آغاز شمارش معکوس برپایی نمایشگاه قرآن و غرفه‌‌هایی پر از خالی
کد خبر: 3505825
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸

آغاز شمارش معکوس برپایی نمایشگاه قرآن و غرفه‌‌هایی پر از خالی

گروه فعالیت‌های قرآنی: در حالی که حدود دو روز به افتتاح رسمی نمایشگاه قرآن باقی مانده است، هنوز چیدمان غرفه‌های بخش نمایشگاهی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، خبرنگاران رسانه‌های جمعی صبح امروز، ۲۲ خرداد‌ماه، با حضور در مصلی امام خمینی(ره) از آماده‌سازی این مکان برای میزبانی از بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بازدید کردند.
بازدیدی که البته با 40 دقیقه تأخیر شروع شد و با اینکه حدود دو روز به زمان افتتاحیه رسمی این رویداد بزرگ فرهنگی کشور باقی مانده است، هنوز نه دکور این مراسم آماده شده و نه غرفه‌ها چیده شده‌اند، در واقع تنها چیزی که در بخش نمایشگاهی(غیر فروش) نمایشگاه قرآن به چشم می‌خورد پارتیشن‌هایی بود که تنها حدود غرفه‌ها را بدون اینکه هویت آنها نیز مشخص باشد، به چشم می‌خورد.
البته مسئولان اجرایی نمایشگاه و از جمله مدیر کمیته ارتباطات و روابط عمومی این دوره از نمایشگاه شدیداً بر روی این موضع که همه چیز برای برپایی نمایشگاه قرآن فراهم است و قطعاً در موقع مقرر افتتاح می‌شود تأکید داشتند. موضعی که برای رسیدن به آن حدود 48 ساعت فرصت لازم است.
آغاز شمارش معکوس برپایی نمایشگاه قرآن و غرفه‌‌هایی پر از خالی
در ابتدای این بازدید که با تأخیری ۴۰ دقیقه‌ای آغاز شد حسین صفری، مدیر اجرایی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن به بیان برخی توضیحات در مورد بخش‌های مختلف پرداخت.
وی با اشاره به اینکه جابه‌جایی نمایشگاه از باغ موزه دفاع مقدس به مصلی تهران مهمترین نکته این دوره از نمایشگاه است، گفت: با توجه به نظر‌سنجی‌ها و مشاوره‌های که از مردم، ناشران و کارشناسان این عرصه صورت گرفته است رضایت کافی برای برپایی نمایشگاه قرآن در باغ موزه وجود نداشت و می توان گفت بهترین مکان برای برپایی نمایشگاه قرآن مصلی است، چراکه محیط مناسب و بهترین شرایط برای برپایی نمایشگاه را دارا است.
40 هزار فضای مسقف در اختیار نمایشگاه قرآن
مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن امسال در ۴۰ هزار متر مربع فضای مسقف برپا می‌شود، تصریح کرد: یک سوم این فضا مربوط به بازارچه‌ها است که شامل بخش‌های فروش کتب، عفاف و حجاب، رسانه‌های دیجیتال و محصولات هنری ـ قرآنی است. بخش عفاف و حجاب و رسانه‌های دیجیتال در رواق شرقی نمایشگاه جانمایی شده است. با توجه به برگزاری شب‌های نورانی باید بخش فروش در این طرح مهیا می‌شد که این بخش راه‌اندازی شده و آماده پذیرایی است.
صفری اذعان کرد: در این دوره از نمایشگاه قرآن بیش از ۴۰ سازمان و نهاد در حوزه اجرایی با ما همکاری دارند.
همکاری اجرایی 40 نهاد دولتی
آغاز شمارش معکوس برپایی نمایشگاه قرآن و غرفه‌‌هایی پر از خالی
وی با تأکید بر اینکه بیش از ۴۰ سازمان و نهاد با ما همکاری دارند، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در این دوره صورت گرفت انتخاب به موقع بانک عامل بود که این بانک تعیین شد و تمامی غرفه‌ها در حال حاضر مجهز به کارت‌خوان هستند. در تلاش هستیم که بن‌کارت‌های با نام اهل قلم در بخش فروش فعال شود تا تخفیف‌هایی در بخش فروش به بازدید‌کنندگان و اهالی اهل قلم اختصاص داده شود.
صفری خاطر‌نشان کرد: ساعت کار نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۳:۳۰ دقیقه است و برای سهولت دسترسی بازدید‌کنندگان حمل و نقل داخلی از ورودی‌های دو ایستگاه مترو در نظر گرفته شده است و در طراحی‌ها سعی شده یک پذیرایی اولیه از بازدید‌کنندگان در نظر گرفته شود.
