کسب رتبه دوم مسابقات قرآن وزارت نیرو توسط خبرنگار ایکنای خراسان رضوی
کد خبر: 3529767
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
در سطح خراسان بزرگ صورت گرفت؛

کسب رتبه دوم مسابقات قرآن وزارت نیرو توسط خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: علی‌اکبر ملکی، خبرنگار شهرستان سبزوار خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی در یازدهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو در سطح استان خراسان بزرگ و در بخش پژوهشی با ارائه تحقیق موضوعی در موضوع «آرامش و اضطراب از نگاه قرآن» موفق به کسب رتبه دوم شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی‌اکبر ملکی، خبرنگاران شهرستانی سبزوار ایکنای خراسان رضوی در مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو که با حضور متسابقانی از سراسر استان خراسان بزرگ صورت گرفت، رتبه دوم رشته تحقیق موضوعی این رقابت‌ها را کسب کرد.
بنابر این گزارش، در این تحقیق قرآنی که با موضوع «آرامش و اضطراب از نگاه قرآن کریم» است، 13 موضوع از مواردی که به انسان آرامش می‌بخشد از نگاه آیات قرآن، احادیث ائمه اطهار(س) و سخنان بزرگان پرداخته شده و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
براین اساس، در مقدمه این تحقیق آمده است: «در آموزه‌های دینی و نورانی اسلام ناب محمدی(ص) یاد خدا(الا به ذکر الله تطمئن القلوب)، توکل(وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ)، تقوی و پرهیزگاری(یَـأَیُّـهَا الَّـذِیـنَ ءَامَنُـواْ إِن تَتَّـقُواْ اللَّهَ یَـجْعَل لَّكُـمْ فُـرْقَـانـاً وَیُـكَفِّـرْ عَنكُمْ سَیِّئَـاتِـكُـمْ وَیَـغْـفِـرْ لَكُمْ وَالـلَّـهُ ذُو الْفَضْـلِ الْعَظِـیمِ)انفال/29، توبه، انس با قرآن، امید به رحمت الهی، صبر و دعا(فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ)بقره/152، عبادت، عفت، پاکدامنی و استفاده مناسب از میوه‌های بهشتی که در آیات و روایات ذکر آنها آمده است و ... به عنوان راه‌های کاهش استرس و رسیدن به آرامش یاد شده است».
یاد خدا نسخه شفابخش است
در بخشی دیگر از این پژوهش می‌خوانیم «برخلاف نظر بسیاری از افراد که فکر می‌کنند پول و ثروت مایه آرامش است، پول و ثروت همیشه آرامش نمی‎آورد، کما اینکه ممکن است خود پول و ثروت برای فرد اضطراب درست کند. هیچ‌کس در دنیا با پول و ثروت خوشبخت نشده است چه‌ بسا گاهی اوقات پول و ثروت جان طرف را هم گرفته است.
یاد خدا نسخه شفابخش است و آرامش قلبی و روحی، نورانیت دل و بصیرت در عمل و وارستگی از لذات مادی و دنیوی را از مهمترین آثار و برکات یاد خدا می‌توان بیان کرد».
در فصل دوم از این تحقیق قرآنی درباره توکل بر خدا ذکر شده است: «یکی از نگرانی‌های بسیاری از مردم در تمام جوامع، کسب رزق و روزی است. اگر انسان‌ها بدانند که یگانه روزی‌دهنده در تمام دنیا خداوند متعال است نه نگرانی خواهند داشت و نه حرص و جوش می‌زنند.
اگر همه این موضوع را درک کنند که با توکل بر خداوند سبحان هیچ‌وقت از روزی‌شان کم نشده و کم نخواهد شد، مگر اینکه خودشان عامل آن شوند، نه برای امروزشان نگرانی خواهند داشت و نه برای فردایشان. در آیه 23 سوره مائده نیز آمده است: «وَ عَلَى اللهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ، بر خدا توکل کنید اگر ایمان دارید».
صبر کردن، جان تسبیحات
در فصل سوم این تحقیق با واکاوی موضوع ازدواج از نگاه قرآن و احادیث و آرامشی که انسان با ازدواج به دست‌ می‌آورد، نوشته شده: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ، و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می کنند.(روم/21)».
در بخش دیگری از این موضوع قرآنی و در فصل چهارم آن درباره صبر ذکر شده است که «حضرت امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در بالاترین مراتب تسلیم و رضا قرار داشتند و در واقع در برابر مقدرات الهى، تسلیم و راضی به رضای الهی بودند. امام حسین(ع) قبل از شهادت و در اوج مصیبت می‌فرمایند: «رِضَى اللَهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ»؛ حضرت زینب نیز در مجلس ابن‌زیاد، علی‌رغم تنهایى در برابر آن همه دشمن، به خداوند توکل کرده و با جرأت و شهامتِ همراه با اطمینان قلبی و رضایت از مقدرات الهی فرمودند: «مَا رَأَیْتُ إِلَا جَمِیلًا». رفتار درس‌آموز آن بزرگواران، در واقع همان معنای مجسم آیه شریفه قرآن کریم است که می‌فرماید: «وَ مَنْ یُسْلِمْ وَجْهَة الَی اللهِ و هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِاسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الوُثْقی وَالَی الله عاقِبَةُ الامُورِ، و هر كس خود را در حالى كه نيكوكار باشد تسليم خدا كند قطعا در ريسمان استوارترى چنگ درزده و فرجام كارها به سوى خداست»(لقمان/22). و مولوی نیز درباره صبر بیان کرده است، صبر کردن جان تسبیحات توست/صبر کن کآنست تسبیح درست».
