برگزاری هشتمین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیرت شهری با تأکید بر پایتخت فرهنگی جهان اسلام
کد خبر: 3447262
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
سال ۲۰۱۷ به صورت بین‌المللی صورت می‌گیرد:

برگزاری هشتمین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیرت شهری با تأکید بر پایتخت فرهنگی جهان اسلام

گروه اجتماعی: رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی شهر مشهد گفت: با توجه به اینکه مشهد در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شده است، لذا هشتمین دوره کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر این عنوان یعنی «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در سال ۹۶ به‌صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هفتمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر راهبردهای توسعه شهری از امروز، 20 آبان‌ماه به مدت دو روز در مشهد و به میزبانی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شد.

در ابتدای این کنفرانس ملی براتعلی خاکپور، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی شهر مشهد، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی و دبیر اجرایی این کنفرانس به ارائه گزارشی از روند اجرایی این کنفرانس ملی پرداخت و با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته در طول برگزاری این کنفرانس از ابتدای شکل‌گیری گفت: کنفرانس هفتم با تأکید بر کاربردی‌بودن خروجی آن در حوزه شهری آغاز به کار کرده است.

ارسال 420 مقاله به هفتمین کنفرانس

وی ادامه داد: نخستین کنفرانس مدیرت و برنامه‌ریزی شهری در سال 1385 برگزار شد و به ترتیب از سال‌ 89 تاکنون توانستیم دوره‌های بعدی این کنفرانس را با ارائه به ترتیب 120، 288، 385 ،530 و 420 مقاله برگزار کنیم. 

رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه به هفتمین کنفرانس ملی مدیریت و برنامه ریزی 420 مقاله ارسال شده است که در نهایت 206 مورد آن پذیرفته شد، اظهار کرد: تعدادی از این مقالات برگزیده، طی دو روز برگزاری این کنفرانس ارائه خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شده است، لذا هشتمین دوره کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با تأکید بر این عنوان یعنی پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 96 به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت در سال 2017

خاکپور ادامه داد: در همین راستا برنامه‌هایی برای سال 96 در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری کنفرانس بین‌المللی جامعه ایمن و کنفرانس گردشگری و سلامت که چند سالی است در مشهد برگزار می‌شود، اشاره کرد.

سپس در ادامه محسن انتظاری‌هروی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه امروزه شهرها از دو جنبه دارای اهمیت هستند، گفت: شهرها یا مرکز تجمع گروه عظیم از مردم و یا محلی برای فعالان و افراد خاص در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بازیگران اصلی اقتصادی به شمار می‌روند، لذا باید به مشکلات شهرها توجه ویژه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: مدیریت شهری تلاش می‌کند تا میان نهادهای عمومی، خصوصی و مردمی ـ مدنی رقابت ایجاد کند و در محورهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعادل و هماهنگی برقرار سازد تا در نهایت پیدایش شهر یکپارچه محقق شود. 

تدوین راهبردهای توسعه کلانشهر مشهد

وی افزود: هفتمین کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری نیز با تأکید بر تدوین راهبردهای توسعه کلانشهر مشهد برگزار شده و به دنبال الزامات اساسی در تهیه راهبردهای مدیریت شهری است که از جمله آن می‌توان لزوم استفاده از یافته‌های نوین پژوهش و شکل‌گیری شبکه‌های پژوهش، استفاده از تجربیات ملی، گسترش مسئولیت‌پذیری، جلب مشارکت مردم در مراحل برنامه‌ریزی‌، سازماندهی، اجرا و نظارت را نام برد.

در ادامه سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد با بیان اینکه مدیریت به معنای تدبیر است، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: «حسن تدبیر مال و ثروت اندک را افزایش می‌هد و سوء تدبیر، ثروت انباشته و فراوان را از بین می‌برد» لذا حسن تدبیر در مدیریت شهری بیت‌الغزل مدیریت به شمار می‌رود از همین رو اگر مجموعه‌ای از صاحب‌ظران گرد هم بیایند و با بهره‌گیری از عقل و علم امکانات را به استخدام دربیاورند، قطعأ می‌توانند به اعتلای مدیریت کمک کنند.

شهردار مشهد با بیان اینکه عناصری که در تدبیر صحیح و مدیریت کارساز است از منظر ما به دو دسته علم و فکر تقسیم می‌شود، اظهارکرد: در مورد علم تعابیر و تعاریف متعددی انجام شده است به طوری که منطقیون بر این باورند که اساسأ علم و عقل دو مؤلفه مکمل یکدیگر بوده و نگاه به عالم طبیعت و برداشت صحیح و تصور مناسب به منظور تبدیل به تصدیق علم است.

ضرورت توجه به عقل و علم در برنامه‌ریزی مدیریت شهری

وی با بیان اینکه آنچه مسلم است عقل باید مقدم بر علم باشد زیرا اگر عقل وجود نداشته باشد، علم صحیحی به دست نمی‌آید، گفت: لذا در برنامه‌ریزی باید از عناصر مهم عقل و علم به منظور تدبیر صحیح برای رسیدن به مطلوب استفاده لازم به عمل آید و این دو در مورد برنامه‌ریزی مدیریت شهری جایگاه مهمی دارند.

در ادامه نیز محمدحسن فولادی، عضو هیئت علمی دانشگاه لندن با بیان اینکه مبانی اندیشه‌‌ای تدوین راهبرد توسعه شهر یا CDS امروز در جهان مورد توجه ویژه است، افزود: موضوع اول تمدن در متون قدیم چه در حکمت اسلامی و چه در حکمت ملل یک امر مشترک است.

وی با اشاره به اینکه به طوری که در حکمت اسلامی سه بخش تهذیب اخلاق در حوزه فردی، تدبیر منزل در حوزه خانواده و سیاست مدون در حوزه شهری است، ابراز کرد: از قدیم سیاست‌مدار کسی بوده که یک جامعه را مدیریت و تدبیر می‌کرده است و امروز این سیاست جایگاه ویژه‌ای برای رفع مشکلات شهری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه لندن گفت: تمدن، مدینه و مدنیت با یکدیگر ارتباط دارند، در واقع مدینه‌ها و شهرها پایگاه‌های تمدن هستند لذا توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که همه ابعاد توسعه دیده شود، گفت: باید تعامل سازنده میان مردم و مدیریت شهری صورت گرفته تا به رشد مطلوب برسیم، همچنین بحث‌های اقتصاد مقاومتی را باید جدی بگیریم که در این راستا نیاز به شهرهای توانمند و تقسیم کار برای توسعه پایدار داریم.

captcha