برگزاری نشست تخصصی وقف در کردستان
کد خبر: 3549140
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱

برگزاری نشست تخصصی وقف در کردستان

گروه اجتماعی: نشست تخصصی وقف به مناسبت فرا رسیدن دهه وقف با حضور مدیرکل، معاونان و کارکنان اوقاف و امور خیریه استان کردستان امروز، ششم آذرماه در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، ماموستا عبدالرحمان خدایی، امام جمعه سنندج امروز، ششم آذرماه در نشست تخصصی وقف اظهار کرد: قبل از انقلاب موقوفات اوضاع خوبی نداشتند و بیشتر مردمی اداره می‌شدند تا جایی که زمزمه‌هایی نسبت به فروش اراضی وقفی به گوش می‌رسید.

وی افزود: با روی کار آمدن انقلاب اسلامی و فرمان امام راحل(ره) در خصوص بازگشت موقوفات به وقفیت و عمل به وقف، این سنت حسنه احیا شد.

خدایی اعلام کرد: خوشبختانه در شش سال اخیر تحول بزرگی در موقوفات استان اتفاق افتاده و اوقاف فعالانه به امور موقوفات رسیدگی می‌کند که این مهم جای تقدیر دارد.

امام جمعه سنندج با اشاره به اهمیت وقف در فقه شافعی، عنوان کرد: مسلمانان اهل سنت شافعی اهتمام ویژه‌ای به سنت حسنه وقف دارند، زیرا این سنت حسنه همواره مورد تاکید قرآن، پیامبر و بزرگان دین بوده است.

وی ادامه داد: خیرین نه تنها در کمک به مساجد امام جماعت و طلاب دینی بلکه در سایر نیات مورد نیاز جامعه از جمله کمک به بیماران، دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌بضاعت و غیره فعال باشند و قدمی در راه رفع محرومیت‌ها بگذارند.

امام جمعه سنندج با اشاره به لزوم جابجایی در هیأت امنا بیان کرد: در بعضی مساجد شاهد هستیم افرادی سال‌ها هیات امنا هستند و این موضوع با پیگیری اوقاف باید تغییر یابد و هیات امنا به صورت دوره‌ای تغییر کند تا افکار و انرژی جدید به مساجد استان وارد شود و شاهد رشد موقوفات باشیم.

حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان نیز در این نشست گفت: خوشبختانه در سالجاری اقدامات خوبی در زمینه تحول موقوفات استان شکل گرفته و با حمایت و همکاری امامان جمعه زمینه ترویج سنت حسنه وقف در جامعه فراهم خواهد آمد.

وی افزود: کردستان با نیازمندی‌های بسیاری در زمینه‌های اقتصادی مانند اشتغال‌زایی، توسعه صنعتی، اجتماعی مانند کمک به نیازمندان و افراد بی‌سرپرست، علمی مانند کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان و فرهنگی مانند توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی نیازمند وقف‌های جدید است که امیدواریم با حمایت رهبران معنوی جامعه شاهد ایجاد وقف‌های جدید با این نیات مورد نیاز باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت مساجد استان کردستان، گفت: هیات امنا رابط مردم و اوقاف هستند و بر همین اساس در نظر داریم ترکیبی از افراد باتجربه و جوان را در سمت هیات امنای مساجد قرار دهیم.

captcha