والدین نیز قرار گیرد.

captcha