آیین نخل‌گردانی کاشان ثبت ملی شد
کد خبر: 3535251
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱

آیین نخل‌گردانی کاشان ثبت ملی شد

گروه اجتماعی: آیین رونمایی از لوح ثبت ملی آیین نخل‌گردانی (نخل حسینیه سرفره و صدره) کاشان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور شام‌گاه یک‌شنبه با حضور جمعی از عزاداران حسینی و برخی مسئولان محلی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از کاشان نیوز در این آیین علاوه بر اجرای نقاره‌ زنی، چاوشی عزا و سقاخوانی، شبیه‌سازی قسمتی از آیین عزاداری خیل عرب نوش‌آباد و نمایش تعزیه روز عاشورا نیز توسط تعزیه‌خوانان اسحاق‌آباد کاشان اجرا شد.
هم‌چنین از چند تن از پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز با اهدای لوح در این مراسم تجلیل شد.
آیین نخل‌گردانی در کاشان قدمتی تاریخی دارد و همه ساله در ایام عزاداری نماد نخل با روش و آداب خاصی غباررویی و آذین‌بندی شده و توسط عزاداران حمل می‌شود.
در کاشان پنج نخل شامل نخل «سرفره و صدره»، «درب فین»، «درب باغ»، «محله کلهر» و نخل «باباشرف» وجود دارد که غبارروبی و آذین‌بندی آن‌ها به عهده عزاداران هر هیئت است.
نخل «صدره و سرفره» قدیمی‌ترین نخل این شهرستان است که اجرای آیین نخل‌گردانی آن همراه با بزرگ‌ترین اجتماع مردم کاشان است و غبارروبی و آذین‌بندی نخل، آداب تکاندن نخل در شب تاسوعا در داخل حسینیه به منظور مهیا‌ شدن و اعلام آمادگی برای نخل‌گردانی، حرکت دوره‌ای نخل در شب عاشورا، نخل‌گردانی و حمل آن به بازار در روز عاشورا از جمله آیین‌های نخل‌گردانی این نماد عزاداری است که با شور و هیجان خاص انجام می‌شود.
آیین نخل‌گردانی کاشان (نخل حسینیه سرفره و صدره) در پنجم خرداد سال ۹۵ با شماره ۱۱۶ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.
captcha