تسهیل رفاه و عدالت اجتماعی بین شمال و جنوب شهر
کد خبر: 3640890
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد:

تسهیل رفاه و عدالت اجتماعی بین شمال و جنوب شهر

گروه جامعه: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تاکید بر اینکه شهر طراز اسلامی باید دارای شعائر فرهنگی، محیط‌های مفرح، ارتباطات سهل و آسان، ترابری سریع و مسائلی باشد که رفاه شهر را افزایش دهد، گفت: به هر میزان بتوانیم زندگی را با آرمان‌های بیان شده تطبیق و با توقعات مردم تنظیم و بحث رفاه و عدالت شهری را بین جنوب و شمال تسهیل کنیم به شهر طراز اسلامی نزدیک‌تر خواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به سوالی مبنی بر بایسته‌های تحقق شهر طراز اسلامی و نحوه مدیریت شهری اسلامی برای رسیدن به اهداف اسلامی در جامعه امروزی، گفت: به طور طبیعی سبک زندگی مردم در تعامل‌های مختلف و متفاوتی شکل می‌گیرد که یکی از این تعامل‌ها رابطه بین مردم با مسئولین و مدیریت اجرایی شهر است.

وی افزود: مسائل برگرفته از این تعامل‌ها را می‌توان در مبلمان شهری، نمادهای شهری و تظاهرات فرهنگی مشاهده کرد؛ لذا در این جریان یکی از تظاهرات فرهنگی ما بحث شعائر محرم، صفر و برگزاری هیئت‌های عزاداری و دسته‌های عزا در این ایام است. شهر طراز ما یک جورچین و پازلی دارد که یکی از اجزای آن پازل همین کارهای فرهنگی در ایام محرم و صفر است.

خاموشی تصریح کرد: تداوم فرهنگ این ایام نباید منوط به دو ماه محرم و صفر باشد و باید در طول سال ادامه پیدا کند، البته در کنار کارهای فرهنگی این ایام فعالیت‌های فرهنگی دیگری هم وجود دارد، لذا شهر باید دارای محیط‌های مفرح، ارتباطات سهل و آسان و ترابری سریع و مسائلی از این دست باشد که رفاه شهر را افزایش دهد.

خاموشی در ادامه گفت: پاسخ کلی سوال مطرح شده را عقل جمعی باید بدهد، اما به‌نظر می‌رسد به هر میزان ما بتوانیم زندگی را با آرمان‌های بیان شده تطبیق دهیم و با توقعات مردم تنظیم کنیم و بحث و رفاه و عدالت شهری را بین جنوب و شمال تسهیل کنیم این کارها کمک خواهد کرد که شهر طراز اسلامی و مدیریت شهری اسلامی محقق شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارزیابی وضعیت فعلی در خصوص محقق شدن شهر طراز اسلامی هم گفت: نمره‌ دادن سخت است اما پیشرفت در این حوزه چشمگیر بوده است. این پیشرفت در حال تحقق است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص جایگاه هم‌افزایی نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی برای تحقق این موضوع گفت: در این جریان هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادها برای تحقق مدیریت شهری طراز اسلامی باعث خواهد شد تمامی این معیارها به سرعت محقق شود و  این مسیر بهترین چیزی است که می‌توانند برای رسیدن این موضوع موثر باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی تاکید کرد: توجه به نیازهای مذهبی و دینی مردم نیز از دیگر معیارهای تحقق شهر اسلامی و حقوق شهروندی شهروندان است که مدیریت شهری باید آن را دنبال کند و امیدواریم شهردار جدید تهران نیز آن را ادامه دهد.
captcha