تشویق بانوان قرآنی تبدیل به حمایت نشود، کم‌اثر است/ «بانو مجتهده امین»؛ الگوی همیشگی‌ام
کد خبر: 3758297
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
حاجی‌مقصودی:

تشویق بانوان قرآنی تبدیل به حمایت نشود، کم‌اثر است/ «بانو مجتهده امین»؛ الگوی همیشگی‌ام

گروه چهره‌ها ــ قاری و پژوهشگر قرآنی که در پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه مورد تجلیل قرار می‌گیرد گفت: این گونه تکریم‌ها کافی نیست، این تشویق‌ها هنگامی که ادامه پیدا نمی‌کند و تبدیل به حمایت نمی‌شود کم‌اثر است. معتقدم باید حمایت‌های بعدی هم باشد و فقط به این تشویق‌ها اکتفا نشود.

تشویق بانوان قرآنی تبدیل به حمایت نشود، کم‌اثر است/ «بانو مجتهده امین»؛ الگوی همیشگی‌امبه گزارش ایکنا؛ همایش تجلیل از بانوان قرآن‌پژوه که طی آذرماه امسال، شاهد برپایی پانزدهمین دوره آن در مشهد مقدس هستیم، با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برپا خواهد شد. طی این همایش هر ساله تعدادی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی چون حفظ، قرائت، هنر، پژوهش در بخش ملی و بین‌الملل تجلیل به عمل می‌آید که در این گفت‌وگو به معرفی معصومه حاجی مقصودی، از جمله بانوان برگزیده در این دوره از همایش، می‌پردازیم؛
ــ متولد چه سالی هستید و در کجا متولد شدید؟
در سال 1355 در خانواده‌ای مذهبی در کرمان متولد شدم.
ـ دارای چه مدرک تحصیلی هستید؟
به دنبال کسب علوم دینی مدرک سطح سه حوزه را دریافت کردم. همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث هستم.
ــ در چه حرفه‌ای مشغول به کار هستید؟
در حوزه و دانشگاه تدریس می‌کنم.
ــ فعالیت‌های قرآنی‌تان را از چه سالی و در چه رشته‌ای آغاز کردید؟
فعالیت در این زمینه را از سال 1372 با رشته روخوانی و روان‌خوانی آغاز کردم و سپس به صورت تخصصی به قرائت قرآن پرداختم، به گونه‌ای که در تمام مقاطع تحصیلی از دبستان تا دبیرستان به قرائت قرآن مسلط بودم و در کنار آن نیز کلاس‌ها و دوره‌های صوت و لحن را گذراندم، به گونه‌ای که وقتی محصل بودم در مسابقات نیز حضور پیدا می‌کردم.
این دوره‌ها را پراکنده در مجمع قاریان، هلال احمر و آموزش و پرورش و کانون قرآن و عترت کرمان گذراندم، چون در آن هنگام نیز کلاس‌های منسجم قرآنی وجود نداشت. از همان دوران دبیرستان حفظ قرآن را در کلاس‌های پراکنده و زیر نظر اساتید مختلف آغاز کردم. حدود 13 جزء حفظ کردم اما موفق به تثبیت آن‌ها نشدم. از سال ۷۴ فعالیت خود را به عنوان مربی در مرکز قرآنی ثامن‌الائمه(ع) آغاز کردم و دوره‌های مفاهیم قرآن را همزمان گذراندم. از سال ۸۰ بر روی مطالعه و پژوهش در زمینه تفسیر و علوم قرآن متمرکز شدم و از سال ۸۴ تدریس دروس تفسیر و علوم قرآن را آغاز کردم و هم‌اکنون توفیق خدمت در این زمینه را در محضر قرآن دارم.
ــ مشوق شما برای ادامه دادن این مسیر چه‌ کسانی بودند؟
معلم‌ها و اساتیدی که داشتم مشوقم بودند. اگر تشویق‌های آن‌ها نبود، قطعاً این راه را ادامه نمی‌دادم.
