بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در سبزوار/ از رفع خلأها تا جذب کارآفرین
کد خبر: 3591413
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹

بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در سبزوار/ از رفع خلأها تا جذب کارآفرین

گروه شهرستان‌ها: همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در حالی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد که برخی از مسئولان از عدم توجه کافی به روستا انتقاد داشتند و خواستار توجه ویژه به روستا با تطبیق واقعیت زندگی روستانشینان با حضور در بین آنان بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی، در حالی 30 فروردین در دانشگاه حکیم سبزواری شروع به کار کرد که در ابتدای این همایش ملی، نمایشگاه آثار روستایی که در جنب سالن شریعتی این دانشگاه برگزار شده بود، افتتاح شد. 
برگزاری همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در سبزوار
در این نمایشگاه که برخی از تولیدات روستایی از تولید کیف، داروهای گیاهی، تولید لباس و برخی دیگر از اجناس روستایی به تصویر کشیده بود، به صنعت گردشگری و بوم‌گردی توجه ویژه‌ای شده بود و تبلیغات دهکده توریستی روستای طبس در حال خودنمایی بود.
برگزاری همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در سبزوار
روستاهای تک محصولی بدون توجه به تجارت/بهره‌گیری از توان محافل علمی و نخبگان دانشگاهی
احمد برادران، فرماندار شهرستان سبزوار در این مراسم بیان کرد: متأسفانه تا کنون نتوانسته‌ایم جمعیت روستایی را مدیریت کنیم تا در روستا بمانند و به شهرها مهاجرت نکنند.
وی با اظهار اینکه اکثر روستاها تک محصولی هستند و در تجارت و بازرگانی به روستاها توجه نشده است، گفت: باید به اقتصاد روستاها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها توجه ویژه شود و بتوانیم منابع را به درستی مدیریت کنیم.
برگزاری همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در سبزوار
پس از قرائت پیام علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، وحید قربانی، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استان خراسان رضوی پیام علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی قرائت شد.برگزاری همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در سبزوار
تصمیم برای روستانشینان بدون زندگی در روستا و درک مشکلات روستائیان
قربانی با اشاره به اینکه مهاجرت روستائیان به شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه، حاشیه‌نشینی در شهرها از مشکلات جوامع امروزی است، تصریح کرد: افرادی برای روستانشینان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کنند که تفکراتی از چند دهه قبل، از روستا دارند و با روستا آشنا نیستند.
برگزاری همایش ملی بررسی راهکارهای مدیریت توسعه کارآفرینی روستایی در سبزوار
وی با اظهار اینکه افراد روستاها تحصیل کرده و پیشرفت داشته‌اند، افزود: برخی از این مدیران با تفکرات غلط، تصمیماتی برای روستاها می‌گیرند که با واقعیت منطبق نیست این در حالی است که جذب یک کارآفرین در روستا توسعه روستا را به همراه دارد.
همچنین سعیدرضا جندقیان، معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به مدیریت‌های غلط و مسئولیت‌هایی که با مدارک غیر مرتبط کاری پذیرفته می‌شوند، تأکید کرد: به عنوان نمونه بسیاری از مسئولان لیسانس ادبیات و یا مهندسی عمران دارند و نشسته‌اند برای روستا برنامه‌ریزی می‌کنند در حالی که برنامه‌ریزی مسئله استاتیک و مقاومت مصالح نیست که بخواهند حساب کنند، برنامه‌ریزی قانون و قواعد خاص خودش را دارد.
معاون امور دهیاری‌های کشور افزود: گاهی اوقات با بودجه کمی که به روستاها و دهیاری‌ها پرداخت می‌کنیم، انتظار داریم بسیاری از مشکلات حل شود در حالی که فقط هزینه رفت و آمد دهیاران می‌شود.
جندقیان با ابراز اینکه از سال ۱۳۸۲ تاکنون ۱۰ هزار و سیصد میلیارد تومان به ۳۳ هزار و ۵۰۰ دهیاری‌ کشور کمک مالی شده است، تصریح کرد: برای توسعه روستایی بایدنهاد سازی و تغییر رویکرد انجام شود.
captcha