رقابت علمی کنز به دنبال حل مشکلات جوامع ­اسلامی در پنج حوزه کلان
کد خبر: 3738598
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸

رقابت علمی کنز به دنبال حل مشکلات جوامع ­اسلامی در پنج حوزه کلان

گروه جامعه ــ یکی از اصلی­‌ترین اهداف رقابت علمی کنز، یافتن بهترین راه‌حل‌های علمی به‌منظور حل مشکلات جامعه در حوزه­‌های سلامت، اقتصاد، ‌فناوری­ ارتباطات و اطلاعات، آب و محیط­ زیست و انرژی است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع­‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، یکی از اصلی­‌ترین اهداف رقابت علمی کنز، یافتن بهترین راه‌حل‌های علمی به‌ منظور حل مشکلات در حوزه­‌های سلامت، اقتصاد، ‌فناوری­­ ارتباطات و اطلاعات، آب و محیط زیست و انرژی دیده می­‌شود که رقابت علمی کنز هم به این موضوعات پرداخته است.

می­‌توان برخی مشکلات بخش محیط­ زیست و آب در غرب آسیا را مشکل ریز­گردها و کمبود آب و در شرق آسیا آلودگی­‌های صنعتی و سیلاب و برخی مشکلات بخش اقتصاد را در جوامع اسلامی در جنبه­‌های مبتنی بر آموزه­‌های اسلام در اقتصاد دانست. با توجه به تغییر سبک زندگی، با رشد بی­رویه بیماری­‌های غیرمزمن مانند سرطان، دیابت و... روبرو هستیم؛ از طرفی صنعتی­‌ شدن سبک زندگی شهری و ایجاد زندگی ماشینی، سلامت روانی انسان­‌ها را تحت تاثیر قرار داده که موجب برخی مشکلات روحی و روانی شده­ است.

یکی دیگر از حوزه­‌های رقابت علمی کنز، ‌انرژی است. امروزه برای کوچکترین فعالیتی نیازمند انرژی هستیم که  تأمین انرژی یکی از دغدغه­‌های اصلی است. کشورهای شرق آسیا با استفاده از زیست­ توده­‌هایی مانند موج­‌های دریا و انرژی­ بادی، استفاده از سوخت­‌های فسیلی را محدود کرده­‌اند؛ زیرا سوخت­‌های فسیلی در کمتر از 30 سال تمام می­‌شود. بطور کل راهکارهایی در خصوص استفاده از زیست­ توده­‌ها، ذخیره انرژی و انتقال انرژی را می­‌توان از مهمترین موضوعات بخش انرژی دانست.

محمدحسین قمری، دبیر اجرایی رقابت علمی کنز در این زمینه گفت: گسترش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در 40 سال گذشته باعث افزایش سرعت و شفافیت در این حوزه شده است. اتکای بیشتر و بیان روش­‌های نوین در این زمینه می­‌تواند سرعت فرآیندها در امور مختلف را افزایش دهد و در نتیجه زندگی را آسان­‌تر کند. در حوزه سخت­‌افزار می­‌توان به ایجاد شبکه­‌های مخابراتی قوی­‌تر و در حوزه نرم­‌افزار می­‌توان به فناوری هوش مصنوعی،‌ تحلیل داده و داده­‌کاوی اشاره کرد.

وی بیان کرد: در بسیاری از ابعاد، مقاله­‌های متنوع علمی مشاهده می­‌شود که هنوز وجود این فناوری­‌های نوین و چگونگی استفاده از آن برای مردم آشکار نشده ­است. با برگزاری رقابت علمی کنز به انباشتی از آثار علمی دانش­‌پژوهان مسلمان دست پیدا می­‌کنیم تا در آینده بتوانیم بدون رجوع به فناوری­‌های شرکت­‌های غربی و غیر­مسلمان، با قیمت کمتری از فناوری­‌های دانش­‌پژوهان مسلمان استفاده کنیم. همچنین با این کار به افزایش ظرفیت و توانمندی­‌های پژوهشگران مسلمان نیز کمک کرده­‌ایم.

قمری اظهار ­کرد: علم، دانش و فناوری مرز نمی­‌شناسد و هر فردی می­‌تواند در هر زمینه­‌ای حرکت کند. پنج حوزه­‌ای که برای این رقابت در نظر گرفته شده تا حدودی مشکلات تمام کشورهای جهان است و حتی ممکن است یک کشور پیشرفته در هر پنج حوزه مشکلاتی را داشته­ باشد اما این رقابت تصمیم دارد تا مشکلات حادتری که در بین کشورهای­ اسلامی وجود دارد را برای دستیابی به راهکار جدید به چالش بکشد تا تمام جوامع فرصت شرکت در این رقابت را داشته باشند.

انتهای پیام

captcha