تبلور وفاق مذهبی در «نخل‌گردانی» خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3746160
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵
/نگاهی به آئین‌های سوگواری محرم 2/

تبلور وفاق مذهبی در «نخل‌گردانی» خراسان‌جنوبی

گروه اجتماعی ــ نخل‌گردانی یکی از آئین‌های محرمی خراسان‌جنوبی است که همه ساله در ایام محرم، مردم روستای درخش بخش قهستان با همدلی وصف‌ناپذیری به یاد حماسه عظیم عاشورا آن را برگزار می‌کنند.

 

تبلور وفاق مذهبی در آیین سنتی «نخل گردانی» خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، در دیار کویری خراسان‌جنوبی، مانند سایر استان‌های کشور که هر کدام آیینی خاص را در ایام محرم اجرا می‌کنند، مراسم‌هایی وجود دارد که نخل‌گردانی روستای درخش بخش قهستان، از جمله زیباترین این آیین‌ها است.
روستای درخش، آبادی کهنی در شرق ایران است که در بخش قهستان شهرستان بیرجند واقع شده است و با مرکز خراسان‌جنوبی، حدود 70 کیلو متر فاصله دارد و در آن رسومی انجام می‌شود که بعضی از آن‌ها، جزء میراث فرهنگی استان نیز به شمار می‌روند.
یکی از مراسمی که در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود، «تابوت‌گردانی» است که در بعضی از مناطق به تناسب اقلیم آن منطقه، شرایط و شیوه برگزاری تفاوت پیدا می‌کنند، به عنوان مثال در استان‌های جنوبی کشور «حجله‌گردانی» و در استان‌های شرقی از جمله خراسان‌جنوبی، آیین «نخل‌گردانی» صورت می‌گیرد.
در روستای درخش بخش قهستان نیز این رسم به صورت هرساله برگزار می‌شود و از ویژگی‌های مهم این سنت در این روستا، تقسیم کار است که باعث افزایش زیبایی و کیفیت برگزاری امر می‌شود.

تبلور وفاق مذهبی در آیین سنتی «نخل گردانی» خراسان‌جنوبی
اجرای مراسم نخل‌بندی با همدلی
از آنجایی که برگزاری هر مراسمی فلسفه خاصی را دنبال می‌کند، می‌توان در آیین نخل‌گردانی درخش نیز همبستگی، وفاق مذهبی و یکدلی اهالی منطقه را مشاهده کرد و از شور و شکوه برگزاری این مراسم نهایت استفاده را برد.
ابتدای کار در صبح روز هشتم ماه محرم انجام می‌شود که اولین امر در این آیین را، نخل‌بندی می‌گویند که در آن از چهارپایه‌ای به طول حدود پنج متر، چوب‌های استوانه‌ای و پارچه‌هایی برای تزئیین نخل استفاده می‌شود.
نکته قابل توجه این است که هر پایه نخل، متعلق به یک خاندان و خانواده است که از قدیم الایام به طور موروثی انتقال یافته و اکنون نیز افراد نیرومند خاندان‌های مشخص شده، کار حمل پایه را به عهده دارند.

تبلور وفاق مذهبی در آیین سنتی «نخل گردانی» خراسان‌جنوبی
پس از این امر، در روز تاسوعای حسینی، شب عاشورا و روز عاشورا که هیئت در سطح روستا گردش می‌کند ادامه مراسم صورت می‌گیرد و اوج مراسم در ظهر عاشورا و زمانی است که هیات به مسجد جامع روستا وارد می‌شود.
مطلب قابل توجه دیگر نیز همراهی علم گردانان با حاملان نخل است، به طوری که علم گردانان، در دو طرف نخل گردش کرده و با این کار خود مانع ازدحام جمعیت در اطراف نخل شده و از کج شدن نخل نیز جلوگیری می‌کنند.
نخل؛ نمادی برای عزاداری شهادت امام حسین(ع)
از آنجایی که نخل را به معنای تابوت نیز آورده‌اند، می‌توان گفت زمانی که نخل در ظهر عاشورا بر زمین گذاشته شده و مردم اوج عزاداری را دنبال می‌کنند، مانند زمانی است که امام حسین(ع) به شهادت رسیده است و این یکی از نمادهایی است که برای مراسم نخل گردانی تعریف شده است.
این مناسک و آئین‌ها جزء ارکان ادیان شناخته می‌شوند و مردم با شور و شوق مضاعفی آن‌ها را دنبال کرده و به این آئین‌ها احترام میگذارند.

تبلور وفاق مذهبی در آیین سنتی «نخل گردانی» خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha