آزادی 10 زندانی مالی در ایلام به‌مناسبت 17 ربیع‌الاول
کد خبر: 3554042
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

آزادی 10 زندانی مالی در ایلام به‌مناسبت 17 ربیع‌الاول

گروه اجتماعی: مدیر عامل ستاد دیه استان ایلام، از آزادی 10 زندانی مالی و جرائم غیر عمد زندان‌های استان به‌مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) خبر داد.

علی حسنوند، مدیر عامل ستاد دیه استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام، اظهار کرد: به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) 10 زندانی مالی و جرائم غیر عدم زندان‌های استان با تلاش ستاد دیه ایلام آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشته‌اند.
وی با بیان اینکه از این تعداد زندانی دو نفر زن بوده‌اند، افزود: کل بدهی این افراد محکوم مالی 9 میلیارد و 714 میلیون ریال بوده است.
حسنوند تصریح کرد: از مبلغ مذکور 3 میلیارد و 960 میلیون ریال از طریق ستاد دیه به ‌صورت بلاعوض به زندانیان کمک شده است.
مدیرعامل ستاد دیه استان ایلام با اشاره به اینکه مبلغ 5 میلیارد و 7504 میلیون ریال هم شایان گذشت و وام کم‌بهره اختصاص داده ‌شده است، عنوان کرد: طی امسال  59 نفر زندانی که به دلیل جرائم مالی و غیر عمد آزاد و از حبس رهایی یافته‌اند.
وی با بیان اینکه پرونده 25 زندانی مالی دیگر در استان در دست اقدام است و اعتبار پرونده چهار نفر آنان جذب ‌شده است، اضافه کرد: این زندانیان به دلیل محکومیت‌های مالی از جمله چک، وام، نفقه، مهریه گرفتار بند حبس شده بودند.
در ادامه «مراد بابایی» معاون ستاد دیه استان ایلام گفت: دلیل گرفتاری بسیاری از زندانیان مالی سهل انگاری در دادن چک بی‌محل است و برخی افراد در رودربایستی و تحت دیگر شرایط واهی و غیرمنطقی چک می‌شود نتیجه آن زندانی شدن و مشکلات برای خود و خانواده آن‌هاست.
وی با اشاره به این‌که «طبق ماده 307  چک، طلب سندی است که به‌موجب آن امضاکننده تعهد می‌کند مبلغی در موعد معین و یا هر وقت که حامل یا شخصی که چک را در اختیار دارد، پولش را طلب کند، بپردازد»، بیان کرد: با وجود اهمیت چک در مبادلات امروز، متأسفانه نسبت به کشیدن آن بی‌توجهی‌هایی صورت می‌گیرند که نتیجه آن می‌شود حبس و دیگر مشکلات آن.
وی با بیان این‌که «طبق ماده ۱۰ قانون چک هرکس با علم به بسته بودن حساب بانکی خود مبادرت به صدور چک نماید عمل وی در حکم صدور چک بی‌محل خواهد بود و به حداکثر مجازات مندرج در ماده ۷ محکوم خواهد شد و مجازات تعیین ‌شده غیر قابل تعلیق خواهد بود» افزود: جرائم مذکور در این قانون بدون شکایت دارنده چک قابل‌ تعقیب نیست و د درصورتی‌که دارنده چک تا شش ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مراجعه نکند دیگر حق شکایت کیفری نخواهد داشت.
معاون ستاد دیه ایلام با تأکید بر این‌که به افراد توصیه می‌شود به ‌هیچ‌ وجه ممکن چک‌های سفید امضاء و بدون مبلغ خود را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند، گفت: افراد باید در تضمین افراد حقیقی و حقوقی به نحو شایسته‌ای توجه کنند تا دچار دردسر نشوند و اسناد و مدارک ارزشمند خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و در معاملات خود نیز صحت مستندات و متعاملین را مورد بررسی قرار دهند تا از بروز و شکل‌گیری پرونده‌های حقوقی و کیفری به ‌شدت کاسته شود.
captcha