گفت‌وگو وظیفه دینی و ضرورت انسانی است / احترام اسلام به تنوع
کد خبر: 3543105
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
عالم اهل‌سنت موریتانیایی:

گفت‌وگو وظیفه دینی و ضرورت انسانی است / احترام اسلام به تنوع

گروه بین‌الملل: «عبدالله بن بیه»، از علما و شخصیت‌های برجسته اهل‌سنت موریتانی تأکید کرد: گفت‌وگو یک وظیفه دینی و ضرورت انسانی است و تنوع و تکثرگرایی که مورد احترام اسلام نیز هست دلیلی بر قدرت و حکمت خداوند متعال است.

گفت‌وگو وظیفه دینی و یک ضرورت بشردوستانه است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «المصری الیوم»، عبدالله بن بیه، از شخصیت‌های بانفوذ اهل‌سنت موریتانی که ریاست انجمن ترویج و تقویت صلح در جوامع مسلمان را نیز برعهده دارد، ضمن سخنانی در چهارمین دور گفت‌وگوی اندیشمندان مسلمان و مسیحی تحت عنوان «تکثرگرایی دینی و آزادی عقیده» در شهر «ابوظبی» امارات گفت: اسلام به تعدد و تنوع احترام می‌گذارد و خداوند متعال در همین راستا در آیه 118 سوره هود می‌فرماید: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ» (و اگر پروردگار تو مى‏‌خواست قطعا همه مردم را امت واحدى قرار مى‏‌داد در حالى كه پيوسته در اختلافند).

وی که عضو شورای حکمای مسلمان نیز هست، در ادامه تأکید کرد: گفت‌وگو یک وظیفه دینی و از الزمات روابط انسانی است که زمینه‌ را فراهم می‌کند تا همه طرف‌ها بتوانند دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات مفید و سودمند خود را برای حل مشکلات جهان ارائه دهند.

عبدالله بن بیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: رفتار خوب، تسامح، سخاوت، صداقت، و وفاداری ما باید دیگران را متقاعد و قانع کند، چرا که خوبی به خوبی و سخاوت به سخاوت دعوت می‌کند و قانع کردن دیگران با رفتار خوب مهم‌ترین مسئله انسان‌دوستانه است، بنابراین گفت‌وگو باید عرصه‌ای برای انسجام و همبستگی بیشتر و خنثی‌کردن زمینه‌های نزاع و درگیری باشد.

رئیس انجمن ترویج و تقویت صلح در جوامع مسلمان گفت: خداوند متعال کلیساها و معابد را مقدس برشمرد تا دستان متجاوزگران به آن نرسد و تاریخ ثابت کرده که نبی مکرم اسلام و خلفای پس از ایشان، هیچ کلیسا، معبد یهودیان و حتی آتشکده‌ای را ویران نکردند، به همین دلیل علمایی که از روش و شیوه پیامبر اکرم(ص) پیروی می‌کنند، هنگامی که اماکن عبادی غیرمسلمانان هدف قرار می‌گیرد به شدت در مقابل آن می‌ایستند.

دور چهارم نشست گفت‌وگوی علما و اندیشمندان شورای حکمای مسلمان و جامعه اسقفی کلیسای انگلیکن معروف به گفت‌وگوی میان اندیشمندان و فرهیختگان شرق و غرب، 12 و 13 آبان‌ماه سال جاری در شهر «ابوظبی»، پایتخت امارات برگزار شد.

یادآور می‌شود، دور نخست گفت‌وگوی میان اندیشمندان و فرهیختگان شرق و غرب ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر «فلورانس» ایتالیا و دور دوم این نشست در «پاریس» پایتخت فرانسه و دور سوم آن در شهر «ژنو» سوئیس برگزار شد.

captcha