حادثه پلاسكو زنگ خطری برای دیگر كلان‌شهرهاست/ لزوم پرهیز از انتصاب‌های جناحی
کد خبر: 3566251
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
طالبان:

حادثه پلاسكو زنگ خطری برای دیگر كلان‌شهرهاست/ لزوم پرهیز از انتصاب‌های جناحی

گروه اجتماعی: نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، حادثه پلاسكو را شوكی دانست كه بدنه مدیریت شهری پایتخت را لرزاند و ادامه داد: این حادثه زنگ خطری برای دیگر كلان‌شهرهاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمود رضا طالبان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز شب گذشته، 4 بهمن در نطق پیش از دستور یکصد و نود و هشتمین جلسه علنی این شورا گفت: حادثه اخیر تهران شوکی بود که بدنه مدیریت شهری پایتخت را لرزاند و زنگ خطری برای دیگر کلانشهرها بود.
وی افزود: ساختمان پلاسکو اگر چه امروز نماد ایثار و جان‌فشانی مردانی شده است که بی محابا تن به آتش و دود و آوار زدند تا هموطن و همشهری شان را نجات دهند اما به تصور من فروریختنش، بیش از هر چیز می‌تواند نمادِ در هم شکستگیِ، بی دقتی، بی مسئولیتی و حتی عدم انسجام و اتحاد تمام نهادها و مسئولان و متولیان و حتی مردم باشد.
طالبان اظهار كرد: پلاسکوی 50 ساله می‌توانست با کمی تدبیر و دوراندیشی و کمی پای بندی به بایدها و نبایدهای شهرسازی، به شکلی دیگر و در نقشی مناسب‌تر به حیات خود ادامه دهد حال آن که از این دست ساختمان‌ها در دیگر شهرهای کشور کم نیستند.
وی با بیان اینكه شاید فراتر از اشخاص و افراد حقیقی و حقوقی، بی‌توجهی به تخصص‌گرایی در بدنه مدیریت شهری مهم‌ترین عامل آوار پلاسکو و حوادثی از این قبیل است، گفت: علی‌رغم اینکه تخصص، شاهرگ حیاتی مدیریت شهری به ویژه در کلان‌شهرهاست، امروز انتخاب و انتصاب‌های جناحی و برخوردهای سلیقه‌ای و به دور از ژرف‌اندیشی چنان در بخش‌هایی از ساختار مدیریت شهری رخنه کرده است که بروز این‌گونه حوادث آنقدرها هم غیر قابل انتظار نیست.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: از سوی دیگر تجهیزِ به موقع نهادهای متولیِ جلوگیری از بحران و پیش‌بینی تمهیدات ایمنی شهرها از دیگر ضرورت‌هایی است که به نظر می‌رسد از آن غافل شده‌ایم.
وی گفت: امروز شهرداری‌ها علی‌رغم گستردگی و تعدد وظایفِ خود در اداره شهرها، هزینه‌های هنگفتی را در برخی زمینه‌ها متحمل می‌شوند که اساساً به دور از نقش و جایگاه و رسالت واقعی آن‌هاست، در حالی که با صرف همان هزینه در زمینه ایمن‌سازی شهری، همچنین خرید و تکمیل تجهیزات ضروری ایمنی، می‌توان از وقوع بسیاری حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد.
طالبان با تصریح اینكه اگرچه حادثه هیچ‌گاه خبر نمی کند اما این نباید به معنای فرار از بار مسئولیت‌ها باشد، گفت: در شیراز بناهای قدیمی و نیمه مخروبه‌ای وجود دارد که اگر به دادشان نرسیم، دیر یا زود پلاسکو وار بر سر مردم و کسبه آوار می‌شود. مبادا امروز دست روی دست بگذاریم و فرداروزی پشت دست به دندان بگزیم که دیگر کار از کار گذشته باشد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار كرد: مردم و مسئولان تهران هنوز چشم انتظارِ یافتنِ کفش و کلاه و پیکرِ جان‌فشانانِ آتش‌نشان هستند و این میان کاش به رسم آنچه که عادت همیشه ماست، ماجرا را به تیغ بحث و برداشت‌های سیاسی نسپاریم
وی بر این نكته تأكید كرد كه اگر روزی بیش از هر وقت دیگر نیاز به همدلی و همراهی و همکاری داشته باشیم بی شک همین روزهای سختِ حادثه و بحران است، هر چند نمی‌شود از پیدا کردن مقصر و چه بسا مقصرها و رفع کوتاهی‌ها و عیب و تقص‌ها گذشت اما نه در جریانِ حادثه و در میانِ داغِ خانواده‌هایی که عزیز از دست داده‌اند.
 طالبان با بیان اینكه حادثه پلاسکو واقعه تلخ سایت برمشور شیراز را تداعی کرد، گفت: سست شدن و فروکش کردن زمین در سایت دفن زباله و شهادت چند تن از عزیزانِ آتش‌نشان که البته هرگز کسی آن حادثه و غمدیدگانش را از یاد نخواهد برد، اما باز هم مغزِ سخن اینجاست که اگرچه حادثه خبر نمی‌کند اما در مدیریت شهری، آنچه حیاتی است تدبیر و دوراندیشی پیش از حادثه است نه یافتن تقصیر و چاره اندیشی حین حادثه.
captcha