چون قرآن با من است، هراس و وحشتی ندارم/عزت در سايه‌ قرآن است
یک از زیباترین بخش‌های این تحقیق را می‌توان به آرامش با قرآن اشاره کرد جایی که بیان شده: «امام علی‌بن‌الحسین(ع)، چهارمین امام شیعیان فرمودند: «لو مات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد ان یکون القرآن معی، اگر تمام افرادی که بین مشرق و مغرب هستند، بمیرند، چون قرآن با من است، هراس و وحشتی به دل راه نخواهم داد».
هست قرآن حال‌های انبیا/ ماهیان پاک بحر کبریا/ زانکه در باغی و در جویی پرد/ هر که از سرّ صحف بویی برد/ ور بخوانی و نیی قرآن‌پذیر/ انبیا و اولیا را دیده گیر(مثنوی).
همچنین در ادامه این پژوهش با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در 31 تیرماه 1391 از زبان رهبر فرزانه انقلاب نوشته شده است: «عزت در سايه‌ى قرآن است، رفاه در سايه‌ى قرآن است، پيشرفت مادى و معنوى در سايه‌ى قرآن است، اخلاق نيك در سايه‌ى قرآن است، سلطه و غلبه‌ى بر دشمنان در سايه‌ى قرآن است. ما ملت‌هاى مسلمان اگر اين حقايق را بدرستى درك كنيم و در راه رسيدن به اين هدف‌ها تلاش كنيم، يقيناً بهره‌هاى زيادى خواهيم برد».
یکی دیگر از بهترین و زیباترین بخش‌های این تحقیق قرآنی را می‌توان به انفاق در راه خدا و حکایت خانم مدرسی بیان کرد، جایی که نوشته شده است: «انفاق در راه خدا از مواردی است که به انسان غیر از فضیلت و پاداشی که از خدا دریافت می‌کند آرامش نیز می‌دهد، آرامشی که خدا آنرا تضمین کرده است. «الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ، كسانى كه اموال خود را شب و روز، و نهان و آشكارا، انفاق مى‌كنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى‌شوند»(بقره/ 274).
انفاق در راه خدا/خانم مدرسی و چاه نفت
حکایت خانم مدرسی یکی از زیباترین بخش‌های این تحقیق به شمار می‌رود. خانم خیّری که هر چقدر در راه خدا و برای او انفاق کرده است خداوند سبحان چند صد برابر و شاید هزاران برابر بیشتر از آنچه که او انفاق کرده، به او بخشیده است.
کسی که با انفاق در راه خدا آرامش پیدا کرد، بانوی خیّری که چندین میلیارد تومان به کمیه امداد و افراد تحت پوشش آن کمک کرده، بانوی ساده زیستی که دو بیمارستان با اموالش ساخته و تکمیل کرده است و خدا به برکت انفاق و خرج کردن تمام سرمایه‌اش در راه خدا و قدم برداشتن در راه او چاه نفت در زمینش قرار داد که سرمایه و درآمد آن تا سال‌ها تمام نخواهد شد.
خانم مدرسی خودش تعریف می‌کند، «بعد از اینکه بیمارستان اول را تکمیل کردم و بیمارستان دوم را می‌خواستم شروع کنم، مقداری پول برای این کار خیر کم داشتم. در همین فکر بودم که از شرکت نفت خبر دادند لوله انتقال گاز از زمین شما باید عبور کند و برای اینکار به شما هزینه‌اش پرداخت خواهد شد».
این بانوی خیر در ادامه بیان می‌کند: «در زمان ساخت بیمارستان دوم و ادامه انجام کارهای خیر، برایم خبر آوردند یکی از بهترین زمین‌ها برای ساخت نیروگاه خورشیدی زمین شما تشخیص داده شده و هزینه آن به شما پرداخت می‌شود».
انفاق موجب کم شدن اموال نمی‌شود
در ادامه این پژوهش می‌خوانیم: «برخلاف تصور افراد ظاهربين، انفاق نه تنها موجب كم شدن اموال انسان نمى‌شود، بلكه بركت و افزايش اموال را نيز به دنبال دارد.
قرآن كريم مى‌فرمايد: «مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَ لَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّة أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنـبُلَة مِّاْئَةُ حَبَّة وَاللَّهُ يُضَـعِفُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَ سِعٌ عَلِيم، مثل كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌كنند همانند دانه‌اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه صد دانه باشد، خداوند براى هر كس كه بخواهد [آن را] چند برابر مى‌كند و خدا گشايشگر داناست».
در پایان این تحقیق قرآنی به سخن امیرالمومنین حضرت علی(ع) درباره قرآن اشاره شده و آمده است: «بايد به اين نکته توجه داشت که پيشرفت مسلمانان در گرو عمل به تعاليم اسلامي است. حال هر کس به آن عمل کند حداقل در برخی امور زندگی موفق می‌شود و بايد آن هشدار حضرت اميرالمؤمنين(ع) را زنگ خطری جدی برای مسلمانان دانست که فرمودند: «والله و الله في القرآن لا يسبقکم بالعمل به غيرکم»، خدا را، خدا را! دربارۀ قرآن مبادا ديگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پيشی گيرند.(نهج‌البلاغه نامه 47)».
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی پور
|
Germany
|
۱۳۹۵/۰۶/۲۶ - ۰۱:۴۵
0
0
درود بر استاد ملکی
captcha