معیار سواد قرآنی جامعه، عمل به قرآن است/ نگاه تبعیض‌آمیز به قرآن در سیستم آموزشی
کد خبر: 3420518
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
گودرزی‌راد:

معیار سواد قرآنی جامعه، عمل به قرآن است/ نگاه تبعیض‌آمیز به قرآن در سیستم آموزشی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری برجسته استان مرکزی گفت: قرآن کریم مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای نوع زندگی بشر مشخص کرده، میزان عمل به این دستورالعمل‌ها و پایبندی به آنها می‌تواند شاخص خوبی برای تعیین سواد قرآنی هر فرد مسلمان باشد.

حسین گودرزی‌راد، قاری برجسته استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: قرآن کریم طیف گسترده‌ای از معارف مورد نیاز انسان را که البته از وجوه اعجاز آن نیز به شمار می‌آید دربرگرفته است دریچه ورود به این معارف روخوانی صحیح آن است.

قرائت صحیح؛ مقدمه تدبر در قرآن

وی ادامه داد: در واقع قرائت بدن غلط درک صحیح از قرآن را به ما می‌دهد بنابراین الفبای سواد قرآنی، خواندن صحیح کلام الهی است، به طوری که مقام معظم رهبری نیز در بیانات خویش به عنوان فردی متخصص در امر شناخت قرآن با اشاره به ضرورت خوب تلاوت کردن قرآن، آن را مقدمه و دریچه ورود به بوستان معارف قرآن دانسته و به این مهم اشاره کرده‌اند.

گودرزی‌راد با اشاره به اینکه با اندکی تأمل در مفاهیم قرآن بهتر می‌توان به تعریفی از سواد قرآنی دست یافت افزود: قرآن کریم مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای نوع زندگی بشر مشخص کرده، میزان عمل به این دستورالعمل‌ها و پایبندی به آنها می‌تواند شاخص خوبی برای تعیین سواد قرآنی هر فرد مسلمان باشد، هر چه به این شاخصه‌ قرابت بیشتری داشته باشیم نشان دهنده این است که بهره خوبی از معارف قرآن برده‌ایم و به عبارت دیگر از سواد قرآنی بیشتری برخوردارهستیم .

وی با بیان اینکه آشنایی با درست خواندن قرآن و تسلط به روخوانی و روان‌خوانی حداقل سواد قرآنی محسوب می‌شود گفت: خواندن قرآن مقدمه‌ای برای تدبر و تعمق است و خواندن مستمر و صحیح، مفاهیم را با کیفیت بیشتری بر قلب و فطرت انسان می‌نشاند.

سواد قرآنی حداکثر ندارد

قاری برجسته استان ادامه داد: به دلیل آسمانی بودن قرآن سقفی برای سواد قرآنی نمی‌توان متصور شد جز اینکه به شاخصه‌های کاملاً آشکار و دستور‌العمل‌های روشن که در آیات قرآن کریم موج می‌زند و مقایسه دانش و اعمال افراد با این شاخصه‌ها و دستورالعمل‌ها می‌توان به سطحی نسبی برای تعیین میزان بهره‌مندی افراد از قرآن یا همان سواد قرآنی رسید.

ضعف سیستم آموزشی در افزایش سواد قرآنی

وی با اشاره به اهداف تدریس قرآن در مدارس تصریح کرد: آموزش قرآن در مدارس بیشتر ناظر بر گام اول که همان آشنایی با الفبای سواد قرآنی است، می‌باشد بنابراین اگر صرفاً این هدف برای آموزش قرآن در سیستم آموزشی کشور لحاظ شده باشد باید اعتراف کرد علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته توسط مدارس کمک قابل توجهی به افزایش سواد قرآنی دانش‌آموزان نشده است.

گودرزی‌راد با اشاره به اینکه قرآن می‌بایست به متن سیستم آموزشی کشور وارد و از حالت کلیشه‌ای موجود خارج شود اظهار کرد: اگر در تعیین  اهداف آموزش و روش‌های آن بازنگری جدی صورت بگیرد به طوری که ظرفیت دستگاه آموزشی کشور و درک درست از نیازهای نسل امروز و واقعیات جامعه در این چشم انداز لحاظ شود می‌توان به قرآنی شدن جامعه امیدوار بود.

قاری قرآن استان در ادامه با اشاره به اثر رسم‌الخط‌های قرآنی در آموزش و همچنین  اهمیت استاندارد بودن رسم‌الخط گفت: چشم انسان خطوط پیچیده را نمی‌پسندد و هر چه متون از سادگی بیشتری بهره برده باشند مطلوب‌تر خواهد بود، هر چند حفظ وجوه هنری که اثری دوام بخش در ماندگاری متون و به طور ویژه قرآن کریم دارد مورد تأکید است اما در عین حال می‌بایست سادگی، نظم و یکپارچگی در ساختار آن وجود داشته باشد.

فاصله قرآن با سایر کتب درسی در مدارس

گودرزی‌راد با اشاره به فاصله بین قرآن با سایر کتب درسی افزود: این فاصله به دلیل جایگاه نامناسب قرآن در سیستم آموزشی به وجود آمده و صرفاً با بهبود نوع نگاه آموزش و پرورش به کلاس‌های قرآن و جهت‌گیری مناسب جامعه قابل جبران است همچنین شناساندن وجوه زیبای قرآن به جامعه و اثرات معجزه آسای آن، در کاهش ناهنجاری و کم کردن تبعیض میان قرآن و سایر کتب درسی در سیستم آموزشی بسیار مؤثر است.

قاری قرآن کریم در پایان گفت: خوش سلیقگی مدیریت برنامه‌ریزی درسی، کیفی‌ شدن آموزش قرآن توسط مدرسان متخصص، توجه به مفاهیم و وجوه اعجازی قرآن کریم و اموری که به نوعی می‌تواند عامل قوی انگیزشی برای تمایل بیشتر دانش‌آموزان به قرآن باشد نیز می‌تواند در کاهش این فاصله تاثیرگذار شود.

خبرنگار: زهره داودآبادی

captcha