اخلاق آموزشی در دانشگاه‌ها رعایت شود
کد خبر: 3743082
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

اخلاق آموزشی در دانشگاه‌ها رعایت شود

گروه فرهنگی - وزیر علوم در رابطه با اعمال سیاست رفتاری جدید، گفت: هدف این است که برای دانشجویان فضای روانی آرامی را ایجاد کرد به‌طوریکه درگیر بدسلیقگی نشوند و بحث اخلاق آموزشی باید در دانشگاه‌ها رعایت شود در غیر این صورت باید برخورد جدی و شدید با آنها داشته باشیم.

اخلاق آموزشی در دانشگاه‌ها رعایت شود

به گزارش ایکنا از همدان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز، شنبه 10 شهریور در پنجاه ویکمین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌‍های سراسر کشور با تأکید بر تغییر سیستم آموزشی، بیان کرد: باید یک بازخوانی در نشست‌هایی که معاونت آموزش در سال‌های قبل برگزار کرده داشته باشیم تا به این نتیجه برسیم که تصمیماتی که در این جلسات گرفته شده است تا چه حد اجرا شده است.
وی ادامه داد: این نشست‌ها باید به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد و به فاصله زمانی معینی برگزار شود تا تصمیماتی را که در نشست‌های قبل اجرا نشده را شناسایی و زمینه اجرای آن‌ها فراهم شود ودر آخرنتایج و حاصل این نشست‌ها را مورد بررسی قرار داده که یقیناً ماحصل این تلاش و نشست‌ها چیزی جز توسعه و پیشرفت سیستم آموزشی نیست و باید ازاین نشست‌ها چه حضوری وچه منطقه‌ای بهره برد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با مقایسه سیستم آموزشی قبل و بعد از انقلاب، تصریح کرد: سیستم آموزشی بعد از انقلاب رشد بسیار سریعی داشته به‌طوریکه می‌توان علم امروز کشورمان را در مقایسه با کشورهای صاحب نام مقایسه کرد و به نتیجه مطلوبی رسید بنابراین در 40 سال گذشته پیشرفت علم به گونه‌ای بوده که می‌توان به ابعاد نفوذی دانش خود در فناوری کاربردی دیگر کشورها اشاره کرد.
غلامی اظهار امید واری کرد و گفت: اگر بتوانیم با بازنگری صحیح و در چارچوب مناسب همچنان رشد علم و دانش را ادامه دهیم می‌توانیم روزی در قله بلند دانش قرار بگیریم که البته این هدف نیازمند همت و مدد دسته جمعی مسئولان به خصوص مسئولان سیستم آموزسی است که با بررسی سیستم آموزشی به این نتیجه رسیدیم که آموزش عالی نیازمند تغییر و تحول ویژه‌ای است.

نقد به سیستم آموزشی به منزله خطا و نقض نیست
وی خطاب به کارشناسان سیستم آموزشی، افزود: کارشناسان آموزشی همواره باید مراقب این موضوع باشند که هر نقدی که به سیستم آموزشی وارد می‌کنند به منزله خطا و نقض سیستم نیست بلکه این نقدها باید در راستای تکامل سیستم آموزشی کشور باشد نه تخریب وجهه این سیستم، چرا که سیستم آموزشی کشور در 40 سال قبل بهترین عملکرد را درمیان دیگر سیستم‌ها با وجود محدودیت‌های فراوان دارد.
وزیر علوم با اشاره به انتقادات نابه‌جا و غیرضروری برخی کارشناسان و آسیب رساندن آنها به این سیستم، افزود: کارشناس باید در چهارچوب تخصصی خود انتقاد به جا و مناسبی داشته باشد بنابراین اگر نقد درست و به جا نباشد ممکن است به دستاوردهای یک سیستم در جامعه آسیبی جدی وارد کند که غیر قابل جبران است.
غلامی در ادامه اظهار کرد: اگر می‌گویم که سیستم آموزشی کشورمان یکی از سیستم‌های قوی و پیشرفته است به این علت که جوامع بین‌المللی این حرف را تأیید کرده‌اند وعملکرد این سیستم در بعد از انقلاب یکی از اتفاقات نادری است که در جهان اتفاق افتاده است بنابراین سیستم آموزش عالی در 5 ماه بعد ازانقلاب اقدام به پذیرش انبوهی از دانشجویان کرد در حالیکه انقلاب و سیستمی آموزشی، نوپا و جدید بوده است.
وی با اشاره به شروع رشد و تأثیرات دانشگاه‌ها از سال 1370 ، گفت: در اوایل دهه 70 تأثیرات رشد دانشگاه بسیار بالا و قابل توجه بوده و افزایش تقاضا برای ورود به دانشگاه‌ها عامل مهم این رشد و توسعه در ایجاد دانشگاه‌ها و مراکز علم و دانش است و در این دهه افزایش قابل توجهی در استخدام اساتید داشته‌ایم به‌طوریکه تآمین نیروی انسانی در این دهه به 100 درصد رسید.


