معلمانی که تخصص ندارند و دانش‌آموزانی که نمره بالا می‌خواهند
کد خبر: 3691006
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
نگاهی به آموزش قرآن در مدارس؛

معلمانی که تخصص ندارند و دانش‌آموزانی که نمره بالا می‌خواهند

گروه شهرستان‌ها- بها ندادن سیستم آموزش و پرورش به یادگیری صحیح قرائت قرآن‌آموزان از یک طرف و ضعف سیستم آموزشی در به‌ کارگیری معلمان متخصص علوم قرآنی از طرفی دیگر باعث شده است نمرات درس قرآن گاهی اوقات به صورت ناصحیح و به قول معروف دیمی داده شود در حالی که برخی از دانش‌آموزان حتی نمی‌توانند کلمات ساده قرآنی را تلفظ کنند ولی از معلمان انتظار درج نمره عالی را در کارنامه دارند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یکی از ضعف‌هایی که در آموزش و پرورش ایران وجود دارد، این است که بعد از 11 سال تحصیل در سیستم آموزشی کشور وقتی بسیاری از دانش‌آموزان پای به دانشگاه می‌گذارند، در قرائت قرآن ضعیف هستند.

شروع خوب، پایان زود هنگام
حسن برزویی، معلم قرآن آموزش و پرورش سبزوار در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: چند سال پیش حرکت خیلی خوبی در زمینه قرآن شروع شد و برای بهتر شدن آموزش قرآن در مدارس، نیروهای تخصصی قرآنی مورد استفاده قرار گرفتند.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌شود معلمان هم دروس دیگر را در مدرسه تدریس کنند و در کنارش به قرآن نیز توجه داشته باشند، افزود: آموزش قرآن همانند دروس تخصصی دیگر نیاز به یک مربی متخصص دارد.

معلمانی که تخصص ندارند و دانش‌آموزانی که نمره بالا می‌خواهند
این معلم قرآن با اشاره به توجه نکردن برخی معلمان غیر تخصصی در مدارس به تدریس قرآن، عنوان کرد: وقتی معلمی خودش سر کلاس به آموزش قرآن بی‌توجه است، چطور باید انتظار داشته باشیم که دانش‌آموزان زیر دست این معلم، قرآن را یاد بگیرند.
محمد برزویی، یکی دیگر از معلمان قرآنی آموزش و پرورش سبزوار که این روزها مدیریت دارالقرآن عترت سبزوار را بر عهده دارد به خبرنگار ایکنا گفت: زمانی که ما 13 نفر از متخصصان قرآنی وارد آموزش و پرورش شدیم خیلی زود آثار حضور این این افراد در آموزش و پرورش دیده شد.
وی با اشاره به زیاد شدن علاقه دانش‌آموزان به یادگیری قرآن و انس بیشتر با قرآن، ابراز کرد: آموزش خشک قرآن به دانش‌آموزان آنان را به سوی خودش جذب نمی‌کند و این تخصص افراد قرآنی است که با شیوه‌های مختلفی افراد را به سوی قرآن جذب و به سمت جلسات قرآنی داخل شهر هدایت می‌کند.

نبود مربیان متخصص قرآنی
مربی پرورش سابق مدرسه بیهقی سبزوار با تأکید بر اینکه مشکل مدارس ما مربیان هستند که نیاز به آموزش تخصصی دارند، تصریح کرد: تا این مربیان، آموزش لازم را ندیده و برای تدریس تخصص لازم را نداشته باشند و ارتباط لازم را با دانش‌آموزان برقرار نکنند، نمی‌توانند قرآن را به درستی به دانش‌آموزان آموزش بدهند.
مدیر دارالقرآن عترت سبزوار با بیان اینکه برخی از معلمان قرآن بدون کسب تخصص لازم، مشغول تدریس آموزش قرآن در مدارس هستند، عنوان کرد: وقتی برای برخی از مسئولان صحبت از آموزش و برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت می‌شود از نبود بودجه شکایت دارند.
علی اصغر کیقبادی از معلمان بازنشسته آموزش و پرورش سبزوار نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: در گذشته بسیاری از دانش‌آموزان با یادگیری ترجمه لغات قرآن، مفاهیم و کسب حداقل نمره، نیازی به یادگیری قرائت قرآن در خود احساس نمی‌کردند.
وی که در مقاطعی در مسابقات قرآن حائز رتبه استانی شده است، گفت: از طرفی به دلیل اینکه بسیاری از معلمان قرآنی از رشته‌های مختلفی مانند ریاضی، تجربی، علوم اجتماعی، هنر و... بودند، به قرائت قرآن مسلط نبودند در نتیجه به قرائت قرآن کمتر بها داده شد.