حضور 150 مؤسسه در بخش مؤسسات
وی در مورد بخشی از مؤسسات و نهادها و سازمان‌ها غیر‌دولتی گفت: در بخش مؤسسات ۱۵۰ مؤسسه حضور دارند و سعی شده تا از ظرفیت‌های نهاد و سازمان‌های دولتی بیشتر استفاده شود. در این بخش برای مؤسسات غیر‌دولتی ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متر مربع و برای بخش مؤسسات دولتی ۹۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است.
صفری اظهار کرد: همچنین دو ایستگاه ویژه اطلاع‌رسانی در نظر گرفته شده است که کار اطلاع‌رسانی به بازدید‌کنندگان را انجام می‌دهد.
جزئیات بخش فروش
در ادامه این بازدید، خبرنگاران در بخش فروش کتب نمایشگاه قرآن حاضر شده و شاهد توضیحات رجبعلی سالاریان، معاون بخش فروش بودند. وی در مورد این بخش گفت: بخش فروش دارای چهار بازارچه، عفاف و حجاب، رسانه‌های دیجیتال، محصولات هنری و فروش کتاب است که از روز گذشته کار خود را آغاز کرده و بازدیدکننده و حتی فروش نیز داشته است.
وی افزود: بخش کتاب دارای سه هزار متر مربع مساحت است و 293 ناشر داخلی و 18 ناشر خارجی نیز در آن حضور دارند. در بخش ناشران داخلی 32 هزار عنوان در 243 غرفه فعالیت دارند. همچنین 3700 عنوان کتاب از کشورهای ترکیه، لبنان، سوریه، مصر، عراق و پاکستان حضور دارند.
سالاریان در ادامه با اشاره به اینکه در بخش فروش کتاب، یک بخش ویژه برای فروش کتاب‌های با موضوع حضرت زهرا(س) که در چهار سال اخیر چاپ شده‌اند، در نظر گرفته شده است که با محصولات آن با 50 درصد تخفیف عرضه خواهد شد.
معاون بخش فروش بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همچنین اذعان کرد: در بخش محصولات هنری نیز 57 شرکت از سراسر کشور حضور دارد که به عرضه فرش، تابلو فرش، شیشه،‌ منبت، معرق و سایر هنرهای قرآنی می‌پردازند.
وی با اشاره به اینکه در بخش رسانه‌های دیجیتال نیز 42 شرکت حضور دارند، گفت: در این بخش شرکت‌های حاضر 1100 محصول را در قالب 50 غرفه در معرض دیده بازدیدکنندگان قرار داده‌اند. بخش عفاف و حجاب نیز 100 غرفه دارد که در آن بخش‌هایی همچون بخش ویژه جشن تکلیف فعالیت دارد.
سالاریان با اشاره به اینکه در بخش عفاف و حجاب محصولات با حداقل 30 درصد تخفیف عرضه‌ می‌شود، گفت: در بخش ناشران و فروش کتاب نیز تخفیف‌ها بین 10 تا 50 درصد در نوسان است. این بخش از شب گذشته فعالیت ‌خود را آغاز کرده و حتی فروش نیز داشته است.
افتتاح نمایشگاه قرآن با حضور وزیر ارشاد
آغاز شمارش معکوس برپایی نمایشگاه قرآن و غرفه‌‌هایی پر از خالی
در بخش دیگری از این بازدید که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، عباس نظری‌راد، مدیر کمیته ارتباطات و روابط عمومی نمایشگاه قرآن به بیان برخی توضیحات پرداخت و گفت: نمایشگاه قرآن از روز ساعت 19 روز دوشنبه 24 خردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز برخی از چهره‌های فرهنگی، علمی و هنری کشور افتتاح می‌شود و به مدت 17 روز نیز ادامه دارد.
رونمایی از 25 محصول قرآنی
نظری با اشاره به اینکه در طول برگزاری نمایشگاه قرآن حدود 25 رونمایی از محصولات قرآنی را در دستور کار خواهیم داشت، گفت: عمده این رونمایی‌ها در مراسم افتتاحیه است، اولین رونمایی ما مربوط به رونمایی از مجموعه 12 جلدی شرحی بر نهج‌البلاغه تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدزاده گیوی است که البته تاکنون هفت جلد از این مجموعه آماده شده است.
وی افزود: یکی دیگر از رونمایی‌ها مربوط به رونمایی از نفیس‌ترین قرآن در جهان است که طی 18 سال و به وسیله 10 هنرمند نگارش یافته است. تمامی اوراق این قرآن دست‌ساز و زرافشان است و علاوه بر ان نیز برای هر صفحه تذهیب جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است، جلد این قرآن از نقره است و در ان 450 قطعه برلیان به کار رفته است.
مدیر کمیته ارتباطات و روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه عمده‌ترین ویژگی بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن موضوع محوری آن است،‌ گفت: امسال شعار نمایشگاه قرآن «به سوی فهم قرآن» است و مجموع فعالیت‌ها در 16 بخش در راستای شعار نمایشگاه است.
