تمسک به قرآن؛ تجلی آموزه‌های وحی در رفتار/ وقف مشارکتی برای توسعه امور قرآنی دانش‌آموزان با جدیت دنبال می‌شود
کد خبر: 3732752
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
در آیین افتتاحیه مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی مطرح شد:

تمسک به قرآن؛ تجلی آموزه‌های وحی در رفتار/ وقف مشارکتی برای توسعه امور قرآنی دانش‌آموزان با جدیت دنبال می‌شود

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف در آیین افتتاحیه سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در بخش دانش‌آموزان پسر، گفت: امسال وقف مشارکتی با جدیت بیشتری برای توسعه امور قرآنی دانش‌آموزان دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در بخش دانش‌آموزان پسر، عصر امروز، اول مردادماه با حضور مسئولان قرآنی کشور و مدیران آموزش و پرورش در سالن پوریای ولی واقع در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.
این مراسم که با اجرای سیدوحید مرتضوی، مجری شبکه قرآن و معارف سیما برگزار می‌شد، با تلاوت آیاتی از قرآن محمدرضا حاتمی، قاری خوش‌خوان دانش‌آموز کشورمان آغاز شد، سپس سرود جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به دلیل نزدیکی با ایام ولادت ایشان به سمع و نظر حاضران رسید.
در ادامه نیز عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به تشریح برنامه‌های این دوره پرداخت و ضمن خوشامدگویی اظهار کرد: امروز نعمت تشکیل بزرگ این محفل قرآنی، نعمت بزرگی است که خداوند به واسطه دیگر نعمت‌هایش چون شیعه بودن  به ما داده است و از این بابت سپاسگزار خداوند هستیم.
وی ادامه داد: خداوند بزرگ به ما لطف کرده و موهبت عظیم قرآن را عطا کرده است. چنانکه در ابتدای سوره مبارکه الرحمن مشاهده می‌کنیم، خداوند دلیل رحمانیتش را ابتدا نعمت قرآن بیان می‌کند و بعد خلقت انسان. ما هر چه برای نعمت این چراغ هدایت، خدا را شکر کنیم، شاید نتوانیم شکر این نعمت را به طور کامل بجا بیاوریم.
باقری با اشاره به دریای ژرف قرآن کریم، اظهار کرد: افراد به وسعت توانایی‌شان از آیات نورانی قرآن دریافت می‌کنند، برخی به قرائت و بعضی نیز به حفظ قرآن ورود پیدا می‌کنند و برخی غواصی بهتر می‌دانند و به ژرفای بهتری از قرآن می‌رسند و از نعمت تبیین و تفسیر قرآن برخوردار می‌شوند و دست پر از دریای قرآن بیرون می‌آیند.
وی با اشاره به پیدا کردن چشم بیناتر در جهان ملکوت و درک بهتر، ادامه داد: این حس به مانند هنگامی است که تک تک ما در رحم مادرمان بودیم. اگر فردی به ما می‌گفت، دنیای دیگری هست، درکی نداشتیم و فقط آن دنیای کوچک درون شکم مادر را می‌فهمیدیم. امروز هم که در دنیای مادی محبوس هستیم، چیزی بیشتر از آن را درک نمی‌کنیم اما زمانی که درک ما از جهان ملکوت بیشتر می‌شود، حقایق دنیای مادی را درک خواهیم کرد.
تمسک به قرآن یعنی تجلی آموزه‌های کلام وحی در رفتار/ وقف مشارکتی با جدیت برای توسعه امور قرآنی دانش‌آموزان دنبال می‌شودباقری عنوان کرد: قرآن نازل شده توسط خالق ما است و به همان وسعت، پیچیدگی و لایه‌های زیادی دارد و افرادی می‌توانند آنها را به ما برسانند و درک بهتری به ما بدهند که بی‌واسطه‌تر با خداوند ارتباط داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: اگر ما می‌خواهیم به معنای بیشتر قرآن دست پیدا کنیم، باید به سراغ پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برویم و از آنها بهره بگیریم. به عبارت دیگر اگر ما بخواهیم در این دریای عظیم و وسیع غواصی کنیم، دست خودمان کوتاه است و طبق فرمایش امام باقر(ع) باید برای درک بهتر قرآن، به سراغ معصومین(ع) و در صدر آنها پیامبر اکرم(ص) برویم.
وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان، آیات قرآن را با آیه و حدیث تفسیر می‌کند، افزود: ما باید با توسل و بهره گرفتن از آموزه‌های پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) به دریای ژرف الهی نعمت بزرگ قرآن دست پیدا کنیم و از آن بهره ببریم.