معلمانی که تخصص ندارند و دانش‌آموزانی که نمره بالا می‌خواهند

ضعف معلمان قرآنی در تدریس

معلم سابق آموزش و پرورش خراسان رضوی با ابراز اینکه من شخصا شاهد بودم که برخی از فرهنگیان در قرائت قرآن مشکل داشتند ولی معلم قرآن شده بودند، عنوان کرد: در جلسه‌ای قرآنی با حضور فرهنگیان شهرهای مختلفی جمع شده بودیم که یکی از معلمان قرآنی مدارس بیان کرد: «من خواندن قرآن یاد ندارم و در قرائت مشکلات زیادی دارم».

 

بها ندادن بسیاری از معلمان قرآنی مدارس به یادگیری صحیح قرآن توسط خودشان و عدم تسلط در قرائت و نداشتن مدرک تخصصی مربوطه باعث شده است تا برخی از معلمان با ترویج فارسی‌خوانی در مدارس از قرائت قاریان قرآن مسلط در قرائت ایراد بگیرند.
وجود مشکلات ذکر شده و عدم بها دادن سیستم آموزش و پرورش به یادگیری صحیح قرائت قرآن‌آموزان از یک طرف و ضعف سیستم آموزشی در به‌ کارگیری معلمان متخصص علوم قرآنی از طرفی دیگر باعث شده است نمرات درس قرآن گاهی اوقات به صورت ناصحیح و به قول معروف دیمی داده شود در حالی که برخی از دانش‌آموزان حتی تلفظ ساده کلمات قرآنی را یاد ندارند ولی از معلمان انتظار درج نمره عالی را در کارنامه دارند.
محسن رشید، معلم قرآن آموزش و پرورش سبزوار در همین رابطه در گفت‌وگو با ایکنا با اظهار اینکه دانش‌آموزان در یادگیری و حفظ لغات قرآنی تسلط دارند ولی در قرائت قرآن اکثرا ضعیف هستند، به خبرنگار ایکنا گفت: رویه اشتباه سیستم آموزشی باعث شده است تا دانش‌آموزان بعد از 11 سال تحصیل و گذراندن دوره‌های آموزش قرآن در مدارس در روخوانی قرآن مشکل داشته باشند.

رتبه اول مسابقات قرآن دانشگاه آزاد در سال‌های 85 تا 87 با گلایه از سنگین بودن مطالب کتاب‌های دینی درسی، گفت: این مشکل هر ساله با حضور معلمان غیر تخصصی و معلمانی که خودشان به قرائت قرآن تسلط ندارند، در آموزش و پرورش تکرار می‌شود در نتیجه خروجی آن، دانش‌آموزانی است که در قرائت قرآن ضعیف هستند.

توقع نمره بالا در قرآن بدون تلفظ صحیح
این معلم قرآنی که سابقه ۲۳ ساله در آموزش قرآن را دارد، با بیان اینکه معلم درس فارسی، عربی و ریاضی نمی‌تواند قرآن آموزش بدهد و باید خودش در آموزش قرآن تسلط داشته باشد، افزود: اکثر دانش‌آموزان دوست دارند در حالی که در قرآن‌خوانی ضعیف هستند، نمره 18 به بالا را به آن‌ها بدهیم.

معلمانی که تخصص ندارند و دانش‌آموزانی که نمره بالا می‌خواهند

وی با بیان اینکه به آموزش قرائت قرآن در مدارس خیلی اهمیت داده نمی‌شود، اظهار کرد: توجه به مفاهیم قرآنی خوب است ولی نه در این حد که 10 نمره را اختصاص بدهند ولی دانش‌آموز همچنان در روخوانی قرآن دارای مشکل باشد.
رشید با تاکید بر اینکه در مدارس به قرآن به‌عنوان درسی خشک نگاه می‌شود، بیان کرد: با تغییر نوع آموزش‌ها و تربیت معلمان متخصص قرآنی در مدارس می‌توان با بهره‌گیری از سبک اساتید قرآنی، نوجوانان و جوانان را به سمت قرآن جذب کرد و لوح‌های فشرده‌ای که هر ساله در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود، بخشی از آن مربوط به همین اساتید قرآنی و به صورت جذاب و هنری تولید شود.

علی اکبر ملکی

captcha