آزمون مشترک حفظ و مفاهیم فصلی جدید در فعالیت‌های قرآنی کشور
کد خبر: 3688937
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
خدمتکار مطرح کرد:

آزمون مشترک حفظ و مفاهیم فصلی جدید در فعالیت‌های قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری آزمون مشترک حفظ و مفاهیم قرآن کریم با سازمان اوقاف، گفت: برگزاری آزمون مشترک حفظ و مفاهیم فصلی جدید در فعالیت‌های قرآنی کشور است.

مرتضی خدمتکار، دبیر ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم و مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، با اشاره به برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم به‌صورت مشترک با سازمان اوقاف، گفت: امروز در فضای فعالیت‌های قرآنی کشور دستگاه‌های مختلفی در حوزه فرهنگ، قرآن و دین به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند و یا چه به‌عنوان سیاست‌گذار نقش حاکمیتی دارند و یا چه به‌عنوان مجری و عامل در میدان عمل که این خود آسیب‌ها و فوایدی دارد.
وی افزود: قرآن کتاب مشترک همه مسلمانان است و محور وحدت بین مذاهب مختلف اسلامی است که در این راستا و از مجرای عمل به قرآن و پیاده‌سازی و تحقق آموزه‌های قرآنی در جامعه اتفاقات مبارکی رخ می‌دهد که حل مشکلات و آسیب‌ها از جمله آن است.
خدمتکار با تأکید بر اینکه هرچه بیشتر به قرآن توجه شود و فعالیت در این زمینه بیشتر انجام شود بازهم کم است، گفت: در واقع عمل و فعالیت‌ در حیطه قرآنی مختص یک دستگاه نیست و این اتفاق مبارکی است. حوزه‌های عملی ما سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور و مجموعه‌های مختلف دیگر همه کار قرآنی انجام می‌دهند و این نشانگر اهمیت فعالیت‌های قرآنی و توسعه و ترویج آموزه‌های قرآنی است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
اشاره به لزوم اجرای مشترک آزمون حفظ و مفاهیم قرآن‌کریم
مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه با اشاره به آسیب‌های هم‌پوشانی فعالیت نهادهای فرهنگی و دینی، افزود: امروز یکی از نمونه‌های امر یاد شده این است که ما با آن مواجه بودیم، در سال‌های گذشته آزمون حفظ و مفاهیم قرآن را وزارت ارشاد در آبان‌ماه برگزار می‌کرد و چندماه پس از این آزمون سازمان اوقاف و امور خیریه نیز آزمونی مشابه برگزار می‌کرد که تقریبا بیش از 60 درصد مخاطبان هر دو آزمون یکسان بود و این آسیبی در حوزه برگزاری این آزمون بحساب می‌آمد.
خدمتکار تصریح کرد: ما باتوجه به محدودیت‌هایی که از حیث مالی در حیطه فرهنگی و محدودیت در حیطه فرهنگی و نیروی انسانی و کمبودهایی که در بخش منابع داریم باید این منابع را مدیریت کرده و به نحو احسن بهترین بهره‌برداری را از آن داشته باشیم و براساس گفت‌وگوهای اولیه مدیران وزارت ارشاد و سازمان اوقاف و امور خیریه از یکسال قبل تصمیم بر این شد که ما باید در نقطه‌ای هم‌افزایی و تعامل و همدلی که نیاز جدی امروز فعالیت‌های قرآنی است را آغاز کنیم و آزمون حفظ و مفاهیم نقطه تعامل مشترک بود.
وی با بیان اینکه این آزمون اولین تجربه همکاری مشترک دو نهاد است، گفت: امیدواریم بتوانیم این الگو را به سایر فعالیت‌های دو دستگاه پیوند دهیم و آن را به سایر سازمان‌ها و نهادهای دیگر معرفی کنیم.
مدیر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این تجربه‌ای است که دو نهاد فرهنگی، دینی و قرآنی درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا شاهد انجام رویداد قرآنی و ملی بزرگی در 10 اسفند باشیم که نتیجه تعامل است.
دبیر ستاد اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم اظهار کرد: روشن است زمانی اسباب همدلی بیشتر نیروهای قرآنی فراهم شود خروجی تفاوت بیشتری خواهد داشت به‌عنوان مثال سال گذشته 65 تا 70 هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم شرکت‌کننده داشتیم که این تعداد برای آزمون سال‌جاری 241 هزار نفر بود.
وی گفت: هم‌افزایی و همدلی در مسیر انجام فعالیت‌های قرآنی می‌تواند اتفاقات بزرگی را درپی داشته باشد و برگزاری آزمون مشترک حفظ و مفاهیم قرآن گام اول برای اتفاقات بعدی در بخش‌های متفاوت از جمله برگزاری جشنواره‌های قرآنی است.
خدمتکار در پایان تصریح کرد: این روند طلیعه و نویدبخش فصل جدیدی در فعالیت‌های قرآنی کشور است.

captcha