ــ چه دوره‌هایی را به صورت تخصصی برای قرائت قرآن سپری و در محضر کدام‌یک از اساتید تلمذ کردید؟
در کلاس‌های تخصصی قرائت، ترجمه و مفاهیم در سطح استان شرکت می‌کردم. خاطرم هست که استادم خانم «ابوالقاسمی» بود که در مجمع قاریان کرمان دوره‌های تخصصی قرآن داشتند. در کنار آن نیز از محضر اساتیدی همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت‌پور، محمدعلی رضایی‌اصفهانی، سیدرضا مؤدب، حجج‌اسلام حمید محمدی و غلامعلی همایی، صالح قنادی، رضا محمدی و سیدابراهیم حسینی در شهر مقدس قم بهره برده‌ام و هنگامی که به حوزه آمدم در کلاس‌های تفسیر حجت‌الاسلام محمود خالقی حضور یافتم و از محضر وی بهره‌مند شدم.
ــ از کسب رتبه‌های کشوری و استانی‌تان بگویید.
هدفم از دنبال کردن قرائت قرآن حضور در مسابقات نبوده است. البته آن هنگام که محصل بودم، در مسابقات قرآن دانش‌آموزی شرکت می‌کردم و به سطح استانی نیز راه پیدا کردم، اما در مسابقات سطح کشوری شرکت نکردم و زمانی هم که در حوزه مشغول کسب علوم دینی بودم در مسابقات قرآن در همان سطح حوزه حضور یافتم.
ــ برپایی مراسم تجلیل از بانوان قرآنی چه میزان در تشویق شما برای ادامه فعالیتتان مؤثر است؟
خیلی اثرگذار است. همان طور که می‌دانیم بیشتر جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه فعالیت بانوان دیده نمی‌شود و کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. به عنوان مثال محیط‌های مناسبی برای پژوهش ویژه بانوان وجود ندارد.
ــ چه میزان با همایش بانوان قرآن‌پژوه و اهداف آن آشنا هستید؟
آشنایی زیادی با این همایش ندارم. البته سعی کردم که از اهداف آن اطلاع پیدا کنم، اما متأسفانه در فضای مجازی به اطلاعات زیادی دست نیافتم. معتقدم که اطلاع‌رسانی و تبلیغات درباره این همایش کم است. فقط می‌دانم که در چه گروه‌هایی قرار است از بانوان منتخب تجلیل کنند.
ــ اگر اثری را تألیف کرده‌اید، درباره آن توضیح دهید.
کتابی با عنوان «حرکت تکاملی تاریخ از منظر قرآن» تألیف کردم و مقالات متعددی نیز نوشته‌ام که در برخی از مجلات چاپ شده است. همچنین مقاله‌ای به زبان انگلیسی با موضوع «نقش امام جواد(ع) در پاسداری از مرزهای شیعه» نوشته‌ام. 
ــ با توجه به نگارش مقاله‌ای در این زمینه و سیر مطالعاتی که داشته‌اید، دیدگاهتان را درباره این همایش، که با موضوع «قرآن و امام جواد(ع)» است، توضیح دهید و اینکه این امام همام به نمونه‏‌اى از روی‌گردانی از قرآن اشاره و تأکید می‌کنند که الفاظ قرآن باید درست ادا شود و به نظر امام نادانان به جهت آنکه الفاظ را حفظ کرده‏‌اند دلخوش‌اند و علما به جهت آنکه (حقایق و احکام آن را) رعایت نکرده‌‏اند اندوهگین‌اند.
به نظر من تأکیدشان بر این است که علاوه بر تکیه به ظاهر قرآن یعنی همان توجه به روخوانی و روان‌خوانی، قرائت و صوت و لحن به تفسیر آیات و باطن آن نیز عمل شود. معتقدم توجه به آیات موضوعی و کاربردی قرآن و حتی آموزه‌های قرآنی در سطح زندگی فردی و اجتماعی کم است. به نظرم حتی لازم است که برخی آیات در سطح شهر روی تابلو نوشته شوند و این اقدام به منظور برخوردهای اجتماعی و آداب معاشرت شایسته انجام شود. متأسفانه در برابر مضامین قرآن جاهلیم و فهم قرآنی نداریم.
