عدم توجه به معماری ایرانی و اسلامی؛ حلقه مفقوده مدیریت شهری
کد خبر: 3672117
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

عدم توجه به معماری ایرانی و اسلامی؛ حلقه مفقوده مدیریت شهری

گروه شهرستان‌ها: مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی عدم توجه به سیما و منظر شهری به خصوص معماری ایرانی و اسلامی را حلقه مفقوده مدیریت شهری دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدمجتبی علوی مقدم، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی، شب گذشته،21 آذرماه، در جلسه شورای اداری خلیل‌آباد که در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد، با اظهار تأسف از اینکه نماها و نمادهای غربی در ساختمان‌ها و تأسیسات ساختمانی به شدت نفوذ پیدا کرده است، عنوان کرد: برای رفع این مشکلات مدیریت شهری و نظام مهندسی باید تلاش کنند.

وی عدم توجه به سیما و منظر شهری و معماری ایرانی و اسلامی را حلقه مفقوده مدیریت شهری دانست و بیان کرد: در برخی شهرها که شاخصه‌های اسلامی دارند و باید به معماری ایرانی و اسلامی توجه کنند شاهد مظاهرغربی در ساختمان‌هایشان هستیم.

علوی مقدم با بیان اینکه توجه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به میراث فرهنگی و معماری سنتی خودشان است، اظهار کرد: متأسفانه ما با بی‌توجهی نه تنها در راستای ارتقاء میراث فرهنگی گام برنمی‌داریم بلکه به سمت تخریب آنها حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه بر داشتن روحیه جهادی و تلاش مضاعف در بین مسئولان تأکید کرد و گفت: یکی از افتخارات بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که با سپری شدن چهار دوره از شوراها و ورود به دوره پنجم، کار مردم به خودشان سپرده شده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی همچنین ارتباط مؤثر و استفاده از نقطه نظرات مردم را راهگشای مسئولان دانست و افزود: مردم در دوران انقلاب، جنگ، سازندگی، بحران‌های شدید و تنگناهای مالی و اقتصادی حمایت و پشتیبانی خوبی از حاکمیت داشته‌اند.

وی در ادامه وفاداری به نظام و حاکمیت، پشتیبانی از ولایت فقیه، رعایت قوانین و مقررات و توزیع عادلانه امکانات را از جمله توقعات مردم از مسئولان دانست و بیان کرد: مسئولان به خصوص مدیریت شهری باید برای ارتقاء فرهنگ ایثار و شهادت تلاش جدی داشته باشند.

علوی مقدم توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی را جز وظایف اصلی مدیریت شهری دانست و افزود: اگر فضای شهردارای فرهنگ ایثار و شهادت نباشد و مظاهر دین و معنوی در نقاط مختلف شهر ظهور و بروز پیدا نکند آن شهر اسلامی نخواهد بود.

وی با تأکید براینکه باید تمامی برنامه‌های مدیریت شهری و کارهای اجرایی شهرداران پیوست فرهنگی متناسب آن برنامه پیش‌بینی شود، بیان کرد: تمامی پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی مشخصی داشته باشند.

علوی مقدم با اشاره به اینکه شورا و مدیریت شهری باید تمامی تلاش خود را با هماهنگی ادارات و سازمان‌های در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی به کار برد، گفت: هر کجا که دین، فرهنگ و معنویت ورود کند مفاسد فرار خواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی با تأکید بر محور قرار دادن مساجد، ادامه داد: اگر امروزه برخی آسیب‌ها را در مجموعه شهرداری‌ها می‌بینیم به خاطرغفلت از محوریت مساجد است.

وی یکی ازموفقیت‌های نظام را در سال‌های اول انقلاب در این دانست که مساجد محوراساسی و محل تصمیم‌گیری و پاسخگویی و رفع مشکلات مردم بودند و با اظهار تأسف از اینکه امروزه مساجد مورد غفلت قرار گرفته‌اند، بیان کرد: مدیریت شهری باید جلسات خود را با حضور مردم در مساجد برگزار کند.

captcha