نگاه جناحی به شعار سال ذبح کردن آن است/ پنج شاخصه گفتمان فاطمی
کد خبر: 3484483
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
خطیب جمعه تهران:

نگاه جناحی به شعار سال ذبح کردن آن است/ پنج شاخصه گفتمان فاطمی

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام خاتمی با تشریح ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی گفت: در ورای این شعار، منافع ملت و مصالح جامعه است و لذا نگاه جناحی به این شعار ذبح کردن آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز، 6 فروردین ماه در خطبه دوم اولین نماز جمعه تهران در سال 1395 با گرامیداشت 11 فروردین، سالروز ولادت حضرت امام خمینی (ره) گفت: امام(ره) حق عظیمی بر گردن ملت ایران و جهان اسلام دارد و ما در هر فرصتی وظیفه داریم یاد ایشان را گرامی بداریم.

وی با اشاره به در پیش بودن روز زن گفت: در این روز باید مقام مادر را تکریم کرد؛ البته این تکریم باید همیشه باشد زیرا «بهشت زیر پای مادران است» که به این معناست که مادران شایسته، بهشتی‌پرور هستند.

خاتمی با اشاره به نامگذاری سال 1395 به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: رهبری فرمودند این نامگذاری باید تبدیل به گفتمان عمومی شود؛ این طرح و نام تنها برای امسال نیست و چند سال است که از سوی ایشان مطرح شده است. در این میان مدتی به امید برجام گذشت که بالاخره چه می‌شود و امید به بیرون بود و قدری اقتصاد مقاومتی زمین ماند.

وی افزود: البته بخشی از مقدمات آن فراهم شد اما رهبر معظم انقلاب در انتظار اقدام هستند که از حالت شعار بیرون بیاید و خروجی آن در آخر سال مشاهده شود.

خطیب جمعه تهران در ادامه به چهار نکته درباره اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اول اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای مقاومت اقتصادی است؛ یعنی اقتصاد ما باید به گونه‌ای شود که تکانه‌های جهانی آن را نلرزاند و از بالا و پایین رفتن قیمت نفت متأثر نشود.

خاتمی اظهار کرد: دومین مطلب آنکه رهبر معظم انقلاب برای اینکه اقتصاد مقاومتی از تفسیرهای گوناگون خارج شود 10 راه را برای اجرای آن بیان کردند که عمده‌ترین و مهمترین آن رونق تولید است که قرآن هم از ما این را می‌خواهد؛ «مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا» (هود، آیه 61). در روایات ما نیز بسیار بر کشاورزی، دامداری و صنعت تأکید شده است.

وی عنوان کرد: نکته سوم این است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید کمی در عرصه فرهنگ کار و تلاش کنیم؛ متأسفانه در بخشی از جامعه ما که می‌گویند بیکاریم؛ منظورشان از کار، پشت میزنشینی و کار اداری است و لازم است در این فرهنگ تجدید نظر شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان اضافه کرد: نکته آخر اینکه در ورای این شعار، منافع ملت و مصالح جامعه است. نگاه جناحی به این شعار ذبح کردن آن است. رهبر انقلاب فرمودند 60 درصد بنگاه‌های تولیدی یا تعطیل شده است یا با ظرفیت پایین کار می‌کند و باید با اقتصاد مقامتی این بنگاه‌ها را احیا کرد و ظرفیت آنها را بالا برد.

خاتمی در ادامه با اشاره به در پیش بودن 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی گفت: 12 فروردین، روز عید جمهوری اسلامی است که مردم پای صندوق رأی آمدند و شکل نظام را رقم زدند و امام(ره) هم فرمودند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد» و مردم‌سالاری دینی شکل گرفت، یعنی دین چارچوبه است و مردم در این چارچوب بر سرنوشت خود مسلط هستند. چیزی که در طول تاریخ ایران سابقه نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ ایران متأسفانه تاریخ شاهان و دیکتاتورها بوده است و تنها کسانی که نقشی در کشور نداشتند مردم بودند که این نعمت به برکت جمهوری اسلامی به مردم برگشت و 37 سال است که 36 بار مردم پای صندوق‌های رأی آمدند و سرنوشت خود را رقم زدند.

خاتمی با بیان اینکه از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی دو طرز تفکر درباره نظام وجود داشته است گفت: طرز تفکر اول معتقد بوده است که ما حکومتی مانند حکومت‌های دیگر هستیم و طرز تفکر دوم نیز معتقد است ما حکومت اسلامی و انقلابی هستیم و مانند حکومت‌های دیگر نیستیم.

خطیب جمعه تهران در ادامه به تشریح 6 خروجی این دو طرز تفکر پرداخت و گفت: اولین خروجی اینکه معتقدان به طرز تفکر اول اسلام را تشریفات و در حاشیه زندگی می‌دانند و تفکر سکولار دارند و می‌گویند ماییم و قوانین بین‌المللی. اما طرز تفکر دوم می‌گوید تمام مقصد ما مکتب ماست و فلسفه تشکیل نظام آوردن اسلام به صحنه است.

وی اظهار کرد: خروجی دوم این است که صاحبان تفکر اول می‌گویند شعار مرگ بر امریکا را باید رها کرد و با آمریکا کنار آمد و تسلیم شد و دو راهی که تارسیم می‌کنند دو راهی تسلیم یا فشار است. اما طرز تفکر دوم می‌گوید ما راه سومی هم داریم و با مقاومت، بر آنها غلبه می‌کنیم. آمریکا و اذنابش بدانند این ملت سلطه‌ناپذیر است و پرورش‌یافته مکتب سید‌الشهداست و شعارش «هیهات منا الذله» است.