ــ وجود این همایش‌ها چقدر در تشویق شما برای ادامه فعالیت قرآنی‌تان مؤثر است؟
هنگامی که بانوان قرآنی کشورمان می‌بینند، فعالیتشان دیده می‌شوند و مورد تکریم قرار می‌گیرند، قطعاً در ارتقای روحیه آن‌ها و همچنین ادامه راهشان مؤثر است.
ــ آیا این نوع تشویق و تکریم کافی است؟
خیر کافی نیست. این تشویق‌ها هنگامی که ادامه‌دار نیست و تبدیل به حمایت نمی‌شود فایده‌ای ندارد. معتقدم باید حمایت‌های بعدی هم باشد و فقط به این تشویق‌ها اکتفا نشود.
ــ به نظر شما حوزه‌های مغفول‌ در امور قرآنی کشور کدام است که بانوان بتوانند در آن‌ها فعالیت کنند؟
عرصه پژوهش‌های قرآنی مغفول مانده است، زیرا پژوهش‌های بانوان ارزش‌گذاری نمی‌شود و گاه نیز بانوان تشویق نمی‌شوند که به خاطر کم‌توجهی مسئولان به عرصه مذکور است.
ــ چه میزان نهادهای قرآنی به فعالیت شما توجه داشته‌اند؟
توجه‌شان خیلی کمرنگ است. بیشتر به افرادی که در عرصه قرائت و حفظ قرآن فعالیت می‌کنند توجه می‌کنند. هنگامی که مربی قرآن بودم، محافلی برای تکریم وجود داشت، اما قطعاً این همایش در عرصه پژوهشی و فهم قرآن به پژوهشگران کمک می‌کند.
ــ چقدر خودتان را به دستورات قرآن نزدیک کرده‌اید؟
پیشرفتم از برکات قرآن بوده‌ است. علمای بزرگ هرچه دارند و داشته‌‌اند از مؤانست با قرآن است. توجه کردن به تلاوت 50 آیه قرآن و یا یک جزء از قرآن موجب می‌شود که زندگی بابرکت شود و ارتباط انسان را با خدا قوی می‌کند.
ــ از برنامه روزانه قرآنی‌تان بگویید.
معمولاً خواندن حدود یک جزء از قرآن را همراه با درک مفاهیم آن در برنامه روزانه‌ام گنجانده‌ام. همچنین در شغلم توفیق خدمت به قرآن و پژوهش‌های قرآنی را دارم.
ــ به عنوان بانوی فعال قرآنی به منظور اثرگذاری بر دیگران چقدر تلاش کرده‌اید؟
سعی کرده‌ام با نظم و برنامه‌ریزی کار کنم و به کارم اهمیت بدهم تا دیگران نیز از اهمیت این کار آگاه شوند.
ــ به کدام‌یک از بانوان معاصر فعال قرآنی علاقه‌مند هستید و چرا؟
بانو امین(ره)، زیرا ایشان همواره تلاش می‌کردند که ارتباط معمولی و روزانه‌شان را با قرآن حفظ کنند.
ــ توصیه شما به عنوان فعال قرآنی برای ایجاد انس با قرآن کریم چیست؟
توجه به دستورات و فرامین قرآن می‌تواند دیدگاه انسان را تغییر دهد و زمینه انس و تدبر افراد را با قرآن مهیا کند.
ــ زندگی کدام‌یک از بانوانی که نامشان در قرآن است برایتان جالب بوده و ذهنتان را به خود مشغول کرده است؟
حضرت مریم(س). آن هم به دلیل پاکی و عفتی که داشته‌اند و این امر موجب شده تا یکی از پیامبران در دامن ایشان متولد شود.
ــ صحبت پایانی
از مؤسسه قرآن‌پژوهان به خاطر برپایی این همایش که بانوان فعال قرآنی را تکریم می‌کنند سپاسگزارم.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۲۰:۳۲
0
0
ایشون یکی از بهترین و خوش اخلاق ترین اساتیدی هستند که تا به حال دیدم... ان شاءالله هیشه موفق و پیروز باشن...
captcha