برگزاری 75 نشست‌/ تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور
نظری همچنین به فعالیت‌های بخش محافل و مراسم اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز برگزاری 75 نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شده است که این علاوه بر برگزاری نشست‌ داخلی توسط بخش‌های مختلف است.
وی همچنین از برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن و برگزاری آن در نیمه ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار کرد: برپایی این همایش طی 22 سال گذشته مهم‌ترین فعالیتی بوده است که در نمایشگاه قران صورت گرفته است. امسال نیز این همایش در سالروز میلاد امام حسن(ع) برگزار می‌شود. خادمانی که در این نشست و با حضور رئیس جمهور تجلیل می‌شوند در هشت حوزه انتخاب شده‌اند.
آغاز شمارش معکوس برپایی نمایشگاه قرآن و غرفه‌‌هایی پر از خالی
تمام فعالیت‌های نمایشگاه حول شعار آن
در ادامه این بازدید نیز ابوالقاسم ایرجی، دبیر شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه تا کنون 23 دوره نمایشگاه برپا شده است، گفت: قاعدتاً بعد از برپایی 23 دوره نمایشگاه قرآن نقایص باید بسیار کمتر از ادوار دیگر باشد. ما برای برگزاری مطلوب نمایشگاه قرآن شورای سیاستگذاری را که متشکل از صاحب‌نظران و افراد باتجربه در این حوزه است، تشکیل دادیم، در ادامه نیز شورای برنامه‌ریزی تشکیل شد.
ایرجی در ادامه با اشاره به شعاری که برای این دوره از نمایشگاه قرآن انتخاب شده است، افزود: در این دوره از نمایشگاه قرآن علاوه بر آنکه در حوزه هنر فعالیت‌های مطلوبی صورت گرفته است، تلاش شده است تا نسبت به شعار اصلی نیز اهتمام ویژه‌ای صورت بگیرد. به همه دست اندرکاران بخش‌ها توصیه شده است تا فعالیت‌هایشان با محوریت فهم قرآن کریم باشد. در این زمینه غرفه‌ای هم در نظر گرفته شده است.
دبیر شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی نمایشگاه قرآن همچنین به حضور آستان قدس برای اولین بار در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: امسال مؤسسات قرآنی غیردولتی با نگاه به توسعه فهم قرآن کریم حضور دارند، شاید حرکت در این زمینه کار آسانی نباشد اما باید از جایی شروع می‌شد که به صورت نهادینه از نمایشگاه امسال شروع شده است.
در بخش انتهایی این بازدید بار دیگر عباس نظری‌راد،‌ مدیر کمیته ارتباطات و روابط عمومی نمایشگاه قرآن ضمن تأکید بر افتتاح نمایشگاه قرآن در موعد مقرر، خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که از صبح روز سه‌شنبه همه عوامل در خدمت بازدیدکننده‌ها خواهند بود و نمایشگاه حتماً در موعد مقرر افتتاح می‌شود.
حضور 50 شخصیت بین‌المللی در بخش بین‌الملل 
وی در پایان در مورد بخش بین‌المللی نیز گفت: این بخش نیز متأثر از شعار نمایشگاه قرآن است، امسال سعی شده است که این بخش متفاوت‌تر از سایر بخش‌ها برگزار شود و جدا از نمایش آثار هنری هنرمندان خارجی، 50 شخصیت علمی، هنری و فرهنگی در نمایشگاه حاضر خواهند شد. تا کنون اطلاعات بخش بین‌الملل به دست نیامده است اما انچه که مسجل است این است که بین 20 تا 25 کشور در این بخش حضور خواهند داشت.
یادآور می‌شود خبرنگاران در این بازدید از بخش فروش، مؤسسات‌ دولتی و غیر دولتی و کمیته تشریفات بازدید کردند. همچنین بازدید از بخش بین‌الملل در برنامه بود که صورت نگرفت.
گزارش تصویری این بازدید را اینجا ببینید.
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
naji
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۲۶
0
0
بله فضای مصلی برای نمایشگاه قرآن خیلی بهتر است
nasim
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۲۷
0
0
بله موافقم
ایزدیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۲۸
0
0
من هم با برگزاری نمایشگاه در مصلی موافقم
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۲۹
0
0
ایکاش در روند اجرایی نمایشگاه هم تغییراتی ایجاد شده باشه و مثل سالهای قبل تکراری نباشه
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۳۰
0
0
خوبه که دوباره باغ موزه دفاع مقدس نگذاشتند
rahmani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۳۲
0
0
خیلی خو.به
مهدی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۳۴
0
0
موافقم
ص.د
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۳۵
0
0
خیلی خوبه
محجوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۳۵
0
0
خدا خیرتون بده
هنرمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۴:۳۷
0
0
موفق باشید
captcha