ایجاد شهر اسلامی مشکل اجرا دارد، نه تدوین شاخص‌ها
کد خبر: 3362349
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
عضو شورای شهر مشهد عنوان کرد:

ایجاد شهر اسلامی مشکل اجرا دارد، نه تدوین شاخص‌ها

گروه اجتماعی: عضو کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مشکل ایجاد شهر اسلامی در حوزه مؤلفه‌ها و شاخصه‌ها نیست، گفت: مشکل در اجرا و ابعاد اجرایی آن است که گاهی از ضعف ساختارهای اجرایی و گاهی از ضعف مدیران اجرایی ناشی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد، حجت‌الاسلام مجید فاطمی ارفع، عضو کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با شهر اسلامی اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، اعتقاد قلبی برنامه‌ریزان به شهر اسلامی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که برخی از صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان مدیریت شهری اصلا اعتقادی به شهر اسلامی ندارند و ماهیتی به عنوان شهر اسلامی را حتی در فضای ذهن خود متصور نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه موضوع شهرسازی و مدیریت شهری همواره مورد تأکید و توجه بزرگان دینی بوده است، عنوان کرد: موضوع شهرسازی و مدیریت شهری در حوزه فقه و شریعت، موضوع گسترده‌ای با عنوان فقه شهرسازی همیشه مورد توجه و تأکید قرار داشته است.

فاطمی‌ ارفع افزود: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فقیه و دین‌شناس بارها مسئله شهر اسلامی و مولفه‌های آن را بیان و شهر اسلامی را به عنوان یک مطالبه جدی از مسئولان مدیریت شهری مطرح کردند، به عنوان نمونه ایشان در جمع مسئولان مدیریت شهری فرموده‌اند «اصلا شما وقتی می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید بالای آن بنویسید شهر اسلامی، نه شهر خوب به معنای رایج امروز دنیا».

وی در ادامه نتیجه‌گیری کرد که شهر اسلامی موضوعیت دارد و این مهم مطالبه دین و بزرگان از مسئولان است و ادامه داد: در رابطه با مؤلفه‌های شهر اسلامی منابع فراوانی وجود دارد که از جمله فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این باره بسیار شفاف و راهگشاست.

عضو کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در بحث تبیین مؤلفه‌های شهر اسلامی مجموعه مقالات متعددی که توسط صاحبنظران طی سال‌های منتشر شده است، می‌تواند به عنوان منابع در اختیار مدیران شهری قرار گیرد.

وی گفت: معتقدم مشکل ما در حوزه مؤلفه‌ها و شاخصه‌های شهر اسلامی نیست، بلکه مشکل در اجراء و ابعاد اجرایی آن است که باید این مشکلات که گاهی ناشی از ضعف ساختارهای اجرایی و گاهی ناشی از ضعف مدیران اجرایی است، شناسایی و راهکارهای رفع آن بررسی و مرتفع شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری هفتمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اشاره کرد و برگزاری این کنفرانس را فرصتی خوب برای پرداختن به شهر اسلامی دانست.

فاطمی ارفع، گردهم آمدن صاحب‌نظران و اندیشمندان با مدیران و کارشناسان امور شهری و اتصال بدنه کارشناسی و علمی به بدنه مدیریت اجرایی را از دستاوردها و نقاط قوت این کنفرانس‌ها برشمرد و تأکید کرد: خروجی این کنفرانس‌ها مجموعه مقالات ارزشمندی است که بعد از اختتامیه کنفرانس نباید بایگانی شود بلکه باید مورد استفاده مدیران شهری قرار گرفته و عملیاتی شود.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر مشهد، برای اتصال بدنه کارشناسی و علمی به بدنه اجرایی می‌بایست به نقش اساسی مجموعه‌هایی مانند شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان توجه ویژه‌ای شود و از نگاه صرفا شعاری به این مجموعه‌ها پرهیز شود.

فاطمی‌ارفع گفت: عدم باور و اعتماد به شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و پرداختن شعاری به آن‌ها بر خلاف تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب باعث شده است همان شکاف و فاصله بین بدنه کارشناسی و علمی با بدنه اجرایی مدیریت شهری باقی بماند و بنده معتقدم نقطه اتصال، همین مجموعه‌های دانش‌بنیان است که باید تقویت شوند.

به اعتقاد عضو شورای اسلامی شهر مشهد، مراکز علمی از جهات علمی باید شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را تقویت کنند و نهادها و دستگاه‌های اجرایی هم باید با اعتقاد و اعتماد به این مجموعه‌ها از ظرفیت عظیم آن‌ها بهره گیرند.

captcha