تفسیر درست حادثه عاشورا ؛مهم‌ترین اقدام امام سجاد(ع) پس از این واقعه
کد خبر: 3394960
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

تفسیر درست حادثه عاشورا ؛مهم‌ترین اقدام امام سجاد(ع) پس از این واقعه

گروه اندیشه: رییس حوزه‌علمیه ولیعصر(عج) خرمدره با اشاره به مهم‌ترین اقدامات امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا، گفت: از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به تداوم‌بخشی و تفسیر درست حادثه عاشورا و جلوگیری از تحریف آن اشاره کرد.

حجت‌الاسلام علی امینی، رییس حوزه‌علمیه ولیعصر(عج) خرمدره در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با بیان اینکه شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش از منظر عمومی، آثار ویرانگری برای حکومت بنی امیه داشته و مشروعیت آن را زیر سؤال برده بود، افزود: امام سجاد(ع) با گریه بر شهیدان نینوا و بیان اهداف قیام آنان همواره در زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنان تلاش می‌کرد.
وی ادامه داد: هر وقت امام می‌خواست آب بیاشامد، تا چشمش به آب می‌افتاد، اشک از چشمانش سرازیر می‌شد. هنگامی که سبب گریه آن حضرت را می‌پرسیدند، می‌فرمود: «چگونه گریه نکنم، در حالی که یزیدیان آب را برای وحوش و درندگان بیابان آزاد گذاشتند ولی به روی پدرم بستند و او را تشنه به شهادت رساندند.»
این کارشناس مسائل مذهبی  یادآور شد: سیدالشهداء(ع) حماسه بزرگی در روز عاشورا و در زمین کربلا خلق کرد و امام سجاد(ع) این حادثه تاریخی را از قید زمان و مکان رها کرد و شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را جاودانه ساخت.
حجت‌الاسلام امینی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) ازاسارت به عنوان فرصتی برای مبارزه در عرصه عقیده و اندیشه استفاده کردند،گفت: ایشان  از فرصت اسارت، برای پرده افکندن از چهره پلید اموی و معرفی سیمای امامت و ولایت، بهترین بهره‌ها را گرفتند تا جایی که توانستند با سخنرانی و خطبه‌های آتشین خود توانست نهضت حق طلبانه سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات بخشند.
وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در دوران امامت پربرکت خود تعرض آشکاری به دستگاه خلافت نداشت، خاطر نشان کرد:  فعالیت‌های فرهنگی آن بزرگوار و تعلیم و تربیت عناصر مؤمن و مخلص، بنی امیه را نسبت به آن حضرت بدبین کرد تا اینکه دستگاه خلافت نسبت به شهادت رساندن ایشان اقدام کردند.
حجت‌الاسلام امینی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا، عنوان کرد: از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به تداوم‌بخشی و تفسیر درست حادثه عاشورا و جلوگیری از تحریف آن، پرورش رهبر آینده امت اسلامی امام باقر(ع)، نشر معارف قرآن و فرهنگ اسلام در قالب دعا و نیایش، نظارت و هدایت اندیشمندان و فقها جامعه اسلامی و حمایت سیاسی، مادی و معنوی از بردگان به عنوان مظلوم‌ترین گروه‌های اجتماعی و تلاش برای هدایت و آزادی آنان اشاره کرد.

captcha