از ختم روزانه قرآن تا برپایی بزرگترین بیمارستان صحرایی كربلا در موكب احمدبن موسی(ع)
کد خبر: 3547185
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵

از ختم روزانه قرآن تا برپایی بزرگترین بیمارستان صحرایی كربلا در موكب احمدبن موسی(ع)

گروه اجتماعی: موكب احمدبن موسی(ع) به‌همت سپاه فجر فارس در كربلای معلی از تاریخ 18 آبان‌ماه جاری مشغول به فعالیت شده است كه در آن برنامه‌های مختلفی نظیر ختم چندین باره روزانه قرآن توسط زائران حسینی اجرا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، همزمان با آغاز ایام پیاده‌روی زائران اربعین حسینی، موكب احمدبن موسی(ع) به‌همت سپاه فجر فارس از تاریخ 18 آبان‌ماه جاری در كربلای معلی مشغول به فعالیت شده است.
مسعود راستی، معاون اجرایی سپاه فجر فارس روز گذشته، 28 آبان در حاشیه بازدید خبرنگاران این استان از این موكب به تشریحی از فعالیت‌های این موكب پرداخت و گفت: این موكب در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع احداث شده است.
وی با یادآوری این نكته كه این موكب تنها موكب در كشور عراق است كه در آن پذیرش افراد به صورت رایانه‌ای صورت می‌گیرد، افزود: اطلاعات تمامی افراد پذیرش شده در این موكب ثبت و ضبط می‌شود تا بتوان در طول ایام سال با این زائران نیز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی ارتباط برقرار كنیم.
راستی با بیان اینكه تاكنون 50 هزار نفر در این موكب پذیرش شده‌اند، گفت: احتمالاً این رقم تا آخرین روز نیز به 150 هزار نفر نیز برسد ضمن اینكه ظرفیت زمان پذیرش زائران در این موكب به دلیل حجم گسترده متقاضیان اسكان، 48 ساعت است.
معاون اجرایی سپاه فجر فارس، ظرفیت این موكب را روزانه 7 هزار نفر برشمرد و گفت: اما با توجه به حضور گسترده زائران حسینی، ما روزانه قریب 7500 تا 8000 زائر را نیز در این موكب پذیرش داشتیم.
وی ضمن برشمردن امكانات مختلف این موكب، برپایی بزرگترین بیمارستان صحرایی كربلایی معلی را كه در آن 60 پزشك و پرستار به صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات می‌پردازند را از جمله این موارد دانست و گفت: همچنین سوله‌های جداگانه اسكان خواهران و برادران و همچنین بخش‌هایی نظیر غرفه خطاطی بر روی لباس و كوله‌پشتی‌های زائران، برپایی ایستگاه واكس صلواتی و ماساژ درمانی در محل اسكان، لباسشویی زائران كه در آن 20 دستگاه لباسشویی اتومات توسط یكی از خیران شیرازی به زائران خدمات ارائه می‌دهد، از دیگر بخش‌های این موكب است.
راستی اظهار كرد: با توجه به اینكه كمبود آب در كربلا یكی از بزرگ‌ترین مشكلات است، به همین دلیل ما ذخائر 90 هزار لیتر آب را در این موكب در نظر گرفته‌ایم تا زمانی كه آب شهری قطع شد، از این ذخایر آبی بتوانیم استفاده كنیم.
معاون اجرایی سپاه فجر فارس با تصریح اینكه روزانه 50 برنامه فرهنگی نیز در این موكب برای زائران حسینی اجرا می‌شود، گفت: روزانه چندین بار ختم قرآن توسط 7 هزار زائر حسینی در این موكب صورت می‌گیرد همچنین قرائت روزانه زیارت عاشورا، بعد از اقامه نماز جماعت صبح، سخنرانی مذهبی بعد از نماز جماعت ظهر و عصر و مداحی و راه‌اندازی دسته‌جات سینه‌زنی و حركت به سمت حرم امام حسین(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در طول این ایام در موكب احمدبن موسی(ع) است.
وی، برگزاری مسابقه عكس «حماسه اربعین» ویژه اقشار مختلف مردم را از دیگر برنامه‌های فرهنگی این موكب برشمرد و گفت: در پایان این ایام به نیت 14 معصوم، به 14 نفر از برگزیدگان این مسابقه هدایایی اهدا خواهد شد.
راستی در ادامه با یادآوری اینكه ما تلاش كردیم تا تمام نیازمندی‌های زائران را در نظر بگیریم لذا امكانات مختلفی را در نظر گرفتیم، گفت:‌ روزانه قریب 7 هزار پرس غذا در میان زائران در این موكب توزیع می‌شود.
معاون اجرایی سپاه فجر فارس با بیان اینكه این موكب با كمك خیرین مردمی برپا شده است، گفت: البته دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز همكاری خوبی با ما در این زمینه داشته‌اند اما متأسفانه هیچ اداره دیگری از استان فارس برای ما كاری نكرده‌اند.
captcha