آموزش‌وپرورش پاشنه آشیل برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد است
کد خبر: 3596037
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷
فتح‌آبادی:

آموزش‌وپرورش پاشنه آشیل برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد است

گروه اجتماعی: مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: آموزش‌وپرورش پاشنه آشیل برنامه‌های پیشگیری از مواد مخدر است، مطالب کتب و برنامه‌های آموزشی درباره مواد مخدر باید بازنگری کلی شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، غلامرضا فتح‌آبادی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که امروز، چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه، در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی، استان دارای نقشه راه است و بر اساس آن، سند جامع کاهش آسیب‌های اجتماعی را دنبال می‌کنیم، علاوه بر این سند؛ دو سند کاهش طلاق و اعتیاد با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است.
وی بیان کرد: طی بررسی‌هایی که نسبت به فعالیت‌های این سندها شده است خوشبختانه توانسته‌ایم تا حدی آسیب‌های اجتماعی استان در بعضی از شاخص‌ها همچون طلاق در حدود 5.3 درصد نسبت به سال 94 ، خودکشی و ... را کاهش دهیم. اگر طبق این نقشه راه عمل کنیم می‌توانیم بر مشکل آسیب اجتماعی فائق شویم، قرار است تمام این شاخص را در قالب برنامه توسعه ششم در سال جدید دنبال کنیم.
فتح‌آبادی تصریح کرد: شاخص کمی در برنامه ششم توسعه و آنچه رهبری در جلسات با مسئولین کشور عنوان کردند، کاهش آسیب اجتماعی در حد 25 درصد است یعنی باید تلاش کنیم در تمام موارد آسیب‌های اجتماعی تا پایان برنامه به این نرخ برسیم. در واقع اگر بخواهیم به نرخ 25 درصد دست یابیم باید سالی 5 درصد در این حوزه کاهش داشته باشیم.
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه در سال 95 اعتبارات خوبی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، از طرف مجلس به حوزه اجتماعی در برنامه توسعه ششم توسعه اختصاص داده شد، گفت: امسال هم حوزه آسیب‌های اجتماعی و کاهش آن مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته که به تدریج اعتبارات آن در اختیار دستگاه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. در سال گذشته حدود 4 میلیارد تومان اعتبار در حوزه آسیب‌های اجتماعی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دادیم که طبق پروتکل و تفاهم نامه‌ باید در راستای اهداف هزینه می‌شد.
وی ادامه داد: امسال در کارگروه اجتماعی استان تصمیم گرفته شد فاز دوم هفته‌های فرهنگی که در سال 83 اجرا می‌شد و بازخوردهای خیلی خوبی هم داشت، اجرا شود، با همکاری دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری در حال برنامه‌ریزی هستیم و از هفته آینده قرار است جمع‌بندی و نهایی شود. اجرای هفته‌های فرهنگی با رویکردهای جدید نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد دارد.
فتح‌آبادی عنوان کرد: امسال نقش شهرداری‌ها و مدیریت شهری در حوزه اجتماعی پر رنگ‌تر می‌شود زیرا 45.6 درصد مأموریت‌های کل شورای اسلامی شهر و مدیرت شهری در حوزه اجتماعی و فرهنگی است اما کمتر کسی در شورای شهر و شهرداری‌ها در کل کشور و استان به این موضوع توجه می‌کند.
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در ادامه گفت: امسال پروتکل‌های کاری مشترک با شهرداری تبیین می‌کنیم که به زودی ابلاغ خواهیم کرد و مأموریت مدیریت شهری را در حوزه اجتماعی به سرعت و به شدت تمام پر رنگ خواهیم دید.
وی تاکید کرد: آموزش‌وپرورش پاشنه آشیل برنامه‌های پیشگیری از مواد مخدر است و با توجه به حجم برنامه‌ها و تعدد دانشجویان، دانش‌آموزان و معلمان باید به این حوزه توجه کنیم و مطالب کتب و برنامه‌های آموزشی درباره مواد مخدر بازنگری کلی شوند.
فتح‌آبادی با مثبت قلمداد کردن نمایشگاه دائمی مواد مخدر ویژه دانش‌آموزان و اولیا  در شهر اراک گفت: تاکنون 4000 دانش‌آموز از کارگاه‌های آموزشی این نمایشگاه بهره‌مند شده‌اند که در جلسه‌ای که با آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های اجرایی داشتیم قرار شد چنین نمایشگاهی در شهرستان‌های ساوه، شازند، دلیجان و محلات راه‌اندازی شود و در کنار آن پوشش برنامه‌ها را در سطح استان گسترش دهیم.
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریج کرد: آموزش‌وپرورش استان نظرسنجی و بازخورد از برنامه‌های آموزشی در حوزه اعتیاد و مبازه با مواد مخدر داشته باشد تا بتوانیم نتیجه‌گیری درست داشته باشیم.
وی با باین اینکه باید برای افراد آموزش دیده در کارگاه‌ها مدرک صادر شود گفت: دفاتر امور اجتماعی و فرهنگی استان به دنبال طراحی نماد برای اهدا به افراد آموزش دیده هستند، این کار باعث ایجاد پیمان می‌شود دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از این طرح استقبال خوبی انجام داده است.
فتح‌آبادی گفت: در بحث اقدام پژوهی معلمان در حوزه مبارزه با مواد مخدرآموزش‌وپرورش استان اقدامات مؤثری انجام داده است که باید نسبت به گذشته مربیان و معلمان را به سمت پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی سوق داد.
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه در بحث برنامه پیشگیری، آموزش‌وپرورش روی سه محور فعالیت انجام می‌دهد، گفت: این سه محور شامل پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان، والدین و معلمان است. برنامه بعدی نهضت فراگیر پیشگری یا اشتغال‌سازی مبارزه با مواد مخدر در مدارس است که به عنوان اقدام اساسی در بحث آموزش‌وپرورش دنبال می‌شود و سومین محور برنامه مراقبت اجتماعی است که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه عنوان کرد: در مجموع همه این برنامه‌ها که ستاد مورد ارزیابی قرار داده است نشان می‌دهد 15 درصد از مجموع دانش‌آموزان تحت پوشش این برنامه هستند در صورتی که سیاست‌های ستاد این است درصد پوشش دانش‌آموزان به بین 40 الی 50 درصد برسد و بعضاً به 70 درصد، که این موضوع در بحث توانمند سازی دانش‌آموزان هم دنبال می‌شود و قرار شد در کلیه مدارش کشور از جمله استان مرکزی 70 درصد از دانش‌آموزان را تحت برنامه‌های پیشگیرانه قرار دهیم.
فتح‌آبادی عنوان کرد: بهزیستی مدیریت مبارزه با مواد مخدر را با هدف شناسایی والدین معتاد و تحت پوشش قرار دادن آنان انجام می‌هد، در استان قم این طرح  به صورت پایلوت اجرا می‌شود و از طرفی هم این سازمان به دنبال این بوده که مدرسه دوست‌دار زندگی ایجاد کند و بهزیستی استان نیز باید این طرح‌ها را دنبال کند.
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در پایان بیان کرد: ایجاد مددکاری اجتماعی در مدارس یکی از سیاست‌هایی وزارت آموزش‌وپرورش است، هدف از این برنامه مداخله و غربال‌گری دانش‌آموزان است، این مساله می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و از طرفی هم باید نقشه خطرپذیری مدارس را بر اساس پروتکل‌هایی که آموزش‌وپرورش اعلام کرده داشته باشیم که این نقشه خطر می‌تواند در کنترل و پیشگری نقش بسیار مؤثری داشته باشد.
captcha