دانشگاه باید همگام با پیشرفت جامعه حرکت کند
وزیر علوم با بیان اینکه ازدهه 80 شاهد کاهش توسعه و پیشرفت در دانشگاه‌ها بوده‌ایم، اظهار کرد: نزول رشد به دلیل این بود که سیاست آموزشی باید تغییر می‌کرد چرا که دانشگاه باید همگام با پیشرفت روزافزون جامعه و متناسب با این پیشرفت حرکت کرده و سیاستهای جدیدی برای حوزه آموزش عالی تعریف شود که درصدد این هستیم که در سال تحصیلی جدید برنامه‌ها و تصمیماتی را که در نشست‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم اعمال کنیم.
غلامی با اشاره به تصمیمات گرفته شده در حوزه آموزش عالی، افزود: قصد داریم در اعمال سیاست‌های جدید توجه ویژه‌ای به بخش تحقیقات، فنی و مشاوره‌ای داشته باشیم چرا که در این مدت به این بخش توجه کمی شده و نیازمند رشد و توسعه است.
وی با اشاه به دستاوردهای علمی کشور، ادامه داد: ایجاد پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان که در سطح کشور فعالیت می‌کنند این زمینه را برای دانشمندان فعال کشور فراهم کرده‌اند که توانایی واستعدادها خود را در این مراکر نشان دهند و آنهارا اعمال کنند که خیلی از این فناوری‌ها قابل عرضه و فروش هستند که شاهد فروش قابل توجه این فناوری‌ها در همایش و نمایشگاه‌ها هستیم.
وزیر علوم با ابراز خوشحالی ازاین پیشرفت روز افزون، خاطرنشان کرد: با توجه به این مسئله که شروع خوبی در راستای کسب علم و دانش به دست جوانان خود داشتیم انتظار این را هم داریم که از طرف تمامی نهادها حمایت شویم تا بتوانیم کمبودهای ناچیزی را هم که داریم جبران کنیم.

غلامی به انعقاد قرار داد موفقیت‌آمیز چنددانشگاه اشاره کرد و گفت:چند دانشگاه کشور قراردادهای خوب و موفقیت‌آمیزی بین خود و سازمان وزارت کشور، وزارت دفاع و سازمان محیط زیست و وزارت نفت داشته و این یعنی همکاری علمی و فنی بین نهادها و دانشگاه‌ها نشان دهنده توسعه و پیشرفت است.


اخلاق آموزشی باید در دانشگاه‌ها رعایت شود
وی با اشاره به حمایت از دانشگاه‌های پیام نور و غیر دولتی، افزود: بخش خصوصی و دانشگاه‌های غیر دولتی بخش مهمی از آموزش کشور را تشکیل می‌دهد به‌طوریکه بیش از 35 درصد فرهیختگان و دانشمندان در مراکز تحصیل کرده و تربیت شده‌اند و این مراکز فقط از نهادهای مردمی و اعتبار آنها تأمین می‌شود که از مسئولین انتظار می‌رود که این مراکز را بیش از مراکز دولتی حمایت کند.
وزیر علوم در رابطه با اعمال سیاست رفتاری جدید، گفت: هدف این است که برای دانشجویان فضای روانی آرامی را ایجاد کرد به‌طوریکه درگیر بدسلیقگی نشوند و بحث اخلاق آموزشی باید در دانشگاه‌ها رعایت شود در غیر این صورت باید برخورد جدی و شدید با آنها داشته باشیم.
غلامی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به این حرف‌ها و تصمیمات تنها راه پیشرفت عمل به آنها است و همفکری بین مسئولین می‌تواند این پیشرفت و حرکت به سوی قله پیروزی را سرعت بخشد و خواهش من از تمامی نهادهای آموزشی و مسئولین اعمال سیاستهای رفتاری جدید در سال تحصیلی پیش رو است.
انتهای پیام

captcha