در ادامه این مراسم، کلیپی در خصوص حضور و پذیرش دانش‌آموزان و همچنین نحوه رقابت‌ها در بخش آوایی این دوره از مسابقات به سمع و نظر حاضران رسید. در ادامه، عليرضا کاظمي، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: خدا را شاکرم که در آستانه میلاد امام رئوف و مهربانی، میزبان بهترین دانش‌آموزان سراسر کشور در حوزه فعالیت‌های قرآنی هستیم. به همه شما دانش‌آموزان تبریک می‌گویم که برندگان واقعی این عرصه شما عزیزان هستید. از دو منظر به شما تبریک می‌گویم؛ یکی موفقیت در عرصه‌ای مهم و دیگری اینکه خداوند منان به شما این لطف و عنایت را داشته است که در مسیر قرآن قرار گرفته‌اید.
وی ضمن تشکر از میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران برای این دوره از مسابقات، ادامه داد: این همکاران با تلاش شبانه‌روزی این فضا را برای اجرای به نحو احسن و مطلوب فراهم کردند و از تلاش‌های ارزنده دیگر دوستان نیز تشکر و قدردارنی دارم که با وجود حجم انبوه از فعالیت‌ها اما موجبات افتخار و سربلندی نظام آموزش و پرورش را فراهم کرده‌اند.
تمسک به قرآن یعنی تجلی آموزه‌های کلام وحی در رفتار/ وقف مشارکتی با جدیت برای توسعه امور قرآنی دانش‌آموزان دنبال می‌شودمعاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آیه «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ»، تصریح کرد: شرط استفاده از این اقیانوس بی‌کران، تدبر در قرآن است. آنچه که قرآن از ما انتظار دارد، قرائت صرف و حفظ صرف قرآن نیست، بلکه باید آموزه‌های قرآنی در زندگی و افکار ما و اندیشه‌های ما متبلور شود و خلاصه کلام اینکه خداوند تمسک به قرآن را از ما می‌خواهد و تمسک به قرآن یعنی متجلی شدن آموزه‌های قرآنی در رفتار ما.
وی در پایان گفت: ا‌‌ن‌شاءالله خداوند به ما توفیق دهد که با قرآن مأنوس باشیم و با قرآن زندگی کنیم و آموزه‌های آن در زندگی ما متجلی شده و هدایت یابیم.
در ادامه، حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: تشکر از خادمان قرآن در وزارت آموزش و پرورش که این مسابقات بی‌نظیر و با شکوه را برگزار می‌کنند.
وی با اشاره به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) بیان کرد: چند نقطه در زمین برای آسمان نورافشانی می‌کند؛ یکی از این نقاط این جمع هزار نفری حافظان و حاملان و قاریان هستند که امروز شاهد گردهمایی آنها در این مسابقات هستیم. همان طور که حضرت رسول اکرم(ص) فرموند «اَشرافُ اُمَّتی حَمَلَةُ‌القرآن» که بنا بر نص آیات و احادیث، برکات و خیرات به واسطه این‌گونه جمع‌های قرآنی به ما می‌رسد و بسیاری از بلایا به واسطه قرآنیان از ما دور می‌شود. این نص روایات و اعتقاد ما است و ان‌شاءالله خدا شما را همیشه در پناه قرآن نگه‌دارد.
حسینی بیان کرد: سه سالی است که مسابقات مقطع شکوفه‌های دانش‌آموزی طی تعامل آموزش و پرورش و سازمان اوقاف به صورت مشترک برگزار می‌شود، اما این تنها مشارکت نبوده است، از سال گذشته نیز وقف مشارکتی قرآنی از مشهد مقدس آغاز شد و امسال نیز این وقف مشارکتی با جدیت بیشتری برای توسعه امور قرآنی دانش‌آموزان دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: اتفاق خوب دیگر که طی مشارکت وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم، رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما و ... برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، کارویژه حفظ قرآن، جزء سی‌ام قرآن را در دستور کار قرار دادند و همگام با برنامه 1452، حفظ جزء سی‌ام را در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان در دستور کار قرار داده‌اند. این طرح در ایام تابستان از سوره ناس تا زلزال انجام می‌شود و سایر سوره‌ها به فواصل دو فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود.
حسینی با اشاره به هدایای این طرح به حدود پنج هزار نفر عنوان کرد: امیدوارم این جمع هزار نفری امروز، جزء افرادی باشند که جوایز را دریافت می‌کنند.
بنا بر گزارش ایکنا، سپس دانش‌آموزانی از چند استان ضمن معرفی خود به بیان حس و حال حضورشان در این دوره از مسابقات پرداختند. محمدحسین ابراهیمیان از اصفهان، سیدمبین موسوی از ارومیه، صالح نیک روان، ابوالفضل میرنژاد از خراسان رضوی، علیرضا تقوی‌نژاد از کهگیلویه و بویراحمد از جمله این دانش‌آموزان بودند.
یادآور می‌شود، رقابت سی و ششمین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در بخش پسران طی دو روز دوم و سوم مردادماه در دو نوبت صبح و عصر در سالن‌های مجزای اردوگای شهید باهنر تهران برگزار می‌شود و آیین اختتامیه آن نیز پنج‌شنبه، سوم مردادماه برپا خواهد شد.
انتهای پیام

captcha