خاتمی درباره خروجی سوم این دو طرز فکر گفت: نگاه اول می‌گوید تا کی می‌خواهید با رژیم صهیونیستی دعوا داشته باشید. 70 سال پیش غصبی صورت گرفته است ولی الان یک واقعیت است و به صراحت می‌گویند باید از شعار محو رژیم صهیونیستی دست برداشت. نگاه دوم نگاه همراهان امام و خط ولایت و رهبری است که معتقد است گذشت زمان دزد را تبرئه نمی‌کند و به فضل خدا و به گفته مقام معظم رهبری تا 25 سال دیگر خبری از رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

وی در تشریح خروجی چهارم با بیان اینکه در نگاه اول تمام امیدها به غرب است، گفت: این عده جوری وانمود می‌کنند که اگر برجام حل شد کشور گلستان می‌شود و فتح‌الفتوحی صورت گرفته است و برجام 2 ،3 و 4 را مطرح می‌کنند. ببینید کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا چه اهانت‌هایی به ملت ایران می‌کنند و می‌گویند اگر رئیس جمهور شویم برجام را ریز ریز می‌کنیم.

خاتمی افزود: ما ضمن تقدیر و تشکر از مذاکره‌کنندگان، حرفمان این است که نباید به اینها امید داشت زیرا دشمن، دشمن است و کینه‌توزی خود را دارد.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: خروجی پنجم این است که صاحبان طرز فکر اول می‌گویند اگر می‌خواهید زندگی آبادی داشته باشید، باید با غرب کنار بیایید اما پاسخ نگاه دوم آن است که آن کشورهایی که تسلیم شدند و رابطه برقرار کردند چه به روزشان آمده است.

وی در تشریح خروجی آخر این دو طرز فکر گفت: معتقدان به طرز تفکر اول از تشر امریکا می‌ترسند. روزهای اول قضایای هسته‌ای یادم هست که در مجلس خبرگان بعضی‌ها دچار وحشت شده بودند که آمریکا چه خواهد کرد. اما صاحبان تفکر دوم می‌گویند دشمنان این ملت در کاخ شیشه‌ای نشسته‌اند و به سرعت آسیب‌پذیر هستند و خانه آنها از خانه عنکبوت هم سست‌تر است.

خاتمی در ادامه به مسائل خارجی روز پرداخت و گفت: اولین مسئله خارجی بحث تشرها و تهدیدهای کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران است؛ این مسائل برای مردم ما غیر عادی نیست. نگاه مردم ما به دولت آمریکا، یک دولت عهدشکن است. این مسئله نشان داد تنها راه ایستادگی در مقابل استکبار، مقاومت است.

وی سپس به عملیات تروریستی در بروکسل اشاره کرد و گفت: ما این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم و معتقدیم کشتن انسان‌های بی‌گناه حرام است؛ حرف ما با غرب این است که از نظر شما تروریسم خوب و بد وجود دارد که اگر در سوریه و عراق آدم‌ها را بکشد، خوب است ولی اگر در بلژیک و فرانسه انسان‌ها را بکشد، تروریسم بد است. این نگاه شما بدتر از آن انفجارها و ترورهاست. شما مارهایی را در آستین خود پرورش دادید که امروز به جان خودتان افتاده است.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه در سال جدید کشور حال و هوای فاطمی پیدا کرده است، گفت: آغاز سال و پایان سال ولادت حضرت فاطمه(س) را داریم و خلاف بلغت است که سختی جز حضرت صدیقه طاهره(س) در این خطبه بیان شود.

وی در تشریح فضایل حضرت زهرا(س) گفت: ایشان محبوبه حضرت حق است و مدال کوثر فقط برای حضرت فاطمه(س) است. شخصیت بزرگی که شیعه و اهل سنت درباره ایشان روایت کرده‌اند که وقتی پیامبر(ص) ایشان را می‌دید به استقبال وی می‌رفت و ایشان را جای خود می‌نشاند.

خاتمی اظهار کرد: در روایات متواتر از پیامبر(ص) نقل شده است که «فاطمه(س) پاره تن من است هر کسی او را بیازارد مرا آزار داده است و هر که دوستش داشته باشد مرا دوست داشته است». اینها زیربنای عشق و محبت ما به دخت نبی اکرم(ص) است.

وی در ادامه به تشریح ابعاد محتلف گفتمان فاطمی پرداخت و گفت: اولین ویژگی اینکه گفتمان فاطمی، گفتمان دین‌مداری در همه عرصه‌ها چه فردی و چه اجتماعی است. دومین ویژگی این گفتمان، موضع‌داری در جایی است که حق از باطل روشن است.

خاتمی اضافه کرد: سومین بعد گفتمان فاطمی، ولایتمداری است. حضرت زهرا(س) حمایت از ولایت را وظیفه خود می‌دانست و «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» یک شعار فاطمی است. ویژگی چهارم این گفتمان نیز خستگی‌ناپذیری است. حضرت فاطمه 75 یا 95 روز بعد از رحلت پیامبر(ص) مدام در عرصه ولایتمداری تلاش کرد؛ گاهی با سخنرانی، گاهی با گریه مداوم و گاهی با مبارزه منفی و آخرین مبارزه منفی ایشان هم وصیت دفن شبانه بود. ویزگی پنجم این گفتمان برخورد منطقی و استدلالی است. توصیه می‌کنم نگاه جدیدی به خطبه فدکیه ایشان داشته باشید؛ بانویی که پهلوشکسته و داغدیده است این خطبه بلند و منطقی را در اوج احساسات بیان می‌کند.

وی در پایان گفت: آنچه در فاطمیه و لادت حضرت زهرا(س) باید دنبال شود ترویج این گفتمان است که در پی آن وجود خارجی پیدا می‌کند

captcha