صحیفه سجادیه؛ دنیایی از معارف و سیاست/ سجاد(ع)، امامی که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد
کد خبر: 3444143
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

صحیفه سجادیه؛ دنیایی از معارف و سیاست/ سجاد(ع)، امامی که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد

گروه اندیشه: صحیفه‌ سجادیه دنیایی از معارف و سیاست و اثر بی‌نظیری از امام سجاد(ع) بعد از نهج‌البلاغه است که در قالب بسیار زیبا و فراگیر دعا برای همگان قابل استفاده می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حضرت علی‌بن‌الحسین(ع) در روز پانزدهم جمادی‌الاولی و به قولی پنجم شعبان در مدینه متولد شد. مادرش به قول مشهور، شهربانو دختر یزدگرد ساسانی و پدرش امام حسین(ع) بوده است.
حضرت امام سجاد(ع) در بیست و دو سالگی به مقام امامت رسید و بعد از سی و پنج سال امامت در سال 95 هجری به دست عبدالملک مروان به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
فرزندان وی عبارت از امام محمدباقر، زیدبن‌علی که حلیف‌القرآن بود، یحیی بن زید، عبدالله و حسن و حسین که مادرشان ام‌ولد بوده است، حسین و عبدالرحمن و سلیمان از امُ‌ولد، علی و خدیجه که مادرشان ام‌ولد بوده است، محمداصغر، فاطمه و ام‌کلثوم مادرشان ولد بوده است، عمر برادر زید که مادرشان ولد بوده است.(امُ ولد یعنی کنیزی که با ازدواج با او، ارباب از او صاحب فرزند می‎شود)

امام سجاد(ع) جزو افرادی بودند که در تمام عرصه‌های واقعه مهم تاریخ اسلام حضور داشتند و از آنجاکه خداوند متعال خواستار حضور امام معصوم در زمین برای ارشاد مردم است ایشان در این رخداد مهم به بیماری مصلحتی مبتلا شدند تا رشته امتداد امامت و ولایت در زمین گسسته نشود و ایشان در این جنگ نابرابر از فتنه آشوبگران کوفی در امان باشند.

انتقال فرهنگ عاشورا به نسل‌های بعد؛ مهم‌ترین رسالت‌ امام سجاد(ع)

همه مورخان بر این باورند که امام سجاد(ع) در صحنه کربلا کسالت داشت و این بیماری نیز حکمت و مصلحت الهی برای امت اسلام بوده تا تنها بازمانده مرد از خاندان حسین(ع) باشد که از کربلا زنده بازگشت تا پرچم‌دار هدایت امت محسوب شود و پس از قیام عاشورا، وظیفه سنگین انتقال رسالت قیام عاشورا بر‌عهده این امام قرار گرفت و او خود همت گمارد تا یاد و خاطره حماسه‌سازان عاشورا را در نهاد جامعه اسلامی بارور سازد.

اگر امام سجاد(ع) در واقعه کربلا به شهادت می‌رسید نهضت امام حسین(ع) همان‌جا خاموش می‌شد و به گوش جهانیان نمی‌رسید و اگر اسلام زنده است به برکت خون سیدالشهدا(ع) و پاسداری حضرت‌ سجاد(ع) و زینب‌ کبری(س) می‌باشد.

یکی از رسالت‌های بسیار مهم امام سجاد(ع) حفظ دین در زمان خود و انتشار فرهنگ عاشورا به نسل‌های بعد بود و با مطالعه زندگی این امام همام متوجه می‌شویم که ایشان یکی از شیوه‌هایی که اتخاذ کردند زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع) است که در آن دوران بسیار مهم تلقی می‌شد.

بعد از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن اهل‌ بیت امام حسین(ع)، ‌امام سجاد(ع) عهده‌دار امامت شده و رهبری کاروان سالار شهیدان را از کربلا به کوفه، از کوفه به شام و در نهایت به مدینه را ایشان بر‌عهده داشتند و ایشان یکی از افراد خاصی بودند در زنده نگه‌داشتن این واقعه نقش مهم و نقش بسزایی را ایفا کردند.

زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت؛ راهبرد سیاسی امام زین‌العابدین(ع)

زنده نگهداشتن فرهنگ شهادت و ایثار از جمله راهبردهای سیاسی امام زین‌‌العابدین(ع) در عصر خفقان امویان بود، بی‌‌شک سخنان بیدارگرانه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در عصر اسارت، وجدان‌های خفته امت اسلام را بیدار ساخت و انگیزه‌‌های انتقام‌خواهی و خون‌خواهی از شهیدان کربلا را در نهاد آنان بارور کرد.

امام سجاد(ع) برای آگاهی مردم، اسلوب دعا را به کار برد

امام سجاد(ع) براى آگاهى مردم، اسلوب دعا را به‌کار برد، به‌طورى‌که دعاهاى آن حضرت، رویدادهاى عصر او را تفسیر می‌کند، صحیفه سجادیه که به زبور آل‌محمد مشهور است، اثر بی‌نظیرى است که در جهان اسلام، جز قرآن کریم و نهج‌البلاغه، کتابى به این عظمت و ارزش، پدید نیامده که پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان باشد.

دعاهایی که در صحیفه سجادیه وجود دارد معارف اسلامی و دینی را در خود دارد و لازم است این دعاها مطالعه شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان وامام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با تسلیت  ۲۵ محرم سالروز شهادت امام سجاد(ع) گفت: برای شهادت امام سجاد(ع) دو روایت ۱۲ و ۲۵ محرم وجود دارد که ۲۵ محرم بنا به روایت شیخ مفید است.
وی با اشاره به این‌که امام سجاد(ع) بعد از واقعه کربلا تا سال ۹۵ هجری و در زمان شش خلیفه زندگی کرده است، ادامه داد: ایشان در طول این مدت تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و به روشن‌گری و بیدار کردن مردم و رساندن پیام عاشورا پرداخته و عاشورا را زنده نگه داشتند.
حجت‌الاسلام میرعمادی با بیان این‌که عظمت و شکوه امروز عاشورا به‌خاطر روشن‌گری‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) است، تصریح کرد: امام سجاد(ع) گاهی در قالب دعا و نیایش مبارزه کرده و معارف را بازگو می‌کردند.
وی افزود: صحیفه سجادیه مهمترین اثر باقیمانده از امام سجاد(ع) است که دنیایی از معارف و سیاست است.

حضرت زین‌العابدین(ع) میراث‌دار واقعه کربلا بود

حجت‌الاسلام اسماعیل حسینی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهارکرد: امام سجاد(ع) در متن وقایع عاشورا حضور داشت و تمام حوادث تلخ را در عین بیماری و مشکلات سخت جسمی از نزدیک مشاهده ‌کرد؛ لذا اگر سخنرانی‌ها و پیام‌رسانی‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نبود، قیام امام حسین(ع) هیچ پیام‌رسانی نداشت و محو می‌شد.
وی با اشاره به این‌که سیدالشهداء(ع) مأموریت خویش را در عاشورا به بهترین نحو انجام داد، خاطرنشان کرد: حضرت زین‌العابدین(ع) از ظهر عاشورا به‌عنوان حجت خدا در کنار حضرت زینب(س)، میراث‌دار واقعه کربلا بود و تفکر شیعی را از نو پایه‌گذاری کرد و از پیام واقعه عاشورا حفاظت کرد تا اسلام از بین نرود.

حسینی عنوان کرد: صحیفه‌ سجادیه اثر بی‌نظیری بعد از نهج‌البلاغه است که در قالب بسیار زیبا و فراگیر دعا برای همگان قابل استفاده است و نقطه عطفی در تاریخ اسلام به‌شمار می‌رود که این کتاب معنوی، اخلاقی و عرفانی همه چیز را برای بهره‌گیری انسان‌ها مطرح کرده است.

این کارشناس مذهبی در پایان بیان کرد: امروز همه مؤمنان با الگوبرداری از ابعاد شخصیت حضرت زین‌العابدین(ع) می‌توانند سعادت دنیا و آخرت را برای خود رقم بزنند.

captcha